Opslag på KBH Stadsarkiv, hvilken sag

Startet af Ulrik Damgaard Pedersen, 07 Feb 2019 - 13:36

Forrige emne - Næste emne

Ulrik Damgaard Pedersen

Hej

Jeg har søgt på en ane i KBH´s stadsarkiv. Når jeg trykker på "Efterretning" kommer dette frem:

Kilden er "Nummer 82, 7. april 1928"

Dit søgeord er fundet i denne kontekst
Edith Brigida (Kbhvn., 28/t04i. [13726], Løsl. 4/4 under Sagen (K...




I DPE arkivet under II Efterretninger vedr personer ser jeg

Agerbæk  Edith Brigida. Jensens Hstr. (Kbhvn., 28/:04) [13726]. Løsl. */t under Sagen. (K).

Jeg kan tyde, dels navn, fødselsdag/sted, men hvad betyder (13726) er det et sags nummer? Hvor kan man se hvad sagen drejer sig om?
Der verserer en sag men personen er løsladt under sagen

Er der nogen som kan hjælpe/ved noget om dette?


Ulrik Damgaard Pedersen

Men hvad de forsk. numre betyder ved vi ikke. Desuden er der to kilder + efteretninger.
I den ene ser vi 79anh (som nok betyder anholdt) 82løsl (løsladt)
Er der steder hvor man vil kunne tyde disse numre og evt også se hvad sagsnummeret omfatter?
mvh

John Damm Sørensen

#3
Hej Ulrik,

Tallet [13726] er nummeret på personens generalieblad. De findes desværre ikke mere (siges der), men ofte kan man genfinde en kopi i de forskellige retssager.

At din ane har et generalieblad betyder, at hun har været anklaget/straffet tidligere. Du kan lede efter hende i registrene til DPE her
https://www.kbharkiv.dk/sog-i-arkivet/kilder-pa-nettet/navneregistre-til-politiets-efterretninger
I registeret finder du årgang og nummer for DPE, og så kan med den information let hente de aktuelle udgave.

Her står, at hun skal findes i årgang 1928 nummer 79(anholdt) og 82(løsladt)

Forbrydelsen hun undersøges for  er dækket af "Forslag til lov om modarbejdelse af offentlig sædelighed og venerisk smitte" i Rigsdagstidende 1904-05 "Lov nr. 81 af 30. marts 1906.

På læsesalen på Københavns Stadsarkiv findes registre  frem til 1942, hvis du vil følge hende længere op i tiden.

Du kan også med fordel se efter hende i Politiets Strafferegistre, som skal findes i den politikreds, hun er født i.

Hilsen
John

Ulrik Damgaard Pedersen

Hej John

Mange tak, det vil jeg straks undersøge

Ulrik Damgaard Pedersen

Hej

Rimelig overskueligt at finde diverse årgange, herunder årg 28 hvor denne sag findes.

Jeg synes ikke at kunne se hvor der indikeres at det er:   

"Forslag til lov om modarbejdelse af offentlig sædelighed og venerisk smitte" i Rigsdagstidende 1904-05 "Lov nr. 81 af 30. marts 1906.

der henvises til. Findes der et register til dette. I starten af de enkelte bind ses diverse "nøgler" til overtrædelserne. men love som ovenstående ser jeg ikke

Hvis man skal finde et generalie blad  ex (13726) er det så muligt at få indblik i en retssag? og hvordan det?
mvh

John Damm Sørensen

Hej Ulrik,

I den ene DPE er der en henvisning til lov 30/3 06 § 2, 2' stykke, som højst sandsynlig er lov nr. 81 af 30 marts 1906, som du kan hente her:
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/lov_81_af_30_marts_1906.pdf

Andet stykke må i denne forbindelse være andet afsnit.
"Samme Straf ifalder den Kvinde, der driver Utugt som Erhverv, naar hun har
nogen voksen Mandsperson eller noget umyndigt Barn, som er over to Aar, til Huse
hos sig eller modtager Besøg i utugtigt Øjemed af Mandspersoner under 18 Aar."

For at finde en eventuel dom, skal du have fat i strafferegisteret for København, da hun er født der.

Hilsen
John