kan man finde selve ansøgningen til et Benificium Paupertatis?

Startet af Grethe Leerbech, 16 Feb 2019 - 18:34

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane Jacob Rasch har fået B.P. i 1778 den 24.12. dette har jeg fundet i Jyske registre 42.358 nr. 398

der står flg. "C.A.V. at vi efter demotteret under Officier Jacob Rasch af Walsgaard sogn udi Aalborg stift, udi vort land Nørre Jylland, hans herom allerunderdanigst gjorte ansøgning og begiering, allernaadigst har beviljet og tilladt, saa og hermed bevilje og tillade at føre indlægge, Breve Bevisliigheder som kan foraarsage udi Retterne, at lade indgive i en sag imod sin svoger Anders Ollesen i Schouboe for den andel han paa sin hustues vegne tilkommer, af den bemeldte Anders Ollesens skyldig gammel Gield 200 RD, til afgange Johan ladefoged med videre, maaa overalt udi Retterne etc.x) Com Clausulia vide nr. 9 i afvigte aAar. Ad mandatum, Christiansborg Slot 24 Decembris 1778 "

Sagen er først ført i Hellum-Hindsteds herredsting og afgjort ved dom den 30 juli 1778, hvor åbenbart hans svoger taber sagen. desværre er netop den justitsbog gået tabt.
Derefter går den videre til Viborg Landsting, der ikke opsummerer sagen, men blot stadfæster dommen d. 16 julli 1783 . Der er kun 3 småforhandlinger i løbet af tiden fra dec. 78 til juli 83.

Da jeg desværre ikke helt forstår  B.P.'et Jeg læser det som om det er en gæld som Anders skylder, og min konklusion er derfor, at så må Jacob jo så skylde halvdelen???  Kan jo heller ikke se om det er Anders, der i første omgang sagsøger Jacob for at betale halvdelen af gælden...

Men altså kan man se ansøgningen nogen steder?

På forhånd tak.  

Grethe


x) skriver ikke resten af Benficiet af her.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Har selv ledt og desværre jyske registre er også det samme som jyske åbne breve og her findes ansøgningerne ikke. De regnes vel som simple ekspeditionssager.
I koncepter til jyske registre er der "kun" særlige sager og altså ikke ansøgninger til benificium paupertatis.

så sagen er løst- uden videre information desværre.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