Poul Glud

Startet af Tove Glud Rasmussen, 12 Feb 2019 - 22:03

Forrige emne - Næste emne

Tove Glud Rasmussen

Poul Glud (skipper i Gauerslund, Vejle amt) far til Hans Poulsen Glud født 2.10.1822. Hvem var hans forældre?

Britta Hansen

Hej Tove

Velkommen til Danske Slægtsforskere.

Fik han flere børn? Hvad ved du mere om ham: Har du FT, andre records fra KB f.eks. hvornår han døde?

Er dette hans enke?
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Uden for Byens Roder No 192, 2 Familie, 453, FT-1834, C4924
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ane Magrethe Steffensen     42     Enke          lever af Haandarbeide      
Jens Peter Poulsen     16     Ugift          hendes Sønner      
Hans Poulsen     12     Ugift          hendes Sønner     
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Tove Glud Rasmussen

Ja, det er rigtigt. Tak for det. Jeg vil prøve at finde det ældste barn. Måske det vil fortælle hvem der er forældre til Poul Glud. Venlig hilsen TGR

Britta Hansen

#3
Matros Poul Christian Hansen Glud får barn døbt i Horsens Vor Frelser, Nim, Skanderborg:
*14.9.1818 Jens Peter
Moderen er Ane Margrethe Rasmusdatter

Her er en kandidat, vi kan prøve at finde flere oplysninger om:
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Ved Aaen Søndre Side, , 127, FT-1801, B4921
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Dammand     43     Gift     Huusbonde     Skipper       
Maren Jørgensdatter     35     Gift     Hans Kone            
Peder Hansen     9     Ugift     Deres Børn            
Poul Christian Hansen     8     Ugift     Deres Børn            
Niels Hansen     6     Ugift     Deres Børn            
Rasmus Hansen     3     Ugift     Deres Børn        

Poul Christian døbes 15.8.1791 Horsens Vor Frelser nr. 58 - hvis det er ham, hvor kommer Glud-navnet fra?

Jens Peters forældre vies 5.6.1818 Horsens Vor Frelser - nr. 15 første par på side

Hans Dammand - skipper i Horsens fra Nygårds sedler giver desværre ikke yderligere oplysninger.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
Rasmus Stephansens barn Ane Magrete døbt i Bryrup sogn, Tyrsting Skanderborg 1792 – højre side øverst
er måske hende, der vies til matrosen og senere kalder sig Steffensen/Stephansen, som hun bl.a. også står som, da Hans Poulsen Glud døbes i 1822 i Gauerslund.

Skanderborg, Tyrsting, Tønning, Troelstrup Bye, 6, Raskenborg, et markhuus, 29, FT-1801, B8502
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Rasmus Stephansen     40     Gift     Mand     Huusmand med jord       
Karen Mathiasdatter     40     Gift     Hans kone            
Grethe Rasmusdatter     10     Ugift     Deres børn            
Mathias Rasmusen     2     Ugift     Deres børn       

Bevis for dette kunne være via skifteprotokoller.   

Jens Peter Glud konfirmeres 1833 Gauerslund nr. 1 - forældre Poul Glud og Ane Margrethe Stephansen. Han står som født 20.9.1818; Jens Peter jeg fandt i Horsens Vor Frelser *14.9.1818 blev netop døbt 20.9.1818.

Det kunne være moderen her:
Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Den Gamle Havn, , , FT-1840, C7348
.... Personer udeladt
Ane Glud     47     Enke          Vadskerkone
............

Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, , Ved den gamle havn nr. 192 c,, 1, FT-1845, A3598
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anne Margrethe Glud     53     Enke(mand)          Håndarbejde     Bryrup sogn - Skanderborg amt  

Vejle, Nørvang, Vejle Købstad, Vejle Købstad, Residentsgade. 247, 245-F4, FT-1860, D5872
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ane Margrethe Glud     69     Enke     Lever i Sparekassens Stiftelse eller Enkebolig          Lystrup Mark, Bryrup Sogn  
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#5
Anne Margrethe Glud, f. Steffensen - enke efter skipper P. Glud, Vejle - døde 17.11.1866 KB Vejle sogn

Peder Hansen Dammand i Glud får døbt en søn Hans *29.9.1758 Glud, Bjerre, Vejle - højre kolonne midt på.

Hans Pedersen Dammand viet Horsens Vor Frelser 21.11.1787

Hans Pedersen Glud dør 18.11.1827 Horsens Vor Frelser – 69 år gammel

Skifteprotokol Horsens Byfoged År 1827 den 31. december - nederst venstre side. Prøv at nærlæse, hvad der står om P. Glud i Vejle.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#6
Jens Peter Poulsen Gluud i Borgerskabsregister, Vejle

Dette kan være købmand P.[eder] Glud, der skriver med på erklæringen i Horsens Byfoged skifteprotokol 1827

Her er blikkenslageren

Elbo-Brusk-Holmans Herredsfoged, Skifteprotokol
1831 venstre side Skifte efter Skipper Glud
Der er nævnt tre børn:
- Jens Peter 13
- Hans 9
- Rasmus 4 eller 7

Værge for børnene er P. Glud.
I teksten står der en dato i April og Lübech[Lübeck]. Døde han mon i /ved Lübeck. Han ses ikke begravet i Gauerslund.

Rasmus Povlsen Glud *1.3.1825 Her står faderen som 'Poul Christian Hansen Glud'.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Tove Glud Rasmussen

Kære Britta Hansen
Mange tak for dit store arbejde med at finde oplysninger om Poul Glud og hans børn. Desværre er det ikke lykkedes at finde ud af, hvem Poul Gluds forældre var. Jeg kan nemlig ikke finde ham i "Stamtavle over Familien Glud" selv om der er noget, der tyder på, at han har tilhørt denne familie. Det gør jeg selv, om end min gren slutter i 1814. Det var det, der gjorde, at jeg begyndte at slægtsforske for en del år siden.
Venlig hilsen Tove

Britta Hansen

#8
Hej Tove

Jeg vil mene, at Poul Christian Hansen = Poul Glud. Prøv at beskrive, hvorfor du er i tvivl om, hvem hans forældre er?
Det tyder på, at faderen Hans Pedersen Dammand = Hans Pedersen Glud.
Hans Pedersen Dammand er født i Glud.

Jeg kan se, at der også er en præstefamilie Glud (og en senere justitsråd) på Jensgård i Glud sogn - beskrevet i Bidrag til en Stamtavle over Familien Glud:

Poul Glud, f. 11. Marts 1762, f 2. Febr. 1842, Cand. theol., Justitsraad, Ejer af Jensgaard, g. ro. Ane Magdalene Kristine Bjørn, f 28. Maj 1829. 4 Børn: 37,1—37,4.

Kunne det ikke være to forskellige familier?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Tove Glud Rasmussen

Hej Britta
Jeg har måttet lade Glud ligge et par dage, men har nu set på det igen. Jeg er enig med dig i, at der må have været to Glud-familier. Da jeg så Hans Poulsen Gluds fødsel i 1822 og den, der bar barnet, var Magdalene Glud, mente jeg, at det måtte være Poul Glud til Jensgårds kone, hvorfor det var sandsynligt, at Poul Glud tilhørte præsteslægten fra Glud, som jeg også stammer fra. Nu har jeg fundet ud af, at købmand P. Glud fra Vejle's kone også hed Magdalene, og det må have været hende, der bar barnet. Der er derfor intet, der tyder på, at Poul Glud har noget med præsteslægten at gøre.
Jeg er glad for din indsats. Tak for det.
Venlig hilsen
Tove