Zidsel Marie Christensdatter, død 27-06-1807 i Harboøre, men født hvor?

Startet af Lisbet Lund, 17 Feb 2019 - 11:04

Forrige emne - Næste emne

Lisbet Lund

Det er nu igen tid til, at jeg søger hjælp her i dette forum, hvor jeg før har fået gode oplysninger.

Zidsel Marie er jeg interesseret i, fordi hun bliver gift d. 13-11-1787 med Niels Christensen Bruun Langer (eller Langer Bruun). Link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123432#161393,27113563

Zidsel Marie Christensdatter dør som nævnt 27-06-1807 i Harboøre sogn, 50 år gl. Dvs. hun må være født ca. 1757, men det helt store spørgsmål er "hvor"?  På Harboøre-kanten har man ikke på den tid været så udskejende mht. navngivning, så der er rigtig mange, der hedder det samme.

Ud over at have pløjet mange kirkebøger på egnen igennem, har jeg snuset lidt rundt på internettet, for tit kan man få god hjælp vha. andres slægtsforskning, som er lagt på internettet, jeg tjekker dog altid oplysningerne efter selv, når jeg kan. Nogle gange kan jeg bare ikke finde ud af, hvordan vedkommende er blevet sikker på, at man har fat i "den rigtige person". Det er også en svær øvelse nogle gange, i dette tilfælde ses det i form af, at forskellige forskere ikke er enige. I dette tilfælde mener en forsker, at Sidsel Marie er født i Vestervig d. 15-02-1758 (link: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17127948#159443,26812860 ), og hendes forældre hedder Christen Laugesen og Gjertrud Pedersdatter, men hvordan slægtsforskeren er nået frem til, at hun netop er den Sidsel Marie, der gifter sig med Niels Christensen Bruun Langer, kan jeg ikke finde ud af.

En anden forsker (MyHeritage) mener, at NCBL's hustru kun hedder Zidsel (født Christensdatter Stausholm), og er født 28-09-1766, hvad dog slet ikke passer med, at hun så er 50 år, da hun dør i 1807.

Er der mon nogen i dette forum, der kan hjælpe med at finde ud af, om hende der er født i Vestervig virkelig er hende der gifter sig med NCBL i Harboøre 13-11-1787?

Pft.
Lisbet Lund

Søren Tafdrup

Hej Lisbet,

Det fremgår her....
https://www.danishfamilysearch.dk/cid901249
.... at hendes datter nr. 2 hedder Giertrud. Det fremgår også, at mandens moder hedder Maren Andersdatter, og at den første datter (Maren) derfor ser ud til at være opkaldt efter sin farmor. Dette peger i retning af Zidsel Marie fra Vestervig, hvis mor hed Gjertrud. Findes der mon skifter efter forældrene i Vestervig, Christen Laugesen og Gjertrud Pedersdatter?

Zidsel Marie fra Vestervig havde en søster og flere brødre, jf.
http://iminnovation.dk/onewebmedia/Olesen/html/fam004xx/fam00450.htm
Kan nogen af dem mon spores iblandt fadderne til Zidsels børn? - uagtet, at der er et pænt stykke vej mellem Vestervig og Harboøre.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Lisbet Lund


Hej Søren

Tak for dine ord. Jeg kan se, at jeg har angrebet sagen på samme måde, som du ville have gjort. Der figurer ikke nogen af Zidsel Maries søskende som faddere til nogen af børnene.
Jeg har ikke tjekket om der findes skifter fra parret i Vestervig, men jeg har heller ikke ledt så meget endnu.

