Hvem var Francoise Veroniqie Karen Messerschmidt

Startet af Karsten Jacobsen, 13 Feb 2019 - 11:12

Forrige emne - Næste emne

Karsten Jacobsen

Indrømmet, jeg er på bar grund...! Jeg har ingen oplysninger overhovedet, bortset fra at hun var gift med en Jens Evald Enevoldsen Elsing indtil 1939.

Jeg tænkte dog, at navnet var så specielt, at nogen måske havde kendskab til vedkommende. Noget tyder på, at flere - i slægten(?) - bærer samme tre "fremmede" navne Francoise Veronique Messerschmidt og så tilføjet et enkelt dansk  fornavn, som fx aktuelt Karen.

Jeg synes nærmest, det har karakter af en slags "familiedynasti"!

Kan du hjælpe?

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Citat fra: Karsten Jacobsen [2049] Dato 13 Feb 2019 - 11:12
Indrømmet, jeg er på bar grund...! Jeg har ingen oplysninger overhovedet, bortset fra at hun var gift med en Jens Evald Enevoldsen Elsing indtil 1939.

Jeg tænkte dog, at navnet var så specielt, at nogen måske havde kendskab til vedkommende. Noget tyder på, at flere - i slægten(?) - bærer samme tre "fremmede" navne Francoise Veronique Messerschmidt og så tilføjet et enkelt dansk  fornavn, som fx aktuelt Karen.

Jeg synes nærmest, det har karakter af et slags "familiedynasti"!

Kan du hjælpe?

MVH
Karsten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Helle Jespersen

Prøvede for sjov at google navnet og det gav et par hit.
Måske noget du kan bruge

https://www.biq.dk/people/Karen+Veronique+Francoise+Messerschmidt/482053/

https://lasso.dk/personer/4000373674

Nederst på siden kommer der noget som måske kunne bruges også
http://krogsgaard.name/pafg950.htm

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Helle Jespersen

Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Inger Toudal


Faderen i FT-1895: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=254629#254629,47691860

John Messerschmmidt: https://kbharkiv.dk/permalink/post/17-1316333

København, København (Staden), Gammel Kongevej (ulige numre), Kjøbenhavn Vestervold Kvarter, Gammel Kongevei 7, matr. 10 4. Sal h, 8, FT-1885
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
John Messerschmidt     29     Gift      Husfader      Garvernæring      Kjøbenhavn 
Charlotte Frederikke     29     Gift      Husmoder            Tydskland 
Emil Carl Anders     1     Ugift      Søn            Kjøbenhavn 

Christine Marie Hede     19     Ugift      Tyende            Tydskland 

København, København (Staden), Gammel Kongevej (ulige numre), Udenbys Vester Kvarter, Gammel Kongevejs Rode, 18 b, 6, FT-1880, D3040
Adresse:   Gammel Kongevej 25, Forhus, 2.sal b
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
John Messerschmidt     24     Ugift      Søn            København 
Louis Messerschmidt     21     Ugift      Søn            København 
Veronica Cahtarine Marie Louise Messerschmidt     20     Ugift      Datter            København 
Emil Francois Messerschmidt     13     Ugift      Søn            København 
Francoise Emilie Messerschmidt     12     Ugift      Datter            København 
Emilie Francoise Messerschmidt     10     Ugift      Datter            København 
Christian Villiam Vilhelm Messerschmidt     8     Ugift      Søn            København 
Anna Dorthea Christophersen     47     Ugift      Husbestyrerinde            København 
Thilda Strømblad     28     Enke      Tjenestepige            Sverige

København, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Vesterbrogade 18A/36, Forhus Stuen, 94, FT-1860, D6968
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Anders Carl Emil Messerschmidt     33     Gift      Fabrikseier. Husfader            Kjøbenhavn 
Francvise Veronique f. Bølling     75     Gift      hans Kone            Kjøbenhavn 
Johan Messerschmidt     5     Ugift      deres Søn            Kjøbenhavn
 
Louis Messerschmidt     2     Ugift      deres Søn            Kjøbenhavn 
En lille Pige     1     Ugift      deres Datter            Kjøbenhavn 
Ane Olsen     1     Ugift      Barnepige            Kjøbenhavn 
Ane Jørgensen     24     Ugift      Tjenestepige            Kjøbenhavn 
Jacob Nielsen     24     Ugift      Kudsk            Jenslev, Rye Sogn 
Carl Johan Johansen     33     Ugift      Tjener            Hestra, Sverrig

København, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens kvarter, Raadhusstræde 46, 3die sal, 269, FT-1850, C1183
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Jørgen Andresen Bølling     58     Enkemand            justitsraad, secretair ved det kongelig bibliotek. Huusfader      Kjøbenhavn 
Daniel Gotthoff Moldenhawer Bølling     23     Ugift            stud.med. udtaget til underlæge. Gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Lauritz Andresen Bølling     21     Ugift            kontorist. Gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Frantz Georg Carl Wilh. Bølling     19     Ugift            kontorist. Gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Veronique Francoise Bølling     17     Ugift            gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Francoise Monique Bølling     15     Ugift            gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn
Francois Dumont     78     Gift            gaar alle til huusfaderens bord      Orleans 
Maria Dumont     74     Gift            gaar alle til huusfaderens bord, hans kone      ?? 
Emilie Soetman     26     Enke            broderdatter, gaar alle til huusfaderens bord      Westindien 
Adolf Soetman     6     Ugift            gaar alle til huusfaderens bord      Ligel. 
Lorenzine Wedege     35     Ugift            huusjomfru,gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Wilhelmine Therese Jørgensen     38     Ugift            tjenestepige, gaar alle til huusfaderens bord      Kjøbenhavn 
Bernhard Lunddahl     24     Ugift            logerende      Maribo 
Otto Lunddahl     20     Ugift            logerende      Maribo 

København, København (Staden), Strand Kvarter, Gl. Amager Torv Nr. 39, 1. Sal til Gaden, 3, FT-1845, C2818
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Francois Dumont     72     Gift            Modehandler      Orleans 
Marie Cathrine Dumont     68     Gift            hans Kone      Assens 
Francoise Veronique Bolling     10     Ugift            Datterbørn      Kjøbenhavn
Veronique Francoise Bolling     12     Ugift            Datterbørn      Kjøbenhavn 
Carn Larsen     21     Ugift            Stuepige      Beenløse 
Louise Sophie Frederike Dreyer     14     Ugift            Blomster arbeiderinde      Kjøbenhavn 
Mette Andersen     29     Ugift            Tjenestepige      Jerslev?? 
Caroline Marie Lindhardt     18     Ugift            do[Tjenestepige]      Stege?? 

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Jacobsen

Fornemt. Tusind tak, alle sammen.

Jeg er mest interesseret i at finde brylluppet mellem Jens Evald Enevoldsen Elsing og Francoise Veronique Karen Messerschmidt nu.

Det må selvfølgelig ligge før 1939, hvor parret bliver skilt, men vel efter 1932(?), hvor Francoise er 18.

MVH
Karsten

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karsten Jacobsen

Nej, der er ingen børn i ægteskabet Jens-Francoise. Jens får "kun" to børn, og det er i hans andet ægteskab med Ingrid Fisker - og de to børn har jeg fået styr på tidligere i dag.

MVH
Karsten

Inger Toudal

#12

Jens Evald i FT-1930, Frederiksberg: https://www.danishfamilysearch.dk/cid19500703

København, København (Staden), Falkoner Alle (lige numre), , Forhus, [409], FT-1930, D9313
Forhus/baghus:   Falkoneralle 96, 2. tv
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Johanna Enevoldsen-Elsing     27-dec 1878     F      Husmoder      Dameskrædder      Sverige  
Jens Evald Enevoldsen-Elsing     23-sep 1907     U      Søn      Kontorassistent      København  
NN Enevoldsen-Elsing     27-jan 1911     U      Søn      Stud. jur.      Aalborg  
NN Enevoldsen-Elsing     03-dec 1916     U      Datter      Skoleelev      Frederiksberg  

Karen i FT-1930, Tølløse: https://www.danishfamilysearch.dk/cid19065376

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=102908#102908,16259652

- fraværende, midlertidigt opholdssted ??

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Jacobsen

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 13 Feb 2019 - 16:16
De er gift i 1936.

Da flytter de fra Hillerød til Nakskov. Har kigget i Hillerød

http://www.starbas.net/bestillingsenhed.php?bestillingsenhed_id=1064872


http://www.starbas.net/bestillingsenhed.php?bestillingsenhed_id=1064871


Jeg havde fundet tilflytningerne til Naksskov, men tænkte, at Karen "blot" var en søster til Jens, idet Jens' far også flytter til Naksskov, men efter du udpensler det, kan jeg godt se, at det naturligvis er Francois Veronique i sin fordanskede udgave som Karen!

