Billeder. Nulevende personer

Startet af Ingrid Terlund, 15 Feb 2019 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Terlund

Har erfaret, at nogen bruger (stjæler) profilbilleder fra Facebook på deres stamtræ. Det er vel ikke i orden, nar det er uden personernes viden - og vel slet ikke ud fra den nye datalov.
Er der andre der har oplevet det samme? Og hvad gør man? 
vh Ingrid

Helle Jespersen

Jeg er ikke sikker, men jeg mener, at når billedet ligger på nettet, så er det jo offentligt.
Det er jo det samme folk gør på MH. Da tager de også billederne hvis ikke disse er låst.

At man så godt lige kan spørge, er vi slet ikke uenige om.

Man kan sikre sig lidt, ved at tilføje vandmærker på billederne.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Ingrid Terlund

Tak for svar. Du har jo på en måde ret, men jeg mener ikke det er "god Latin" i slægtsforskning at
bruge andres billeder i en sammenhæng de ikke var tænkt som.
vh Ingrid

Helle Jespersen

Det er vi helt enige i. Jeg har intet på nettet af billeder eller andet.
Jeg har kun billederne i mit program på min computer.
Hvis jeg deler billeder, så er det udelukkende med folk som kan påvise, at vi er i slægt, og så fremsender jeg gerne billeder til dem.

Desværre glemmer folk lidt dette i online træer. De glemmer at sikre billederne, da de ikke tænker over, at andre kan se dem, og tage dem.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Messmann

Iflg. Lov om ophavsret må man ikke bruge nogen-som-helst billeder uden tilladelse. Heller ikke selv om de ligger på nettet.

Læs her lidt om ophavsretten:
https://fuko.dk/fuko-blog/maa-man-bruge-billeder-fra-nettet-vaerd-at-vide-om-ophavsret/

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Helle Jespersen

Citat fra linket
Som udgangspunkt er alle billeder omfattet af ophavsretsloven. Det betyder, at du kun må bruge andres fotografier og billedmateriale efter aftale med den, der ejer ophavsretten til billederne. Det gælder både online og til trykte publikationer. Det er normalt altid den person, der har taget billedet, der ejer ophavsretten til det – med mindre der er tale om en professionel fotograf, der er ansat af en kunde til at tage billeder.

Nu er det lidt svært at skaffe tilladelse til at bruge et billede der er taget for 50-150 år siden. :) Fotografen er død og firmaet eksisterer med høj sandsynlighed ikke mere.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Grethe Elten Mortensen


Ingrid Terlund

Tak for svar og link.
Formålet med mit indlæg var, at nogen måske ville overveje hvad det er de gør med andres billeder.
Det er nu her - i svar og link - ikke til at misforstå hvad der er rigtig eller forkert.
Hilsen Ingrid