(link til kirkebogsoplysning om nedenstående: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123432#161393,27113526 )

Faktisk er Gjertrud deres 3. datter. Der er døbt en Maren d. 12.03.1792, og i kirkebogen ved den dato er der tilføjet et kors med årstallet 1869 ved siden af. Hvis der ikke er tale om en fejl i kirkebogen, må man antage, at denne Maren stadig levede d. 02.03.1793, hvor parret får døbt endnu en datter Maren, - lidt upraktisk at 2 søstre har samme navn, men ikke desto mindre fandt sted på den tid i tilfælde, hvor både mormor og farmor havde samme navn, hvilket kunne tale for, at såvel Niels' og Zidsel Marie's mødre hed Maren. (Maren Andersdatter er den eneste mor Niels har kendt, - hans biologiske mor hed Mette, men hun døde den dag, han blev født).

Det mest sandsynlige er nok, at den Maren, der blev født i 1792 døde inden marts 1793, hvor næste Maren fødes, og at korset med årstallet 1869 er blevet skrevet ved den "forkerte" søster. Ved folketællingen i 1801 figurerer der kun een Maren på adressen, men det har ikke været muligt for mig, at finde en Maren Nielsdatter Bruun under "døde kvinder" i Harboøre mellem marts 1792 og folketællingen.
Hvis jeg går ud fra, at først-fødte Maren døde inden Maren nr. 2 blev født  (uden at dette blev dokumenteret i kirkebogen), så falder teorien om, at begge bedstemødre hed Maren, og så er der meget stor sandsynlighed for, at Zidsel Maries mor hed Gjertrud. Jeg vil forsøge at finde et skifte efter Gjertrud og Christen i Vestervig.

Mvh. Lisbet


Jens Kristian Noe

Hej Elisabeth.
Din historie har givet "blod på tanden"  Dine resultater ser rigtige ud. Niels Christensen Bruun Langer var en foretagsom mand. Han var både gårdmand, møller og strandfoged.
Hans 14-år yngre bror Jens Christensen Bruun fik en tragisk skæbne:
Der ligger måske en dramatisk skæbne bag Jens Knorborgs død en sommerdag i 1827. Han  blev 51 år gammel.
Ifølge folkesnakken havde hustruen Zidsel omgivet ham med rottegift.
I kirkebogen er der ved dødsangivelsen kradset noget ud under anmærkninger.
Se historien videre under hustru. Se retssagen nedenfor:

Jens Christensen var gift 3 gange. Hans  ægteskab med den 25-år yngre Zidsel er hans 3. og sidste ægteskab. Han dør 51 år gammel.

Et kædeægteskab med syv led.

Hans 1. æ.  i slutningen af 1806 med Anne Pedersdatter. Det er hendes 2. æ. hun dør 25. 6. 1820. Da er hun 64 år. Hendes 1. æ Simon Christensen Langer i Nr. Langer i hans andet æ. 1.12 1789.  Han dør 16 4 1806

Hans 2. æ Gjertrud Nielsdatter Hou 14.10. i 1820. Hun er født 9. 10. 1793. Her er aldersforskelllen ikke så stor som i det sidste ægteskab, nemlig 21 år. Desværre dør Gjertrud  i barselseng  en høstdag, den 6. august  1821.
Denn historie viser os, hvor hårde vilkårene kunne være for nogle familier. Nogle gange kan vi undre os over, at de rejste sig så hurtigt og kom videre i kampen for eksistensen og det daglige brød.

Jens overtager som enkemand måske gården Hou, fordi der ingen mandlige arvinger er.
Samme år i 1821  bliver han gift hendes yngre søster, Sidsel Nielsdatter Hou. Det er hans 3. og hendes 1. ægteskab.
De overtager Houe Præstegaard (ikke anført i afgangslisten) Hun vender en tid tilbage til Hou i Harboør.  Hendes far er en dygtig møller og smed, foregangsmand, men ingen af de tre døtre synes at kunne finde en svigersøn, som var Niels Christian Hou tilpas.

Omkring 1824 blev Hove kirke anneks til Hygum, hvor præsten fik bolig. Præstegaarden blev solgt til privateje samme tid, Jens Christensen Bruun, forhen bonde i Nørre Langer paa Harboøre. Han døde 1827 efter rygte om, at være blevet ombragt ved rottegift af konen og tjenstekarlen Niels Christensen. De blev gift samme aar (arkiv.dk). Se under hustru.

