postdirektør Harald Skyum Kierkegaard i kina

Startet af Kjeld Allan Larsen, 14 Feb 2019 - 23:50

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

i mine studier af bestyrelsesmedlemmer af Dansk-Kinesisk Forening af 1948 er jeg nu nået til postmester Harald S. Kierkegaard, som jeg har skrevet en lille biografi om, men fortsat mangler elementær viden om.
Eksempelvis har jeg ikke fundet ud af, hvad det fulde navn af hans kone Frøydis var, som han blev gift med i 1919, men muligvis i Kina? Ej heller om eventuelle børn, eller hvornår og hvor han blev begravet.
Det vil være dejligt med hjælp fra mine dygtige kolleger

mvh

Kjedl


Tidligere postdirektør i Kina Harald S. Kierkegaard
Harald Skyum Kierkegaard blev født på Køng højskole på Fyn 9.03.1886 som søn af højskoleforstander Niels Kierkegaard og Signe Skyum, han blev gift med Frøydis K. i 1919 og døde ??. Kierkegaard var journalist ved forskellige provinsblade, inden han i fra 1912 startede sin karriere i det kinesiske postvæsen. Han var regnskabschef i en række kinesiske provinser til 1918, var ansat i generaldirektoratet i Peking i 1919, 1921-25 og i 1929, som postdirektør i Hankow i 1928-29, hvorefter han var postdirektør i Xinjiang 1930-34, i Anhui provinsen i 1935 og endelig i Fujian provinsen i perioden 1935-46. Sideløbende med sit arbejde i det kinesiske toldvæsen besad Kierkegaard en række andre tillidsposter, heriblandt som kasserer ved International Famine Relief Committee i Shandong provinsen i 1920, som formand for Røde kors i Xinjiang 1932-33, som medlem af bestyrelsen for Peking Golf Club 1922-25, for Hankow Club 1928-29 og for Foochow Club fra 1937 og formand fra 1938. I forbindelse med udøvelsen af sit embede som postdirektør i Hankow iværksatte Kierkegaard udgivelsen af et nytårsmærke til bekæmpelse af hungersnøden, inspireret af det danske julemærke, som var udtænkt i filantropisk øjemed af den københavnske postekspdient 9og senere postmester Einar Holbøll i 1903. Kierkegaard tog sin afsked fra det kinesiske toldvæsen i 1947 og vendte tilbage til Danmark. For sin indsats i det kinesiske postvæsen modtog Kierkegaard to kinesiske ordener.
Under orlovsperioder i Danmark holdt Kierkegaard foredrag og gav interviews til dagblade. I oktober 1925 holdt han således en tale i Dansk Postforening om historiske Data fra det kinesiske Postvæsen og gav i december 1925 et interview til avisen København om sit syn på den herskende borgerkrig i tyverens Kina. Han var da vicedirektør i Generaldirektoratet med ansvar for Revisionsvæsenet, mens en franskmand var generaldirektør. I sin embedsperiode i Xinjiang 1930-34 var Kierkegaard eneste dansker i provinsen, hvor han bl.a. var vært for den svenske opdagelsesrejsende Sven Hedin, når denne gjorde ophold i provinshovedstaden Urumqi under sin centralasiatiske ekspedition. Under sin orlov efter Xinjiang opholdet gav Kierkegaard et interview i november 1934 til Berlingske om sin vurdering af situationen i det borgerkrigsplagede Xinjiang.
Efter tilbagekomsten til Danmark var Kierkegaard medstifter og følgelig medlem af Dansk-Kinesisk Forening af 1948. I 1949 debuterede Harald Kierkegaard som romanforfatter med den skønlitterære bog "Mod nye tider", hvis handling foregår i Kina, på Steen Hasselbalchs Forlag, og han blev optaget i Dansk skønlitterært Forfatterleksikon.

Henrik Brandt

#1
FT 5.11.1925, Ludvig Holbergs Vej 2, Gentofte: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CSL6-6SHW-G?i=949&cc=2718007

Hustruen, Frøydis f. Klingenberg, født 25.3.1898 i Trondhjem, Norge

Deres søn Harald Frøy Kierkegaard født 29.3.1925 i Trondhjem.

