Hvad blev der af Hans Pedersen på Gunderupgaard i Strandby, Aalborg a,efter 1788

Startet af Niels Ole Rask, 07 Feb 2019 - 10:09

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask


     Hans Pedersen var ladefoged på Gunderupgaard i Strandby sogn Gislum h Aalborg amt

     Han var født i Floutrup i Selde sogn på Salling 11/2 1758, søn af Peder Hansen i Floutrup

     Hans ses trolovet 9/5 1786 på Gunderupgaard med pige samme sted Ane Kirstine Hansdatter, viet 1/6 samme år.
     Forlovere Peder Hansen Floutrup og Søren Gleerup, Stistrup mølle

     1788 d 18/4 får de døbt deres eneste kendte barn Anne Margrethe Hansdatter, min ane.

      Herefter forsvinder de, men Anne Margrethe ses som pige på Gunderupgaard 1801, og hun er her 1810 da hun bliver gift.

      Ane Kirstine Hansdatter ses 1834 som enke hos datteren Anne Margrethe på Ø Thorsgaard i Havbro Aars h  Aalborg a
      Her ses hun død 2/8 1834, 79 år gl
 
       Ingen af forældrene ses som faddere til Anne Margrethes 7 børn, det er typisk hendes mand Anders Nielsen Kroghs familie.
       Det er det jeg har om dem.
       Så hvad blev de af, og hvor døde Hans Pedersen

      På forhånd tak
      Niels Ole

Søren Tafdrup

Hej Niels Ole,

Ja, hvor skal man lede? Har du set på, om Hans Pedersen måske vendte tilbage til Floutrup/Selde sogn? Ved du, om Hans Pedersen havde søskende, som fik børn? I givet fald kan man se, om Hans Pedersen ses som fadder for nogle af disse børn. Det kunne måske give en idé om, hvor han geografisk blev af.

Når du ikke har fundet spor af Anne Margrethes forældre (eller søskende?) som faddere til hendes 7 børn, kan forklaringen vel være, at hendes forældre (og evt. søskende) har boet geografisk langt værk i de pågældende år.

Kan du i øvrigt se Hans Pedersen og Ane Kirstine Hansdatter i kirkebogen for Strandby sogn (som faddere for andres børn m.m.) i årene i 1780'erne? Hvis de ses flere gange i en årrække, og derefter ikke længere ses, er det et tegn på fraflytning på dette tidspunkt.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask


    Hej Søren

   Ja den er ikke sådan lige at løse.

    De er ikke meget brugt som faddere i Strandby, den seneste er 1790, så vidt jeg kan se.

     Jeg har undersøgt ft for Selde og omliggende sogne 1801, og har kigget lidt på faddere til Hans søskende børn, men det bør jeg nok
     gøre en ekstra gang.
     
     Jeg tror også selv at de har været for langt væk fra datteren i Havbro, til at de har været benyttet som fadder.

    Nu vil jeg prøve at tjekke søskende børn, og se om der skulle være et spor af dem

    Tak for din interesse
   
     Niels Ole

Søren Tafdrup

Kender du Ane Kirstine Hansdatters historie, - forældre, søskende, hvor hun kommer fra? Hun må selvsagt være et sted ved FT-1801. Hvis Hans Pedersen er død inden da, kunne det være hos en af hendes søskende.

Jeg kan se af oplysninger fra MyHeritage og http://fuursamlingen.dk/FurBasen/fam013xx/fam01381.htm at:
Peder Hansen, døbt 4. marts 1722 i Selde sogn, begravet 12. marts 1800 i Selde. Gift med Anne Andersdatter, født 1730 i Lendum, døbt 27. august 1730 i Selde kirke, død 13. april 1775 i Floutrup.  Søn: Chresten Pedersen, født 23. august 1761, Floutrup, Selde. Død 22. jan. 1845 (Alder: 83) i Floutrup, Selde.
Altså, at Hans Pedersen havde en yngre bror, Chresten. Men du har måske styr på alle hans søskende.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask



     Jeg ved desværre ikke hvor Hans kone Ane Kirstine Hansdatter er i 1801, har søgt i et stort område.

