Hvor er Jeppe Nielsen og hans familie ved FT 1787?

Startet af Anni Bruhn Johansen, 11 Feb 2019 - 15:50

Forrige emne - Næste emne

Anni Bruhn Johansen

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med at finde min 4xtip Jeppe Nielsen ved FT 1787.

Oplysningerne bliver lidt detaljeret, da der findes en anden person i Køng sogn med samme navn
og børnene har sammenfaldende navne.

Her er, hvad jeg ved om min ane:
Jeppe Nielsen er født 1744/1745 i Køng (jeg har ikke fundet hans dåb)
Hans forældre, Niels Ibsen og Kirsten Laursdatter, blev gift i januar 1744 i Kerte sogn.
Niels Ibsen fæster en gård 10/4 1744 i Glamsbjerg, Køng sogn.
Niels Ibsen dør 27/4 1771 i Glamsbjerg og hustruen fortsætter fæstet af gården indtil
1/11 1773, hvor hun afstår gården til den ældste søn Jeppe Nielsen.

Jeppe Nielsen er blevet gift ca. 1770 og får nogle børn bl.a. Niels Ibsen, født ca. 1770, og Jens Ibsen ca.1772.
13/4 1782 må Jeppe Nielsen afstå fæstegården i Glamsbjerg, da han ikke har overholdt sine forpligtelser.
På det tidspunkt oplyser han, at han har 4 hjemmeboende børn, hvoraf den ældste er 7 år.
Jeg kender ikke hustruens navn og heller ikke de 4 børns navne eller dåb (født fra 1775 og til 1782).
Jeppe Nielsens mor, Kirsten Laursdatter (Larsdatter) bor ved FT 1787 og FT 1801
på den samme gård i Glamsbjerg som enke og inderste (altså ikke sammen med sønnen).
Hun dør 1804 i Glamsbjerg.

I lægdsrullerne fra 1791 til 1805 står Jeppe Nielsens søn, Niels Ibsen til at være født i Glamsbjerg,
og alderen svarer hver gang til, at han er født ca. 1770.
I den sidste lægdsrulle står at han er gift og han fremlagde fæstebrev af 14/9 1798 i Glamsbjerg, og får derefter fripas.

Her er hvad jeg ved om den anden Jeppe Nielsen i Køng:
I Køng sogn findes samtidig en Jeppe Nielsen, som er gift med Johanne Hansdatter.
De blev gift 21/3 1774 og får flere børn bl.a. Niels Ibsen, født 1776.
Denne familie flytter 1780 ca. til Højrup (Køng sogn).
De ældste børn er født i Glamsbjerg, og fra 1780/1781 er børnene født i Højrup.
FT 1/7 1787, Højrup:
Jeppe Nielsen 43 år (født 1744 ca.), Johanne Hansdatter 40 år,
Børn: Hans 8 år, Karen 6 år, Anna 3 år, Lars 1 år.
Niels født 1776 og Else født 1775 er ude at tjene i Køng sogn.
Jeppe Nielsen dør og bliver begravet 17/10 1787.
Johanne Hansdatter bliver gift igen 22/11 1793 med en ungkarl, som er 20 år yngre end hende,
og de bor i Gummerup ved FT 1801.

I lægdsrullerne fra 1791 til 1795 står denne Jeppe Nielsens søn, Niels Ibsen,  til at være født i Glamsbjerg 1776/1777
og bor i Højrup. I 1795 er han flyttet til Flemløse (Voldtofte). Han havde fået en betydelig øjenskade og fik udygtighedspas.

Vedr. FT 1/7 1787:
Jeg har ikke kunnet finde min egen ane Jeppe Nielsen ved FT 1787.
Jeg kan ikke finde ham død i Køng sogn i årene fremover - heller ikke hans kone.

Jeg fandt en familie i Brylle sogn som kunne passe, men deres søn, Niels Jeppesen 7 år, er født i Brylle sogn,
og denne familie kan derfor ikke være min anes, da min Jeppe Nielsen bor indtil 1782 i Køng sogn.