Her er mere om familien, bl.a. at Frøydis døde 27-5-1983, og Harald i 1995: https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:32TM-G25

Og her nævnes en søn født 1937: https://www.myheritage.dk/site-family-tree-290709831/bendtsen


Inge Nissen

Det var sønnen Harald, der døde i 1995. Faderen døde 1963. Det kgl. Biblioteks mediestream fortæller at der var skrevet om ham i alle landets aviser den 30. og 31. oktober.

Inge Nissen

#3
https://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis - kan kun læses på Det kgl. Bibliotek i Aarhus eller København

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Fruen bor samme sted i 1981 (Ved Klosteret 19)
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kjeld Allan Larsen

rigtig mange tak for de mange oplysninger
parret blev åbenbart gift i Trondjem
en søn født i 1937 kan jeg dog ikke finde
det er lidt vanskeligt at finde ud af, hvor mange og hvilke børn de fik, da nogle kan være født i Kina

mvh

Kjeld

Inger Toudal

#7

Ægteparret Kierkegaard sejlede fra København til New York 9. dec. 1919 på vej til Peking. Ankomst til New York 23. dec. 1919:

https://www.libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0yNzEwMDYzNy5qcGciOw==/1 - linje 25 og 26

https://www.libertyellisfoundation.org/show-manifest-big-image/czoxNzoidDcxNS0yNzEwMDYzOC5qcGciOw==/1 - linje 25 og 26

Gift 10. okt. 1919 i Trondheim: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000316459

https://media.digitalarkivet.no/view/3030/242?indexing= - nr. 165

FT-1900, Trondheim: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037426006602

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal


Inge Nissen

En "Erling skyum Kierkegaard" var der skrevet om i mange aviser 8.5.1965, mon ikke det er sønnen? Og også først i november 1964.

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal


Der findes en kirkebog for Den Danske Menighed i Shanghai og Østkina 1923 - 1933: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/17

- hvoraf det fremgår, at Harald Skyum Kierkegaards lillesøster Astrid, gift Ibsen Sørensen, fik børn i Shanghai:

1924: https://www.danishfamilysearch.dk/kbid63549 - se fanebladet Original Kilde

1928: https://www.danishfamilysearch.dk/kbid71378 - se faneblader Original Kilde

1929: https://www.danishfamilysearch.dk/kbid71399 - se fanebladet Original Kilde

- faddere ved dåb var bl.a. H.S. og Frøydis Kierkegaard.

Det er den eneste kirkebog for menigheden, der er registreret i Daisy:
https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=Den+Danske+Menighed+i+Shanghai+og+%C3%98stkina&b=&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=797181&ngnid=797183&heid=3130226&henid=17017047&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Odense, Baag, Køng, Kjøng, Højskole, 12, FT-1890, C8010
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Pedersen Kierkegaard     36     Gift      Husfader      Højskoleforstander      Haderup Sogn Ringkjøbing Amt 
Signe Karoline Skyum     34     Gift      Husmoder      -      Kallundborg 
Thorvald Axel Kierkegaard     11     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt 
Viggo Skyum Kierkegaard     9     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt 
Valdemar Skyum Kierkegaard     7     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt 
Dagmar Skyum Kierkegaard     5     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt 
Harald Skyum Kierkegaard     3     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt 
Ejvind Skyum Kierkegaard     1     Ugift      Barn      -      Kjøng Sogn Odense Amt
- - - - - - - - - -

Odense, Baag, Køng, Glamsbjerg, 9d, 394, FT-1901, D6224
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Niels Kierkegaard     18531006     G      Husfader      Højskoleforstander      Haderup Sogn Ringkøbing Amt 
Signe Kierkegaard født Jensen Skyum     18550302     G      Husmoder            Kalundborg Holbæk Amt 
Valdemar Kierkegaard     18821027     U      Barn      Højskolelærer      Køng Sogn Odense Amt 
Dagmar Kierkegaard     18841005     U      Barn            Køng Sogn Odense Amt 
Harald Kierkegaard     18860309     U      Barn            Køng Sogn Odense Amt 
Ejvind Kierkegaard     18880206     U      Barn            Køng Sogn Odense Amt 
Astrid Kierkegaard     18920514     U      Barn            Køng Sogn Odense Amt 
- - - - - - - - - -