      Jeg ved ikke hvor hun er født, eller hvem hendes forældre er. Jeg ved ikke noget før hendes trolovelse 1786.

      Jeg mener at have fundet de børn Peder Hansen i Floutrup fik

      Boel 1756 død 1767, Hans 1758, Anders 1759 og Christen 1761. Der ses et dødfødt barn 1771, men jeg har ikke fundet nogen i
      de mellemliggende år.

      Christen ses 1787 hjemme hos sin fader i Floutrup. Både Anders og Christen ses i Floutrup med ægtefæller 1801, hver med 3       
      børn. Deres faddere har jeg tjekket, med negativt resultat, men tænker især Christen har flere børn, men det har jeg ikke nået
      endnu.

      jeg har før været på Furbasen, når jeg har googlet et navn, de har meget.

     Nu vil jeg lige se om der er flere nevøer og niecer i Floutrup
     Hilsen Niels Ole   

Søren Tafdrup

Hej Niels Ole,

Jeg har et bud på Ane Kirstine Hansdatters dåb: Den første i 1755 i Vesterbølle sogn, link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127940#172003,28877285
Her får Hans Møller af Lerchenfeldts Mølle sin datter Anne Kirstine døbt.

Søren Gleerup fra Stistrup mølle var forlover for Ane Kirstine ved giftemålet med Hans Pedersen, og hans datter Zidsel bar Anne Margrethe til dåben to år senere, hvor Søren Gleerup også selv var fadder. Der er også en anden møller, Christian Larsen + hans datter, der er med som faddere (hvis jeg læser rigtigt):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17126692#169705,28495336

Så jeg fik den mistanke, at Søren Gleerup kunne være relateret til Ane Kirstine på en eller anden måde. Og Søren Gleerup kommer fra Vesterbølle sogn, så det prøvede jeg - og fandt Hans Møller og hans datter. Jeg har ikke testet det nærmere, men det må være et rimeligt bud.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg kan ikke nære mig for at tænke, at den Hans Møller, som får Anne Kirstine døbt i 1755, meget vel kan være forbundet til den gamle Hans Pedersen Møller, der fæstede Lerkenfeld Mølle i mange år i sidste halvdel af 1600-tallet, oplysninger her:
http://kragh2.dk/genealogy/getperson.php?personID=I15653&tree=tree1
Måske....
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Hans Møllers hustru Magrete på 33 år blev begravet 30. september 1761, link:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127940#172003,28877281

20. april 1763 (samme opslag): Hans Christensen Møller i Lerchenfeldts mølle, 35 år.
Så der er måske et skifte efter ham i en protokol fra 1763.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask



   Hej Søren

   Det var en interessant teori du kom med der. Jeg kender lidt til den gamle møllerfamilie fra Lerkenfeld mølle.

   Mine svigerinder har den gamle møller Hans Pedersen som ane via en datter.

   Jeg har haft kig på møllerfamilien i Trend, men har ikke fundet noget der. Trend mølle var ejet af Gunderupgaard, så jeg tænker
   det måske var grunden, selvom tanken var nærliggende.
   Også den grund at Hans Pedersens datter Anne Margrethes forlovere var Christen og Mads Larsen fra Trend mølle.

   Lagde også mærke til at Hans Møllers kone hed Margrethe, så kunne Hans Pedersens datter være opkaldt efter begge bedstemødre.

   Jeg må på jagt efter et skifte efter Hans Møller, der må næsten være et.

      Niels Ole

     

Niels Ole Rask




   Der er skifte efter Hans Christensen Møller, i Lerkenfeld skifteprotokol, det er i meget dårlig forfatning, men kan dog tyde navne.

   Som jeg læser det er der 3 børn med afdøde hustru Margrethe Jensdatter, en Christen og nok en Jens, og en ANNE KIRSTINE.
   så det kan udmærket være hende jeg søger.

   Hans broder Claus overtager fæstet af møllen efter sin bror, med forsørgelses forpligtigelser for den afdøde brors 3 forældreløse børn.
   Deres navne nævnes ikke her.
     Anne Kirstine ses ikke i Lerkenfeld mølle 1787, så det spolerer ikke teorien.

    Hans Christensen Møller havde fæstet af møllen fra 1748, efter sin mor, hans far Christen Møller var død 1747, og ja han er af den gamle
    møllerslægt.

     Jeg ser om jeg kan finde mere

    Tak for dine bidrag til nu Søren.
       Niels Ole
   

Niels Ole Rask



    Søren Glerup i Stistrup mølle, født i Glerup i Vesterbølle sogn, skal være søn af Jens Andersen der. Han har også en datter Margrethe.

   Og den Margrethe Jensdatter der 1752 bliver gift med Hans Christensen Møller er hans datter.
   
   Så er Søren Jensen Glerup morbror til Anne Kirstine Hansdatter, det ser jeg lige nærmere på.

     Niels Ole

Niels Ole Rask



     Nærmere, hvad der blev af Hans Pedersen og Ane Kirstine efter ca 1790, er jeg ikke kommet endnu.

     Teorien om Ane Kirstine Hansdatters herkomst, er ikke usandsynlig, Søren Glerup som er hende fra Lerkenfeld mølles
     morbror, har jo nok taget sig af sin forældreløse niece. Hendes mormor Anne Kirstine Sørensdatter tilbragte jo også sine
     sidste år i Stistrup mølle, døde her 1787. Så hun kan jo udmærket have været i Stistrup mølle, og være kommet til Gunderupgaard i
     Strandbysogn, og fundet sammen med Hans Pedersen der. Der er ikke langt fra Stistrup til Gunderupgaard.

     Jeg har ikke fundet hende gift til anden side eller død i Vesterbølle sogn, eller andet der kan modbevise teorien.

     Iver Pedersen Kierulf, forpagter senere ejer af Gunderupgaard, blev jo gift med en datter af Søren Glerup, som
     jo i så fald er kusine til Hans Pedersens kone, hvem ved om det har givet Hans en chance et andet sted.

     Det var lige en tanke.

     Hans Pedersen, den gamle møller i Lerkenfeld, var i øvrigt bedstefar til Hans Christensen Møller


        Niels Ole

   

Søren Tafdrup

Lidt mere her:

Hans Christensen Møllers bror Claus Christensen Møller blev angiveligt gift med Anne Sørensdatter Thorsgaard, link her: https://www.geni.com/people/Anne-S%C3%B8rensdatter/6000000015116675251
Hun kom fra Vognsild - nabosognet til Havbro.
Søren Jensen Thorsgaard var hendes far, link her: http://kragh2.dk/genealogy/getperson.php?personID=I12201&tree=tree1

Det er navnesammenfaldet Thorsgaard, der er faldet i øjnene. Ane Kirstine Hansdatter boede jo i 1834 hos sin datter Anne Margrethe på Ø Thorsgaard i Havbro.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask


   Jeg kender godt den familie, har set på den pga tilnavnet Thorsgaard, har jeg haft øje for om der var noget der.

   De skulle oprindelig komme fra Thorsgaard i Havbro sogn inden de slog sig ned i Morum i Vognsild sogn, men har ikke kunnet
   finde forbindelse til familien Krogh i Thorsgaard, som Anne Margrethe Hansdatter blev gift ind i.

   Men jeg vidste ikke Claus Christensens kone var af den familie.
    Niels Ole

Søren Tafdrup

Hvis Anne Kirstines to brødre, Christen og Jens, kan spores, kunne Anne Kirstine dukke op ved dåben af deres børn f.eks.

Christen (døbt 26. august 1753) blev konfirmeret i Vesterbølle i 1772, link (højre, nederst): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127940#172003,28877327
"Møllerens brodersøn Christen Hansen"

Jens (døbt 11. juni 1758) blev konfirmeret i Vesterbølle i 1777, link:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127940#172004,28877445
"Jens Hansen af Lerchenfeldts Mølle"

Så Christen og Jens må være blevet og vokset op på møllen hos deres farbror.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask


    Jeg er på jagt efter de 2 brødre, de er tilsyneladende ikke i nærmeste omegn af Vesterbølle i 1787 og 1801.
    Rinds og Gislum herred.

    De er ikke fundet døde eller viede i Vesterbølle, så jeg udvider søgningen.