Jeg fandt også en familie i Egtved, som kunne passe, men deres søn er født i Egtved sogn i 1776,
så derfor kan denne familie heller ikke være min anes.

Jeg har ledt diverse steder i søgbare FT 1787 – men uden held.
Kan nogen af jer hjælpe mig?


Med venlig hilsen
Anni Bruhn Johansen



Anni Bruhn Johansen

Kære Forum.

Jeg håber meget, at der er nogen i dette forum, som kan lede efter Jeppe Nielsen ved FT 1787 -
et eller andet sted i Danmark.


Han er ca. 43 år ved FT 1787.

Jeg har ledt de steder, som jeg plejer for at finde aner/slægt, uden at finde ham.

Måske er der andre steder at lede, som jeg ikke kender til???


MVH Anni.

Hans Peter Christiansen

Har du været omkring ham her?

Jeppe Nielsen
Denmark Baptisms
Name   Jeppe Nielsen
Gender   Male
Christening Date   23 Feb 1744
Christening Place   , ORTE, ODENSE, DENMARK
Father's Name   Niels Ipsen
Mvh HP

Anni Bruhn Johansen

Hej Hans Peter.

Nej, dér har jeg ikke været.
Jeppe Nielsens forældre bliver gift i Kerte kirke januar 1744,
så måske er den ene af forældrene fra Orte sogn, siden han bliver døbt dér.
Jeg ved kun fra fæsteoplysningerne, at faderen, Niels Ibsen, kommer fra Kerte sogn til Køng sogn.

Det vil jeg lige studere lidt mere - men det er en fantastisk oplysning, som jeg har brugt meget tid
på at finde i Kerte og i Køng sogn.
Kirkebøgerne er ikke altid lige venlige at gå til.

Tusind tak for oplysningen.


MVH Anni.

Anni Bruhn Johansen

Jeg håber stadig, er der er nogen, som kan bruge deres viden om,
hvordan man kan søge personer ved FT 1787 i hele landet.

Jeg har brugt den gamle DVD fra DIS-Odense udkommet i 2011, hvor man kan søge
på navn i amter én efter én.

Jeg har også prøvet DDD.DDA.dk., men den kan ikke være fyldestgørende, da jeg ved at søge på navn i alle amter
for FT 1787, kun får to hits - nemlig i Brylle og i Egtved (med alder 42-45), og det er ikke de rigtige personer.
Men den søgning finder ikke den "forkerte" Jeppe Nielsen i Køng sogn, som jeg ved bor der.
Så enten søger jeg på en forkert måde eller dette link er ikke fyldestgørende.

Er der ikke andre måder at søge efter personer ved FT 1787???

MVH Anni.


Hans Peter Christiansen

#6
Den forkerte Jeppe fundet via ovnstående link:

Odense, Baag, Køng, Højrup, , 23, FT-1787, A3361

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jeppe Nielsen     43     gift     mand     husmand og daglejer      
Johanne Hansdatter     40     gift     kone            
Hans Ibsen     8     ugift     barn            
Karen Ibsdatter     6     ugift     barn            
Anna Ibsdatter     3     ugift     barn            
Lars Ibsen     1     ugift     barn     

---

Du får 14 hits ved søge på: jep% nielsen

Fødeår 1744 +- 2 år
Mvh HP

Anni Bruhn Johansen

Hej Hans Peter.

Jeg siger tak for linket til DDD.DDA, som jeg må have brugt forkert eller for detaljeret,
siden du kunne finde den forkerte Jeppe Nielsen i Køng ved FT 1787, som jeg ikke kunne på denne måde.

Jeg har prøvet at bruge Jep% Nielsen, og finder også nogle i 1787 (alle amter)- dog ikke
den "forkerte" Jeppe Nielsen i Køng - men ingen af dem er den rigtige.
Børn født før 1782 skulle være født i Køng sogn, og det er de ikke ved de navne, jeg finder frem.

Jeg har så prøvet at finde ham i FT 1801, men der gør det samme sig gældende med børnene.


ER der mon andre måder at finde personer i FT 1787 på??


Med venlig hilsen
Anni.

Jette Nielsen

#8
Hej Anni

Det er lidt mystisk, at der slet ingen oplysninger kan findes på "din" Jeppe Nielsen,
så man kunne overveje, om der var andre muligheder?

Når man ser de oplysninger du fremlægger om "den anden" Jeppe Nielsen, så kan det vel ligeså godt være ham,
der får gården efter faderen, og senere bliver husmand i Højrup ?  Eller hvad?

Det passer med at han blev gift 1774 efter faderens død
og 1775 får Jeppe Nielsen Gaardmand i Glamsbjerg døbt sin datter  Else.

Elses dåb til hø.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=179916&side=115

I FT. 1787 har han 4 hjemmeboende børn, hvilket godt kunne passe med det, der er nævnt ved afståelsen.

Er det Niels Ibsen f.ca. 1770 gmd i Glamsbjerg og Maren Pedersdtr. - "der er dine" ?

Du har vel set denne hjemmeside om de samme personer - den giver ingen afklaring ???

http://www.chilie.dk/aner/m34.html

Mvh.
Jette Nielsen

Anni Bruhn Johansen

Hej Jette.

Tak for alle dine overvejelser og oplysninger.

Jeg har gransket meget nøje de to Jeppe Nielsen´er i Køng sogn, for at være helt sikker på hvad der hører til hvem.
Jeg har fået stor hjælp af lægdsrullerne, Hvor begge Jeppe Nielsen er opskrevet med hver sin søn, Niels Ibsen, begge født i Glamsbjerg, men min fra 1770 ca. bor i Glamsbjerg (og hans bror Jens Ibsen er også registreret født 1772 ca.), mens den andens Niels Ibsen er født ca. 1778 og bor i Højrup (også ved FT 1787 i Køng).
Det er også min Niels Ibsen, som fæster gården i Glamsbjerg efter sin far - det kan jeg se ud fra skiftet efter hans far 1771 og hans eget fæste af den samme gård i Glamsbjerg 1773.

Ja - det er min Niels Ibsen født 1770 ca. som er gift med Maren Pedersdatter 3/8 1798 i Køng.

Så jeg har data på plads fra denne Niels Ibsen og frem i tiden.
Jeg har også oplysninger på plads fra hans far, Jeppe Nielsen, født 1744 i Køng, og nogle generationer tilbage.

Jeg mangler kun at finde ud af, hvad der er sket med Jeppe Nielsen fra Glamsbjerg fra 1782 og frem.

Det er et meget spændende link du har sendt mig.
Jeg har ikke nået at sætte mig ind i disse oplysninger - men er spændt på det.

Tak for al hjælpen og interessen.
VH Anni.

Anni Bruhn Johansen

Hej Jette.

Nu fik jeg set på dit link om Jeppe Nielsen og hans liv.

Det er desværre den forkerte Jeppe Nielsen - ØV,ØV.

Men tak for linket.

MVH Anni.

Anni Bruhn Johansen

Hej Jette.

Nu har jeg kigget lidt nøjere på de forskellige data.

Vedkommende person blandet de 2 Jeppe Nielsen´er fra Køng og deres efterkommere sammen i én pærevælling.

Vedkommende har heller ikke oplysninger fra lægdsrullerne, som tydeligt skiller dem ad - også med
deres børns fødesteder, opholdssteder og alder.

Lidt ærgerligt.

MVH Anni.