Skifter: Herresdsk. juni 1820 efter Anne Pedersdatter. Testamente.
Skifte  d.15. 9. 1822  boelsmands afdøde kone Gjertrud Nielsdatter. (barselelseng - en søn Christen, som også dør)

Harboør, Langer Bye, , 5, FT-1787, A0252
Niels Christensen     26     ugift     Husfader     Gaardfæster      
Maren Andersdatter     60     enke     dennes moeder           
Maren Christensdatter     24     ugift     ægte barn af 1. ægteskab           
Niels Christensen     16     ugift     ægte barn af 1. ægteskab           
Jens Christensen     10     ugift     ægte barn af 1. ægteskab     
Jeg har hele den dramatiske retssag med gentagne forhør, som dog ender med at sagen henlægges - vel på grund af manglende bevis.
Sagen har en ekstra vinkel og det er om Mette:

Mette født 18 okt 1814. Tvilling barn af Niels Bruun Nør Langer og Karen AndersD. Bæremoderen Maren AndersD.
Mandsfadd. Sognefoged Niels Bruun, Christen Simonsen, ungkarl Christen Simonsen Langer. Kvinde Faddere: Marie Christine, Christen Bruuns hustru og Laust Gays hustru (op 43)

I forbindelse med en retssag i 1840 får vi følgende oplysninger om Mette:

Fremstod Mette Nielsdatter, gift med Poul Christensen Knorborg, broder til Niels Christensen Knorborg. Hun tjente 1827 i Hove Præstegaard. Hun er nu 27 aar og en broderdatter til afdøde Jens Christensen Bruun. Et halvt aar før hendes farbroder var flyttet til Hove fik hun plads ved denne og Sidsel Nielsdatter. Hun passede til dels kreaturer og to smaa børn paa 3 aar og ½ aar. Paa Jens Bruun dødsdag var hun ikke hjemme på gaarden, men med folkene ude at slå hø. Han havde haft voldsomme smerter og kastet op, efter hustruens forklaring. Om aftenen havde han kastet mere op. Hun mærkede de næste dage ikke til brækning. Efter farbroderens død blev hun i huset til sit 16. aar. Hun kendte rygtet om Niels Knorbog og Sidsel Nielsdatters utilladelige forhold, men hun mærkede ikke til saadant forhold mellem dem Ligeledes hørte hun rygtet om, at Jens Bruun skulle være ombragt ved gift, men hun kan ingen forklaring give om dette emne.

Kisten blev slaaet til torsdagen før begravelsen, der fandt sted om lørdagen og da hensat på to skamler i loen. Det flød ud af den og der var en slem stank.

Om der i huset var gift og hvor dette var gemt vidste hun ikke, kun at Jens Bruun oftere talte om, at han havde rottekrud til at vaske kreaturerne med. Dette var især sket i vinteren forud for hans død.

Tjenestefolkene i gaarden, da hendes farbroder døde var: Karlen Niels Christensen Knorborg og i høsletten enen lejet karl Hans Lauridsen, pigen Margrethe Christensdatter, nu gift med Jacob Knudsen, pigen Ane Lauritsdatter, nu gift med Christen Larsen i Tøtt samt tjenestedrengen Peder Davidsen Katkjær. (kilde Ib Noe, Klinkby lokalarkiv)

Præsteholm, et huus, 17 [F2], FT-1845, A0263
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Poul Christensen     37     Gift          hendes søn, Indsidder og pensioneret soldat     [Hove sogn] 
Mette Nielsen     31     Gift          hans kone     Harboør [sogn], Ringkjøbing amt 
Christen Poulsen     10     Ugift          deres barn     [Hove sogn] 
Karen Poulsen     3     Ugift          deres barn     [Hove sogn] 
                                                      Venlig hilsen  Jens K. Noe. Du kan få yderligere info hos mig.

jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro