Svensker i København 1816-1831 - hvor finder jeg fødselsdato og evt. fødested?

Startet af Britt Blomquist, 19 Feb 2019 - 16:31

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

Min tip-tip-tip-oldefar var født i Sverige, men før jeg leder efter ham i Sverige, har jeg brug for at kende hans fødselsdato og evt. også et nærmere fødested, da jeg ellers ikke kan være sikker på at have fundet den rigtige ane, hvis jeg finder en med samme navn i en svensk kirkebog. Er der nogen af jer, der kender danske kilder (gerne på internettet), hvor jeg vil kunne finde oplysninger om en fødselsdato på ham?

Nedenstående er, hvad jeg ved om ham:
- Han hedder Bendt Jensen Blomqvist (formentlig Bengt Jönsson Blomqvist på svensk).
- Han er født i Sverige ca. 1787-1789.
- Han kommer til København i 1816, hvor han formentlig opholder sig indtil sin død. Om han har været andre steder i Danmark inden da, vides ikke.
- Han bliver gift med Helene/Lene Petersen den 6. december 1816 i Helligånd Sogn, København med hvem, han får fem børn i perioden 1817-1826, der er født på hhv. Fødselsstiftelsen (nr. 1), ukendt sogn i København (nr. 4) samt Trinitatis Sogn (nr. 2,3 og 5).
- Han er ved vielsen ungkarl, smedesvend og bosat i Christenbernikowsstrædet 246.
- I 1826 bor han i Adelgaden 240, jf. Fattigvæsenets Hovedmandtalsprotokol, hvor det også fremgår, at han har opholdt sig 10 år i København.
- Han dør 10. maj 1831 på Almindelig Hospital, København.

Jeg har hørt, at der er noget, der hedder pasprotokoller? Hvad indeholder disse mere præcist og vil jeg evt. kunne finde ham i en af disse? Hvis ja, hvor finder jeg dem henne, og hvordan søger man i dem? Findes der registre over svenskere, som kom til Danmark? Gode idéer til at komme videre modtages gerne.
På forhånd tak for hjælpen.

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20650947#314676,64479263

Om han har kommit till København via Helsingør kan han kanske finnas i de här pasprotokollen, men om hans födelseort står där vet jag inte.

Jag tror att han hette Bengt Jönsson. Sen har han tagit Blomqvist som hantverkare. Patronymet Jönsson är vanligast i Skåne, Halland och Blekinge. En gissning är att han är sydsvensk.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Tak, Eva, jeg vil kaste mig over pasprotokollerne. Ved du, hvilke andre veje, det var muligt at komme til Danmark fra Sverige dengang? Og var det normalt, at håndværkere tog et specielt efternavn?

Eva Morfiadakis



Det beror nog lite på var han kom från. Folk i Halland kom ibland till Danmark via Frederikshavn eller Grenå. Kom han från norra/mellersta  Skåne kom han nog via Helsingborg - Helsingør. Kom han från södra Skåne t ex från Ystad kunde man åka båt till Köpenhamn.

Ja, det är vanligt att hantverkare tog ett nytt efternamn. Jag tittade i lavsprotokollen för smedelavet men kunde inte finna honom där.

Eva M
Eva M

Aase Madsen



Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, Strandgaden 345, 1, FT-1834, C7789

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Bengt Jensen   47   Gift      Færgekarl      
Magdelene Carlstrøm   46   Gift      hans Kone      
Jens Martin Jensen   21   Ugift      deres Barn      
Pernille Jensen   16   Ugift      deres Barn      
Christophine Lowise Jensen   14   Ugift      deres Barn      
Carl Anton Christian Holst   14   Ugift      Pleye Barn      
Hanne Petrine Plumm   12   Ugift      Pleye Barn      
Emilie Frederikke Plumm   9   Ugift      Pleye Barn  



Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Strandgade, 1Hus, 345, FT-1850, C6046

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Bendt Jensen   63   Gift      Pensionist   Sverige   
Magdalene Petersen   62   Gift      Hans hustru   Sverige   
Johanne Caroline Jensen   35   Ugift      Deres datter   Helsingør   
Petronelle Jensen   33   Ugift      Deres datter   Helsingør   
Christophine Louise Jensen   30   Ugift      Deres datter   Helsingør   
Ferdinand Erlandsen   24   Ugift      Logerende   Helsingør   
Jens Henrik Børgesen   39   Gift      Færgemand   Helsingør   
Christine Børgesen   29   Gift      Hans hustru   Helsingør   
Henriette Jensine Børgesen   6   Ugift      Deres barn   Helsingør   
Peter Børgesen   2   Ugift      Deres barn   Helsingør   




Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , Strandgaden 345, 824 F, FT-1855, B7603

Navn:  Alder:  Status:  Stilling i familien:  Erhverv:  Fødested:
Bengt Jensen   70   Gift   Færgelaugsbestyrer      Sverrig  
Magdalene Petersen   69   Gift   Hans kone      Sverrig  
Johanne Caroline Jensen   39   Ugift   Deres datter, syening      Helsingør  
Petronelle Jensen   37   Ugift   Deres datter, syening      Helsingør  
Lovise Christophine Jensen   34   Ugift   Deres datter, syening      Helsingør  


Det kunne være din ane.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britt Blomquist

Hvis han tog navnet Blomqvist efter sin dåb, vil navneændringen da være ført ind i den svenske kirkebog ved hans dåb?

Aase Madsen

Mange mænd tog et soldaternavn. Som ikke altid står i kirkebogen.

http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/search.sv.aspx

SoldatenÖvriga soldater vid rote/rusthåll
BLOMQVIST Bengt
Släktnamn: -
Född: 1782
Död: -
Antagen: 1809
Avsked: 1815
Aktnummer: VG-01-0124-1809
Regemente: Västgöta regemente
Rote: Trulsgården
Kompani: LIV
Socken: SKÄLVUM
Torpnummer: VG-01-0124
Det kan finnas mer uppgifter om soldaten än vad som visas här t.ex. familjebild eller andra värdefulla upplysningar. Kontakta gärna registret nedan för mer information. Ange soldatens namn och aktnummer. Kontaktinformation SOLDATREGISTRET SKARABORG CENTRALA SOLDATREGISTRET Lägerhyddan 532 72 AXVALL 072 568 31 85 soldat@soldatreg.se http://www.soldatreg.se/ Eftersom arbetet med soldatregistreringen helt sker på frivillig väg är vi mycket tacksamma för frivilliga bidrag och vill Du ge detta kan det göras till föreningen Centrala Soldatregistret på bankgiro: 5092-2293. Soldatregistret är en andrahandskälla. Användaren ansvarar för kontroll av uppgifterna mot originalkällorna. Informationen ur registret citeras som "Centrala soldatregistret".
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Britt Blomquist

Hej Aase,

Det er desværre ikke min ane fra folketællingen. Han bliver gift med en dansk kvinde/kvinde født i Danmark og alle deres børn hedder Blomqvist til efternavn.

Fødselsåret passer heller ikke med soldaten - desværre.



Britt Blomquist

Han dør i øvrigt også som sagt allerede i 1831 og kan derfor ikke være med i de aktuelle folketællinger.

Eva Morfiadakis

#9
Nej, det nya namnet infördes inte i födelseboken som det blir i Danmark.

Så länge man inte funnit honom kan man inte utesluta att hans far hette Jöns Blomqvist.

Eva M
Eva M