Jette Nielsen

#12
Hej igen

Ja de er blandet godt og grundigt sammen i hjemmesiden -

Som jeg ser det, kan det ligeså godt være "den anden" Jeppe Nielsen som oplysningerne handler om, de var jo lige gamle og hed det samme

Fæstebrev og skifte er her, men det passer også på "den anden Jeppe Nielsen", så vidt jeg kan se ;)

"den anden Jeppe Nielsen" var Gårdmand i Glamsbjerg ved datteren Elses dåb i 1775.

Skifte Fjellebro 1771 gods:

Niels Ipsen, Fæstebonde, Glamsbjerg, 27.04.1771, I-812
~ Kirsten Larsdatter, Laugværge Degnen for Kiøng Andreas Heylig
Jep Nielsen 28 Aar
Jens Nielsen 25 Aar hos Hr. Mølmarck i Faaborg, i skiftet nævnes Fripas til 10 Rd
Hans Nielsen 15 Aar
Anna Nielsdatter ~ Jørgen Madsen ved Søholm
Sidsel Nielsdatter 12 Aar
Formynder Jep Hansen i Næs i Sandager paa Brahetrolleborg Gods

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=139526&side=414
------
Fæste for Jeppe Nielsen
Navn Jeppe Nielsen  
Stednavn Glamsbjerg, Køng  
Ejendom Gård  
Fæstedato 28. okt 1773  
Kom fra eller fødested Glamsbjerg  
Forrige fæster Niels Jepsen  
Tidl. fæsters relation til ny fæster Far  
Kilde Brahesholm gods, fæsteprotokol: 1
-----

For øvrigt er kirkebogen i Køng ikke ført i årene 1770-1772

Mvh.
Jette  

Anni Bruhn Johansen

Hej Jette.

Ja, du har fat i min Jeppe Nielsen og hans far, Niels Ibsen/Jeppesen.

Det er også forvirrende, at den forkerte Jeppe Nielsen fik de første børn i Glamsbjerg (ligesom den rigtige),
men så fæster han et hus i Højbjerg Leddet, og derefter er børnene født i Højbjerg.

Den ældste hedder Niels hos dem begge, men der er ca. 6 års forskel på dem.
Min Niels Ibsen køber en gård i Gummerup, mens den forkerte Niels Ibsen flytter til Flemløse - Lægdsrulle 1795 -
og får en betydelig øjenskade, og får udygtighedspas.
Derefter ved jeg ikke mere om ham.

Ja, det er rigtig ærgerligt for mig, at kirkebogen i Køng mangler fra 1769-1772 og også en del i 1773.
Det er lige vigtige tidspunkter i min slægts historie.

Tak for dine oplysninger. Du kunne jo ikke vide, at jeg allerede har dem.
Jeg har været på Glamsbjerg lokalhistoriske arkiv for at fotografer fæsteprotokollerne, som ikke er afleverede
til arkivet i Odense (det er de ikke pligtige til). Det var en lang tur med det offentlige fra København.

Tak for din interesse for at hjælpe mig videre.
MVH Anni

Lisa Petersen

Hej Anni

Arbejder du stadig på Niels Ibsens forældre?  Jeg fandt hans mor, stedfar og halvsøskende i et skøde fra Anders Hansen til Kristen Kristophersen, Anna Hansdatter, og hendes børn, 21. marts 1797, Båg Herredsfoged (læst 24. marts).  Se venligst venstre side:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=174958#174958,29413114

Om faderen er jeg ikke sikker. 

Jeg stammer fra Niels Ibsen & Maren Pedersdatter gennem deres søn Peder. 

mvh

Lisa Petersen
ved Washington, D.C.


Lisa Petersen

Og yderligere beviser fra Niels Ibsens bedstemors skifte.  Karen Mortensdatter i Glamsbjerg, Brahesholm Gods, 23.12.1782, givet til Anna Hans Daatters uægte Søn Niels Jepsen 13 aar gl.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L97C-PWM8?i=61&cc=2015318&cat=417993

Er der nogen, der ved om Anni Bruhn Johansen har været aktiv på dette forum for nylig?

mvh

Lisa Petersen
ved Washington, D.C.