Hvordan ved du imidlertid, at giftermålet er i 1936? Jeg kan ikke se dokumentationen og tænker bare, at giftermålet er i 1936 eller før.

MVH
Karsten





Karsten Jacobsen

Tak til dig for FT1930, Inger!

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

#15
Hvor er brylluppet Jens Evald Enevoldsen Elsing-Francoise Veronique Karen Messerschmidt?

Vi ved følgende: Francoise "bærer" Enevoldsens efternavn, da parret flytter til Naksskov i 1936. Ergo må de være gift før. Francoise er født 1914. Med en vis sandsynlighed er hun mindst 18 ved brylluppet. Da Francoise er født 1914 betyder det, at parret med stor sandsynlighed er gift mellem 1932 og 1936.

I 1936 har parret boet i Hillerød. Gitte har kigget forgæves efter brylluppet i Hillerød.

Enevoldsens og Francoises familier har tilknytning til København/Frederiksberg. Det fremgår også af Enevoldsens biografi, at han har slået sine folder her før 1934. Mit gæt er derfor, at parret er gift (borgerligt? eller kirkeligt?) i København mellem 1932 og 1934, men de kan naturligvis også være gift et andet sted (men hvor?), fx i 1935.  

Enevoldsen skriver i en biografi: "I slutningen af året (= 1934) fik jeg arbejde i provinsen og forlod København for et tidsrum af tre år. (...) Selv sad jeg det meste af tiden og vegeterede nede på Lolland." Jeg anser det for mest sandsynligt, at parret derfor er gift før opbruddet fra København, så de kan slå følge.

Kan vi finde brylluppet?

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Ikke fundet mellem de borgerlige vielser i København 1932-34.

Karsten Jacobsen

Har fundet endnu en optegnelse af Enevoldsen:

"Danmarksmesterskabet i 1935 blev spillet i København. Jeg var ikke kommet længere væk end Helsingør, der vel nærmest må betragtes som en af Københavns forstæder, omend af de fjernere."

Det giver følgende kendte placeringer af Enevoldsen:

Før 1934: København/Frederiksberg
1934: København og et sted i provinsen (muligvis Helsingør?)
1935: Helsingør
1936: Hillerød
1936: Naksskov
Ca. 1938: Igen: København/Frederiksberg.

Formålet er stadig at finde brylluppet Enevoldsen-Messerschmidt.

MVH
Karsten

 

Karsten Jacobsen

Der er kigget forgæves efter ægteskabet Enevoldsen-Margrethe Francoise i Valby Sogn og Sankt Andreas Sogn 1932-34 (M.F.'s forældre bor jf. telefonbøgerne i de respektive år på Bjerregårdsvej, Valby, og Nørre Søgade (Indre by).

Desuden er Garnisonskirke for de samme år gennemgået, da M.F.'s andet bryllup sker her, og der kan tænkes at være en særlig tilknytning til kirken, da familien har i hvert fald en general.

MVH
Karsten


Inger Toudal

Citat fra: Karsten Jacobsen [2049] Dato 15 Feb 2019 - 21:47

(M.F.'s forældre bor jf. telefonbøgerne i de respektive år på Bjerregårdsvej, Valby, og Nørre Søgade (Indre by).

Ved FT-1930, Tølløse Slot, er Karen Messerschmidts mor registreret som fraskilt:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=102908#102908,16259652

- og Karens midlertidige opholdssted er vist Belgien.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Jacobsen

#20
Tak, Inger!

Jeg får svaret "navnet kan ikke læses", selv når jeg logger på(??), så jeg har slet ikke kunnet læse noget om Margr. Francoise i FT 1930.

Fandt farens navn i diverse telefonbøger og regnede med, at han boede på respektive adresser med konen, men det kan man selvfølgelig ikke nødvendigvis tage givet.

Nu er det helt åbent, hvor brylluppet har fundet sted!

Men hvad laver en 16-årig i Belgien?

Wolff-familien har åbenbart kun været lejere af Tølløsegaard, for ifølge denne side er ejeren en A. Larsen: https://da.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8ll%C3%B8se_Slot

Her lidt om general Ellis Wolff, Margrethe Francoise morfar: https://da.wikipedia.org/wiki/Ellis_Wolff

MVH
Karsten

Karsten Jacobsen

Kiggede lige, om Margr. Francoise var vendt tilbage fra Belgien, og brylluppet måske havde stået på Tølløsegård (hvor morfar (og mor?) bor til sin død i 1938), men der er intet relevant bryllup i Tølløse Sogn.

MVH
Karsten