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Kjeld Allan Larsen

tusind tak for de mange oplysninger, som jeg ser frem til at gennemse
Shanghai kirkebogen kan jeg muligvis bruge til at finde oplysninger om øvrige bestyrelsesmedlemmer af dansk-Kinesisk Forening

Kjeld

Kjeld Allan Larsen

jeg opdaterer nu min lille biografi på baggrund af de mange oplysninger som jeg har fået tilført via dygtige kolleger
jeg undrer mig over, at man skulle sejle til Kina via transit i N.Y. i 1919, idet Suez-knalen blev åbnet i 1869, men rejsen var måske mest sikker via vejen over først et ocean, dernæst tværs gennem USA og endelig den lange vej over Stillehavet?
Jeg vil forsøge at finde nulevende efterkommere efter Harald Skyum Kierkegaard, bl.a. for at få at vide, om der findes arkivalier efter
Kierkegaards ophold i den centralasiatiske provins Xinjiang, hvor han må have levet et ret så isoleret liv fjernt fra østkystbyernes travle liv.
Måske kan jeg få hjælp til en sådan research efter efterkommere?
her følger så deniopdaterede version

mvh

Kjeld

Tidligere postdirektør i Kina Harald S. Kierkegaard
Harald Skyum Kierkegaard blev født i Køng sogn på Fyn 9.03.1886 som søn af højskoleforstander Niels Pedersen Kierkegaard og Signe Karoline Skyum på Køng Højskole, som barn nr. 5 af en søskendeflok på i alt syv, og døde i en alder af 76 år 28.10.1963 på Kommunehospitalet og blev begravet på Garnisons kirkegården. Kierkegaard var journalist ved forskellige provinsblade, inden han i fra 1912 startede sin karriere i det kinesiske postvæsen. Mens Kierkegaard var bosiddende i Kina blev han gift med Frøydis Klingenberg fra Trondhiem 10.10.1919 i Trondhiem Domkirke. Den 9.12.1919 rejste ægteparret efter vielsen med S.S. Frederik VIII fra København mod Kina via transit i new York med ankomst 23.12.1919. Parret fik to sønner, den først Harald Frøy Skyum Kierkegaard blev født 29.05.1925 i Trondhiem, under sin orlov i 1925 havde parret logi på Holbergs Vej 2 i Gentofte, og den anden søn Erling Skyum Kierkegaard blev født 2.01.1937, sandsynligvis i Kina. Kierkegaards karriere som embedsmand i det kinesiske postvæsen startede som regnskabschef i en række kinesiske provinser 1912-1918, var ansat i generaldirektoratet i Peking i 1919, 1921-25 og i 1929, var postdirektør i Hankow i 1928-29, hvorefter han var postdirektør i Xinjiang 1930-34, i Anhui provinsen i 1935 og endelig i Fujian provinsen i perioden 1935-46. Sideløbende med sit arbejde i det kinesiske toldvæsen besad Kierkegaard en række andre tillidsposter, heriblandt som kasserer ved International Famine Relief Committee i Shandong provinsen i 1920, som formand for Røde kors i Xinjiang 1932-33, som medlem af bestyrelsen for Peking Golf Club 1922-25, for Hankow Club 1928-29 og for Foochow Club fra 1937 og formand fra 1938. I forbindelse med udøvelsen af sit embede som postdirektør i Hankow iværksatte Kierkegaard udgivelsen af et nytårsmærke til bekæmpelse af hungersnøden, inspireret af det danske julemærke, som var udtænkt i filantropisk øjemed af den københavnske postekspedient og senere postmester Einar Holbøll i 1903. Kierkegaard tog sin afsked fra det kinesiske toldvæsen i 1947 og vendte tilbage til Danmark. For sin indsats i det kinesiske postvæsen modtog Kierkegaard to kinesiske ordener.
Under orlovsperioder i Danmark holdt Kierkegaard foredrag og gav interviews til dagblade. I oktober 1925 holdt han således en tale i Dansk Postforening om historiske Data fra det kinesiske Postvæsen og gav i december 1925 et interview til avisen København om sit syn på den herskende borgerkrig i tyverens Kina. Han var da vicedirektør i Generaldirektoratet med ansvar for Revisionsvæsenet, mens en franskmand var generaldirektør. I sin embedsperiode i Xinjiang 1930-34 var Kierkegaard eneste dansker i provinsen, hvor han bl.a. var vært for den svenske opdagelsesrejsende Sven Hedin, når denne gjorde ophold i provinshovedstaden Urumqi under sin centralasiatiske ekspedition. Under sin orlov efter Xinjiang opholdet gav Kierkegaard et interview i november 1934 til Berlingske om sin vurdering af situationen i det borgerkrigsplagede Xinjiang.
Efter tilbagekomsten til Danmark var Kierkegaard medstifter og følgelig medlem af Dansk-Kinesisk Forening af 1948. I 1949 debuterede Harald Kierkegaard som romanforfatter med den skønlitterære bog "Mod nye tider", hvis handling foregår i Kina, på Steen Hasselbalchs Forlag, og han blev optaget i Dansk skønlitterært Forfatterleksikon.
Kilder:
Kraks Blå Bog 1957
Wolmer: "En Dansker fra Kina om Krigene og Folket", København 21.12.1925
"Tilbage til det fjerne Østen. Den danske Postdirektør, Øst-Turkestans eneste dansker forflyttes til Shanghai", Berlingske politiske og Avertissements-Tidende 23.11.1934
Knud Hansen "Verdens-ideen, der hjalp millioner af syge børn. I 100-året for postmester Hollbølls fødsel fortæller Knud Hansen om julemærket og dets sejstogt jorden rundt", Dagbladet, Østsjællands Folkeblad 15.12.1965


