Avendorff

Startet af Jan Erik Slind, 11 Feb 2019 - 18:09

Forrige emne - Næste emne

Jan Erik Slind

Forsøker her med et skudd i mørket. I Trondheim dør 13 februar 1828 en Jomfrue Frederike Avendorph som også skrives Avendorff el. Avendorf. Hun dør 54 år og 5 mnd gammel. Hun er dermed født på slutten av 1773.

Det besynderlige er at det nesten ikke kommer opp noen treff på dette navn ved søk. Et par mannsnavn i Norge er alt jeg finner. Ellers intet.

Det eneste stedet jeg finner navnet Avendorff er en liten by på øyen Femern under Slesvig/Holstein.

Ordet Jomfru var en tittel for ugifte adelsdamer eller unge, borgerlige jenter, omtrent med samme betydning som «frøken» fikk siden. Både dette og hennes navn kan peke mot at hun var av en bedre familie.

Er det noen som kan se om de finner noe mer i danske kilder når det gjelder dette navn ?

Inger Buchard

Du er sikker på læsningen: - at -v- ikke er et -r-?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Erik Slind

Hei, har sett på original kilder og det er med -v og ikke -r

Inger Buchard

Jeg kiggede på
https://media.digitalarkivet.no/view/16331/360
og der er, som du siger, ikke tvivl om -v-

Men det kan måske nok betale sig alligevel at overveje, om der fra degnens/skriverens side ikke er tale om en afskrivningsfejl. I den tids håndskrift skal der ikke meget sjusk til, før -v- og -r- forveksles.
Navnet  Ahrendorf/Arendorf/-ff/-ph findes i folketællingen 1787 for København
og Nygårds sedler, der registrerer 'fine' navne i Jylland, kender også adskillige eksempler på efternavnet
Du kan bladre Nygårds kartotekssedler igennem ved at klikke på fornavnene
start omkring http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=8425&sort=e

De nævnte Frederikke A. kan ikke være den søgte, men der er mange Frederik A., der kan have fået en datter Frederikke

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Erik Slind

Interessant. Skal se litt på det. Jeg har funnet som sagt dette navn brukt et par ganger også på andre personer og i aviser med -v, men takk for tips.

Jan Erik Slind

Hei, jeg har funnet en Arendorph i Trondheim sammen med slektsnavnet Wangberg og det navn står også i dødsannonsen under den nevnte Jomfrue sitt navn så det må være av de samme og dermed stemmer ditt forslag at hun egentlig het Arendorph. Da vet vi i alle fall det.

Jan Erik Slind

Og da fant jeg henne som døpt på Røros i Norge 12 sept. 1773 som datter av Frideric Arensdorph og Anne Lucia Bejer. (jeg tyder det til Bejer, litt uklart)

Det var flott. Noen som et noe om disse foreldrene så kom gjerne

Inger Buchard

Moderens efternavn:
der er ikke bogstaver nok til 'Bejers'; jeg læser BY..s
Moderen dør efter fødslen, 37 1/3 år gammel
https://media.digitalarkivet.no/view/2449/116
nr. 65
Her står der Bye

Iflg. familysearch blev de gift
25 september 1759   Bakklandet, Sør-Trøndelag, Norway
Hvad står der i kirkebogen om parrets familie?

Frederik Avendorf død
28 februar 1779   Røros, Sør-Trøndelag, Norway

Der er født en storesøster i Røros
15 Aug 1764

og en storebror
29 Jun 1762

Hvordan kan den yngste datter overleve?
Hvad lavede fr. Aven/Arendorph i Røros? Hvis han er chef på bjergværket, må du vel i arkiverne efter oplysninger?

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jan Erik Slind

#8
Hei, hva du er flink Inger. I kirkeboken for dåpen i 1773 ser det ut til og være Bejer men.....
Arendorph har jeg funnet var klokker og kateket på Røros.

Jan Erik Slind

Det ser ut til at moren benevnes som Bije som nok ganske sikkert kan knyttes til slekten Bie.