Jacob Sørup 1737-1786, forældre, Dronninglund Hjørring amt

Startet af Niels Ole Rask, 18 Feb 2019 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Niels Ole Rask



    Jacob Andreasen Sørup er født i Dronninglund i Hjørring amt 1737 , søn af snedker Andreas Sørup og Dorothea Iversdatter.

    Dronninglund 1717-48  opsl 99 familysearch  juli. (Jeg skal have lært at vedhæfte)

     Jeg har fundet Andreas Sørup død  13/12 1750  48 år       Opsl 171   Dronninglund 1749-96   

     Er der nogen der kender dem?

     Jeg har ikke kunnet finde Dorothea Iversdatter død?

     Jeg har ikke fundet deres vielse, og ved ikke om de er født i Dronninglund

     Jacob Sørup blev ca 1769 skoleholder i Linderum i Ugilt sogn Hjørring amt, jeg har haft en tråd om hans børn, hans ældste datter
     Anne Dorthe født i Dronninglund 1767 er min ane.
     
   Det er hvad jeg har

    På forhånd tak
     Niels Ole

     

Niels Ole Rask



   Det ser ud som der mangler indførsel af døde i perioden 1759-1775 i Dronninglund, er der nogen der ved noget om det.
   Det kunne jo sagtens være i det tidsrum Dorothea Iversdatter var død.

    Jeg har fundet 3 søstre til Jacob
    Birgitte Sofie    5/7 1739
    Anne Cathrine  7/12 1740
    Abel                12/6  1746

    Jacob ses konfirmeret 1753 og Birgitte 1755, de nævnes da af Sønderled i Dronninglund

    Ved Jacobs datters dåb i 1767,ses hans søster Anne Cathrine som fadder, nævnt af Sønderled, tænker det var her deres mor boede.
    Opsl  21  Dronninglund  1765-76

      Niels Ole


Niels Ole Rask



   Hej Inge

   Ja jeg kender Nygaards sedler, det var via dem jeg ved Jacobs kone er fra Nykøbing Mors.

    Det var også dem der hjalp mig med at finde Jacob i Linderum skole i Ugilt sogn, listen over hans børn mangler ganske vist
    min ane Anne Dorthea, men hun nævnes i skiftet efter Jacob 1786.
    Men synes ikke der var noget at hente om hans forældre.

   Tak for din interesse Inge
    Hilsen Niels Ole

Niels Ole Rask

#4

     Har fundet et par børn mere af Andreas/Anders Sørup og Dorothea Iversdatter

     Hans   født 1743         og Maren   født   1749

     Jeg har ikke fundet noget om de søskende til Jacob, udover at Birgitte som nævnt ses konfirmeret 1755 og søsteren
     Anne Cathrine ses som fadder 1767 hos Jacob.

    Ved Marens dåb kaldes faderen Anders Hansen Sørup

      Ellers har jeg ikke fundet mere om dette par

       Niels Ole




Niels Ole Rask

#5
    Jeg har ikke kunnet spore dem i Dronninglund før sønnen Jacobs fødsel 1737.

    Ud fra faddere til de 6 børn jeg har fundet, vil jeg tro Andreas/Anders Hansen Sørup har været snedker ved Dronninglund slot.

   Som nævnt tror jeg Dorothea er død i perioden med manglende dødsindførsler i Dronninglund kirkebog, men hun kan jo være gift
   igen, yngste barn var jo kun et år da Andreas døde.
   Jeg har ikke kunnet finde skifte, hverken efter Andreas eller Dorothea.

    Jeg har ikke med sikkerhed fundet noget konkret om de 5 søskende til Jacob senere hen.

    Den Birgitte Andersdatter der ses i ft 1787 i Asaa Dronninglund sogn, gift med en Jens Trudsen, kunne være en af dem, men jeg er
   slet ikke sikker, har set lidt på de børn her.
        Jens Trudsen                  51 år            Gårdbebeboer
        Birgitte Andersdatter      43 år                  alder passer ikke helt f 1739
        Sophie Jensd                  17 år           deres børn
        Anders Jensen                13 år              -
       Trud Jensen                      9 år              -
       Anne Jensd                      11 år             -
       Jens Jensen                       3 år             -
       Bodil Jensd                        6 år            -

   Så der er ikke meget at gå efter

    Niels Ole

Niels Ole Rask



       Hiver lige denne tråd frem igen, for at prøve om nogen kender eller kan finde Hvad der blev af Jacobs søskende, det kunne jo være
       nøglen til hvad der blev af deres mor.

       Forældrene finder jeg tidligst i Dronninglund ved Jacobs fødsel 1737, jeg har fundet 6 børn frem til 1749.

      Andreas/Anders Hansen Sørup ses død 1750, altså ret kort efter sidste barns fødsel.

      Jeg nævner lige det jeg ved om de 6 børn

       Jacob Sørup          1737-1786        Skoleholder i Linderum skole har jeg nogenlunde styr på
       Birgitte Sofie         1739-               konfirmeret i Dronninglund 1755, da nævnt af Sønderled Dronninglund
       Anne Cathrine       1740-                Fadder hos Jacob 1767, da nævnt i Sønderled
       Hans                     1743-               Har jeg ikke noget konkret på
       Abel                      1746-               Fadder 1792 hos sin nevø Andreas Jacobsen i Hvidbjerg på Mors, desværre nævnes ikke hvor hun
       opholder sig
       Maren                    1749-               Hun er vel også fadder hos nævnte nevø 1792, kaldt Maren Andersdatter, men der nævnes ingen
        bopæl hos nogen af fadderne

       Deres mor Dorothea Iversdatter har jeg ikke noget om før og efter børnefødslerne.

      Niels Ole

       

Niels Ole Rask



      Hej

      Hiver denne tråd frem

       Jeg har fundet et skifte på Langeland  Stensgaard gods efter en Abel Andreasdatter, 2/12 1743, død af smitsom blodsot

      Hendes søn og eneste arving mester Andreas Hansen på Dronninglund.

      Abel havde til huse hos Povel Clemmensen, Østerhuse på Hov.

       Her er desværre ikke kirkebog så langt tilbage, men det må jo næsten være min Andreas mor, han har jo også en datter Abel.

      Måske forklaringen på at jeg ikke kan finde ham før sønnen Jacobs fødsel i Dronninglund.

      Er der nogen her, der kender noget til denne Abel Andreasdatter, hun må jo have været gift, eller ihvertfald fået en søn med en
      Hans.

      Niels Ole