    Jeg har ikke fundet Ane Kirstines konfirmation i Vesterbølle, tænker hun inden da er kommet til morbroderen i Stistrup.
    selvom hun egentlig skulle forsørges i Lerkenfeld mølle.
     
   

Niels Ole Rask



    Der er en ny ladefoged på Gunderupgaard i 1794, det er ham der også er der i 1801 Peder Hansen, ikke familie det er testet
    han er fra Strandbygaarde, og har en del søskende.

    Så 1790 er vores Hans Pedersen stadig på Gunderupgaard, og 1794 er der en ny ladefoged, så det er sikkert i det tidsrum de rejser
    fra Gunderupgaard.

    Jeg leder stadig efter de 2 brødre Christen og Jens Hansen

     Niels Ole

Søren Tafdrup

Hej Niels Ole,

Resterende idéer:

Hans Pedersen var ladefoged på Gunderupgaard i Strandby. Hvis man antager, at han var en værdsat og betroet mand for Gunderupgaards ejer, kunne flytning til et andet sted have relation til ejeren, - hvis ejeren havde flere herregårde at holde styr på. Blot en tanke.

M.h.t. de to brødre: De må være opført i lægdsrullerne, hvor de kan kendes ved deres far, alder og fødested. Jeg ved ikke, om denne vej kan bruges (jeg har ikke erfaring med lægdsrullerne).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Niels Ole Rask



   Hej Søren

   Ja det begynder at tynde ud i mulighederne.

   Lægdsrullerne starter omkring 1790, har ikke brugt dem mere end et par gange.

    Vesterbølle var i Hald amt da, vist til 1793, har set hovedrullen, og de er ikke nævnt i Vesterbølle 1789, det ville også kun være aktuelt
    for Jens, da de slettes som 35 årig.

    Med hensyn til Gunderupgaard, så kan den nye forpagter Iver Pedersen Kierulf være interessant, han er her fra senest 1792.
    1787 var han forvalter på Nøragergaard i Durup sogn, stadig Gislum h.

     Iver Kierulf bliver 1792 gift med Sidsel Glerup, Søren Glerup i Stistrups datter, og i givet fald Ane Kirstines kusine.

     1794 bliver han ejer af Gunderupgaard, og skulle være en driftig mand.

      Så det vil jeg prøve at bore lidt i

       Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


   Jeg prøver lige at opsummere lidt

    Hvad blev der af Hans Pedersen og Ane Kirstine Hansdatter, det ved jeg stadig ikke, jeg har været langt omkring.

    De er sidst nævnt på Gunderupgaard i 1790, og i 1794 ses der en ny ladefoged her. Så det må være i det tidsrum de er rejst herfra.

     Der kommer ny forpagter Iver Pedersen Kierulf senest 1792, han kommer fra Nøragergaard i Durup sogn, hvor han var forvalter.
     De 2 gårde havde samme ejer, Kierulf køber Gunderup i 1794. Nøragergaard skifter også ejer og udstykkes omkring 1800.

     Der er ikke noget der tyder på at Hans kom til Nøragergaard.

     Iver Kierulf var født i Hornslet præstegaard, hvor hans far Peder Lukassen Kierulf var provst, jeg har set lidt på hans søskende  om det
     kunne give noget, uden held til nu.

     Så har jeg set lidt på fadderne til Kierulf mange børn født på Gunderupgaard, vist 15 m Sissel/Cecilie Glerup, fra 1792-1809
     Der er forbindelse til de fleste godser i Himmerland, og et par stykker på Salling (Her var Hans Pedersen jo fra), men det har ikke
     givet noget.
     Det har naget mig at Datteren Anne Margrethe enten er blevet på Gunderupgaard, eller kommet retur, hun er jo her 1801.
     Hvorfor? Er hendes far død, vi ved jo moderen ikke er, er det gået dem skidt, det behøver jo ikke at være positivt der kom en ny
     forpagter. Om det spørgsmål kan løses ved jeg ikke, måske bliver det et tilfælde, hvis det løses.
 