dan.ibsen@hotmail.com

Hej Kjeld,
Jeg er søn af Astrid Skyum Kierkegaard, søster til Harald, giftet Astrid Skyum Ibsen Sørensen.
Astrids mand, Jens Ibsen Sørensen - min farfar - var i en lang årrække sekretariatschef for Store Nordiske Telegrafselskab i Shanghai. Familien rejse hjem til DK da urolighederne startede medio 1930'erne, tror nok det var i 1936,
Jeg har et par bøger som Harald har skrevet, som jeg har arvet efter min far, herunder en lille bog af Niels Kierkegaard om hans ungdomår og vejen til opstart af Køng Højskole.
Indtil for et par år siden havde jeg det første poststemplede brev som blev fløjet i Kina, og dermed den første luftpost nogensinde i Kina's historie - er solgt.
Har du noge relation til Kierkegaard familien ?
Venlige hilsner
Dan Ibsen Lisbjerg (tidl. Dan Ibsen Sørensen)



Kjeld Allan Larsen

hej Dan

Jeg ser først dit indlæg nu om familierelationen til Harald S. Kierkegaard, tidligere postdirektør i Kina og bestyrelsesmedlem af Dansk-Kinesisk Forening. Årsagen til min interesse for Harald Kierkegaard er, at jeg er i gang med en historisk udredning af de bestyrelsesmedlemmer, som har siddet i dansk-kinesiske foreningers bestyrelser. Så jeg har ikke selv nogen familierelation til bestyrelsesmedlemmerne, men har selv været bestyrelsesmedlem af flere dansk-kinesiske foreninger og er i dag formand for Dansk-Kinesisk Forening.
Pudsigt nok fik jeg for nogle måneder siden en mail fra Sussie Kierkegaard, datter af sønnen Harald Kierkegaard, den ældste af Harald S. Kierkegaards to sønner. Hun har tilsendt mig fotos af en del billedmateriale. som var gemt på loftet, bl.a. to malerier som var udført af ægteparret under deres ophold i Kina.
Direktøren for Store Nordiske, Bent Suenson var ligeledes bestyrelsesmedlem af den første dansk-kinesiske forening, som blev oprettet i 1948.
Interessant at du har besiddet et så sjældent frimærke, som du åbenbart har solgt nu. Jeg er selv en ivrig samler af kinesiske frimærker

dbh

Kjeld

kjeld.allan.larsen@gmail.com