Jes Peter Hansen, f. 1901 i Kværs Sogn. ?

Startet af Birgit Elise Waarsøe Rasmussen, 15 Feb 2019 - 13:07

Forrige emne - Næste emne

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej på DIS
Jeg har sparsomme oplysninger om Jes. Jeg prøver at finde hans fødsel 23. september 1901 i Kokhave, Kværs Sogn.
Viet hos sognefogeden i Nybøl, Broager d. 7. sept. 1924, til Marie Kirstine Madsen, der er født 12. febr. 1905 i Sørup Sogn, Svendborg Amt. (min faster)
Marie døde 29. okt. 1968 i Broager, som var hendes sidste fælles bopæl, med efterlevende Jes Peter Hansen.

På AO Åbenrå Amt, Kværs Sogn, mangler kirkebogen for 1901. Hvor finder jeg den ?? Er den måske brændt ?? Jeg vil gerne have fødsel, konfirmation og evt. død.
VH Birgit

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Hej Gitte - tusind tak. Nu må jeg have skaffet en tysk-ordbog, da jeg ikke kan tysk.
VH Birgit

Gitte Johansen

Ellers læg det til tydning. Husk at skrive det er tysk. Der er et par stykker, der er superdygtige derinde til tysk.

Jeg vil afholde mig fra det, selvom jeg har første år som korrespondent udi det tyske, men det er 50 år siden :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

En hjælp her

https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Personregister

Fødsel
stednavn og dato

Vor dem unterzeichneten Standesbeamten erschien heute NN und zeigte an, daß
von der NN, evangelischer Religion,
wohnhaft personnavn zu stednavn
am xx des Jahres Tausend acht/neunhundert årstal vor/nachmittags um x Uhr
ein Mädchen/Junge geboren worden sei und
daß das Kind .. Vornamen NN erhalten habe. vidnesbyrd om selvsyn
note om antal slettede linier.
Vorgelesen, genehmigt und ...
NN
Die Übereinstimmung mit dem Hauptregister beglaubigt
.. am xx xx 18/19xx
Der Standesbeamte
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Nissen

Det er en jordemoder (Hebamme) der anmelder fødselen, som det som regel er når en er en ugift kvinde, i dette tilfælde en ugift tjenestepige, der har fået et barn. Barnet er født i moderens hjem kl. 4 om formiddagen.

Efter oplysning om barnets navn Jes Peter, står, der at jordemoderen erklærer, at hun var til stede ved tjenestepige Christine Hansens nedkomst - og at der er streget et ord i den trykte tekst (det om, hvilken religion jordemoderen har).

Birgit Elise Waarsøe Rasmussen

Rigtig mange tak for hjælpen. Jeg har fået tilsagn om hjælp herhjemme.
MVH Birgit