Niels Ole Rask


      Med hensyn til Ane Kirstine Hansdatters forældre, så tror jeg meget på dem du kom med Søren

      Hans Christensen Møller og Margrethe Jensdatter i Lerkenfeldmølle i Vesterbølle sogn, jeg har ikke fundet noget der modbeviser
      teorien, det løser jo også hvorfor Søren Glerup i Stistrup var forlover og fadder.

      Jeg har heller ikke andre kandidater, selvom det selvfølgelig kan være et farligt argument, men jeg tror meget på det.

      Så vil jeg sige tak til Søren for de mange input og gode ideer, der var ihvertfald nogle ting jeg ikke havde set.

      Det betyder ikke at jeg har opgivet at finde ud af hvad der skete med dem, og jeg vender helt sikkert tilbage hvis jeg finder nyt.

      Hilsen Niels Ole

     

Niels Ole Rask


    Hiver lige denne tråd lidt frem i lyset, ikke fordi der er nyt om hvad der blev af Hans Pedersen og hans kone.
    Han gemmer sig godt

     Jeg faldt derimod over en gammel tråd hvor Søren Gleerup i Stistrup mølle er nævnt, her nævnes det at udover at have
     Stistrup mølle, er han tillige forpagter af Gunderupgaard, og afløses vel her af svigersønnen Iver Kierulf

     Om det så styrker teorien om Ane Kirstine Hansdatters forældre, ved jeg ikke, men det svækker den ikke.

      Er der nogen her der kender noget til Søren Jensen Gleerup og hans familie i Glerup i Vesterbølle sogn?

         Niels Ole

Søren Tafdrup

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Grethe Leerbech

#23
Hej Niels Ole.

Har selv aner i egnen bl.a Schiønning (Skiønning) og Munck familien. Som jeg opgav at finde aner til. Men rent tilfældig ledte jeg i Viborg landsting, Skøde og panteprotokoller og fandt der et lån, som kom til at betyde at familien "kom frem på et sølvfad".
Der findes et flot register for de forskellige årgange, så måske kan du se om nogen af familiemedlemmerne er der. Måske har han villet være selvejer, eller selv som forpagter kan han jo have haft brug for et lån. dengang skulle alle lån og skøder jo forbi Viborg.
Giver evt. jordebøger noget. Herremændene skulle jo indgive jordbøger og når de lånte på jorden også indgive jordebøger, her har jeg fundet meget, bla. fordi de nævner fæsteren ved navn.
Skiftet kan også godt have været i Viborg....

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Niels Ole Rask



    Hej Søren og Grethe

     Først mange tak for jeres svar, det er dejligt med input, når der er aner der ikke bare lige giver oplysninger fra sig.
     Det gør at man får øje for nye vinkler at angribe sagen på.

     Ja, jeg kender godt til Kraghs side der er mange guldkorn fra de Himmerlandske slægter, som jeg er rundet af, det var her jeg
      fandt Ane Kirstines mor som søster til Søren Gleerup, og bekræftet ved opslag i kirkebog.

    Desværre nævner de hende ikke blandt møllerens børn, men skiftet bekræfter jo hendes eksistens, og hendes dåbsindførsel.
    Men ellers er der mange gode informationer om familien.

    Skøde/pantebrevs protokoller har jeg ikke lige tænkt på i denne forbindelse, så det skal da have chancen.
   
     Tak endnu engang
       Niels Ole

Niels Ole Rask


     Hej

     Jeg har læst din mail Erik, og svarer dig via et indlæg her.

      Nej, jeg er desværre ikke kommet videre med spørgsmålet med hvad der blev af Hans Pedersen, og heller ikke fundet endelig bevis
      for hans kones ophav, selvom jeg tror meget på Møllerfamilien fra Lerkenfeld Møllegaard (Bromølle).

