Data fra MyHeritage til FTDNA

Startet af Hans Peter Christiansen, 18 Feb 2019 - 08:07

Forrige emne - Næste emne

Hans Peter Christiansen

Hej.

Jeg har nu fået, det første bekræftede match, på min kones DNA test.

Se evt. https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,145813.0.html

Det var med 2,4% og en cM på 169,9 - Min kones farmor var søster til det fundne match's farfar.


Jeg må indrømme at jeg er blevet lidt bidt af det, men problemet er - som nævnt flere steder - at folk får

taget en test, men lægger ikke noget stamtræ op deres "side" I ovenstående tilfælde var vi heldige med et

ikke så almindeligt efternavn.


For at udvide søgefeltet har jeg tænkt mig, at dele/eksportere DNA data fra MyHeritage til FTDNA.

Spørgsmålet er om der er nogen "fare" ved dette? Der kommer en note om at HyHeritage ikke længere gemmer backup o.lign.

Og kører MyHeritage siden videre med nye match?

Jeg venter lige med at foretage delingen, til jeg er sikker på at ikke noget går tabt.


Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter!

Tillykke med dit første match - og ja, så bliver man jo hurtigt bidt af det  :D

Du mister ikke noget ved at tage din MyHeritage test over til FTDNA - du "flytter" den ikke, men kopierer den.
Du skal dog betale et engangsbeløb for at få den fulde nytte af FTDNA - vist nok 19$.

Havde du spurgt mig, inden du testede ville jeg bestemt have anbefalet dig at teste hos FTDNA i stedet.
Hos FTDNA er websitet gratis, når testen er taget og du kan så kopiere resultatet til MyHeritage - det er endnu gratis, men kommer snart til at koste et mindre beløb (måske de samme 19$ som den anden vej?).
Men så kan du altid stoppe med at betale MyHeritage's abonnementer og så nøjes med at benytte FTDNA i stedet.

MyHeritage har dog den fordel, at det er startet som et "stamtavle website", så der er flere stamtavler dér. Jeg har en oplevelse af at der kommer flere og flere testere på FTDNA, der tror at den DNA-test giver en gratis stamtavle - altså folk der knapt nok kender fødeselsdato og fødested på deres bedsteforældre...

Med de bedste hilsner
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hans Peter Christiansen

Hej Anders.

Tak for grundig forklaring - jeg prøver at kopiere data til FTDNA i morgen

Jeg vil også prøve GedCom - men det er så vidt jeg kan se, kun etnicitet det drejer sig om.

Forøvrigt har jeg fundet match no.2, med 0,7% og cM 47,5, og det er endda med et almindeligt -sen navn.
Mvh HP

Anders M. Petersen

Hej Hans Peter!

Er det ikke Gedmatch du mener?
Her er der både forskellige etniticitets analyser (så du kan vælge den, der giver dig det resultat du gerne vil have ;D ) og matching med Gedcom upload.

Siden er lidt mere teknisk (da det er helt gratis), men der er mange spændende værtøjer.

http://www.gedmatch.com/

Bemærk at siden lige nu er ved at smelte sammen med Genesis, så der sker lidt ændringer for tiden...

Med venlig hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm