Hof og Stadsretten / Landsretten i København i 1843

Startet af Michael Olsen, 09 Feb 2019 - 09:52

Forrige emne - Næste emne

Michael Olsen

Hej,

Jeg leder efter en retssag som har været i 1842 og som blev afsluttet i begyndelsen af 1843.
Den foregik både ved Hof og Stadsretten og ved Højesteret i København.

Er der nogen som ved om disse retsdokumentet kan tilgået online på SA eller om de skal bestilles til læsesalen via Daisy?
Og hvor finder jeg de dokumenter jeg skal bestille i Daisy?

Jeg har fundet en del i aviserne fra dengang om sagen, men er blevet nysgerrig efter at se Retssagens dokumenter.

Mvh
Michael Olsen


Michael Olsen

Hej Aase,

Tusind tak for dine links og svar.
Det bliver spændende at komme igang med denne forskning og et helt nyt område.


Mvh
Michael Olsen

John Damm Sørensen

Hej Michael,

På den tid blev dommene ofte refereret i aviserne, og domsdato og domsnummer blev oplyst. Det skulle gerne gøre det lettere at finde selve dommen.
Hvis du giver nogle flere konkrete oplysninger, vil det sikkert være letter at hjælpe dig.

Hilsen
John

Aase Madsen


http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis

Det er denne her der menes i forrige indlæg.

Skriv navnet med " " rundt om og stil årstallet.

Måske er du heldig.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Michael Olsen

Hej John og Aase,

Tusind tak for linket til Mediestream, og det var netop her at jeg har fundet det jeg er interesseret i.

Jeg vedhæfter et billede af artiklen, og den findes her: http://hdl.handle.net/109.3.1/uuid:1971368a-3e1c-47c2-b790-15acf28defbf

Der er mange artikler om denne sag.

Som jeg læser det er F.F. S. idømt i års rasphuusarbeide den 17de December 1842 af Landsover- samt Hof- og Stadsretten.

Men den 20de Marts 1843 lyder dommen at han bør miste sit liv af Høiesteret.

Jeg har fundet i en anden avis, hvor der står at han bliver benådiget af kongen.

I følge tugthus listen sidder han inde i 4 år, hvorefter han kommer ud i friheden.

Kan man se disse kongelige benådninger nogle steder eller vil de fremgå af sagen?

Mvh
Michael Olsen