     Min ane er bror til din ane, Hans Christian Andersen  (1816-1896)

     Håber du ser mit svar her

      Hilsen Niels Ole

         

       

Erik Gregersen

Hej Niels Ole,

Videre med søgningen af Anne Kirstine: se Fovlum Kb 1776-1813, pag. 11, elektronisk opslag 13

Den 4 Septbr fødte Anders Poulsens Hustr: Pernille Mortens Datter i Dollerup en Søn hiemedøbt og kaldet Søren. Den 16 Octobr blev Anders Poulsens Søns Daab confirm: Test: Søren Glerups Stifdatter Anne Kirstine i Stistrup Mølle, som bar Barnet, Christen Sørensen i Dollerup, Jens Michelsen i Foulum, Christen Pedersen og Pernille Jacobs Datt: i Aistrup

Bedste hilsner,
Erik Gregersen

Niels Ole Rask

     Hej Erik

     Tak for snakken tidligere i dag.
      Jeg har set på den dåbs indførsel du har fundet, og jo der er ingen tvivl om der står steddatter, men der nævnes jo ikke
      noget efternavn til denne Anne Kirstine, så det kunne jo være vores, men Søren Glerup har en steddatter Anne Kirstine Madsdatter.
      Hans første kone  Sidsel Thomasdatter, havde en datter Anne Kirstine, med Mads Jacobsen i Stistrup mølle født i 1765 efter Mads død.
      Opslag 76 Foulum   FS   Hun blev kort efter gift med Søren Glerup, og døde i øvrigt året efter i barselsseng.

     Så mon ikke det er Anne Kirstine Madsdatter der er fadder, det tror jeg.

      Men korrekt vi har ikke noget bevis for at vores Anne Kirstine er af den gamle møllerslægt fra Lerkenfeld, men jeg tror stadig
      det er sandsynligt.
      Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask


     Hej igen

     Lige en opfølgning med Søren Glerups steddatter Anne Kirstine, der var et eller andet der dæmrede, og tjekkede en anden linje
     af mine aner, hun var gift med præsten Edvard Praem Tømmerby og Lild sogne i Hanherred, hans søster Anna Praem var gift med
     Daniel Hopp sognepræst i Hvornum Snæbum sogne, og 3xtipoldeforældre til mig.

      Anne Kirstine i Stistrup mølle ses gift med Edvard i Foulum 8/12 1786  opsl 14 Foulum  1776-1813   FS
      på samme opslag ses hun i øvrigt som fadder til endnu et barn.

       Det var jo i øvrigt samme år vores Anne Kirstine blev gift med Hans Pedersen i Strandby.

         Hilsen Niels Ole

Erik Gregersen

Hej Niels Ole,

Som det er slået fast tidligere, var Søren Jensen Glerup og Margarete Jensdatter (1728-1761) søskende, født i Glerup, Vesterbølle sogn. Margarethe var gift med mølleren på Lerkenfeldt Mølle og havde en datter ved navn Anne Kirstine Hansdatter, der var syv år ved moderens død. Hendes far (møller Hans Christensen) dør to år efter moderen, så derved har vi en steddatter på omkring 10 år.

Margarethes og dermed også Søren Glerups mormor, hed Anne Kirstine, som sikkert er grunden til at de begge navngiver en datter med det fornavn.

I adskillige af mine dåbsindskrivninger i Fovlum sogn optræder Søren Glerups steddatter som gudmor, hvilket får mig til at formode at der har været to piger med det navn i hans husstand, en steddatter og en datter.

Den kvinde der bliver gift med Praem nævnes med efternavnet Møller i indskrivningen, men Glerup i den kongelige bevilling, så det må være Søren Glerups datter. Se originalen herunder:

Hr Edvard Røring Praem, vielsebrev af uvedkommende præst.
Bevilger og tillader, at Edvard Røring Praem [jvnf Wiberg] , adjungeret og succederende sognepræst for Tømmerbye og Lild menigheder i Ålborg stift, og Anne Kirstine Glerup, må uden foregående trolovelse og lysning af prædikestolen, hjemme i huset sammenvies, af hvilken præst de det begærer etc . 24 november 1786.


Den stifdatter du har fundet under dåbsindskrivningen 1.1.1786, Anne Kirstine, benævnes som "tjeneste folk", og hvis hun hedder Hansdatter til efternavn, kunne det være vores Anne Kirstine, der selv bliver gift den 1 juni 1786 med Hans Pedersen, selvom hun i årets første halvdel må via Gunderupgaard som husholderske. Men her ender Søren Glerups yngste datter, Zidsel, også, dog som frue!

Bedste hilsner og fortsat god jagt,
Erik