Laurids Gundesen Meissendorf

Startet af Joan Funk, 20 Feb 2019 - 13:44

Forrige emne - Næste emne

Joan Funk

Er der nogen, der kan hjælpe mig med følgende:
Laurids Gundesen Meissendorf født 3 september 1704 i Børglum. Søn af præst i Børglum Gunde Nielsen Thorup og Anna Lauridsdatter Winde. Han blev kaldt forskellige efternavne: Thorup, Meisendorf og Metissendorph. Han gik på latinskolen i Hjørring fra 1711-1719, hvor han tog studentereksamen. Jeg har også set hans latinske navn i forbindelse med universitet i København Laurentius Gundæides Metissendorph. Men efter den tid kan jeg ikke finde ham. Hans mor døde på Langholt i Skæve sogn Hjørring amt d. 11 oktober 1734. Jeg kan ikke se et skifte efter hende og manden, som døde i 1708.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at komme videre?
MVH
Joan Funk

Joan Funk

Jeg har fundet ham som fadder til hans søsters datter født 5 oktober 1730 på Langholt i Hellevad sogn. Anna Pedersdatter Steenfeldt. Her kaldes han Lars Meizendorph og bor på Bredkier. Hvor ligger Bredkier? Er det et gods?

MVH
Joan Funk

Gitte Johansen

https://www.danskeaner.dk/wiki/index.php/Hellevad_Sogn_(Hj%C3%B8rring_Amt)


I Sognet Byerne: Hellevad med Kirke og Præstegaard (Bredkjær); Allerup med Skole og Sparekasse for H.-Ørum Sogne (opr. 11/6 1879; 31/3 1898 var Sparernes saml. Tilgodehav. 138,111 Kr., Rentefoden 4 pCt., Reservefonden 6116 Kr., Antal af Konti 502); Lem med Skole; Trøgdrup med Teglværk. Saml. af Gde. og Huse: Klokkerholm meel Skole, Mølle og Købmandsforretn., Kvindbjærg Huse, Lasgaard, Røgelhede, Allerupmark, Stenbakken, Huse, Kragdrup, Gde., med Teglværk, Landvad, Gde., Klausholmmark, Huse, m. m. Gaarde: Skindbjærg med Mølle, Bastrupdal, Klausholm, Korslund (10 Td. Hrtk.), m. m.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#3
https://wiberg-net.dk/175-76-Boerglum.htm
7. 17/9 1687*, o. 23/9 91 [Rtr. Skive 86] Gunder Nielsen Torup (Meissendorf), f. Torup, Vibg. Stift, 48; F. N. Gundersen; M. Gjertrud Vogelia (Vageri), vist af Brorstrup-R.-H.; St. Vibg. 74; C. 78, illum; Huslærer for Dr. Thomas Bartholins Børn c. 75–81, hos Fru Anne Ramel til Hundslund Kloster i 6 Aar; ~ Skive 25/4 87 Anna Lauritsdtr. Winde, f. c. 64, b. Skjæve 11/10 34, boede 22 i Hjørring; F. L. S., Kbmd. i Skive; M. Maren Lauritsdtr.; 1 S., 6 D.; see P. A. Brøndlund i Hellevad-H.-Ø.; J. O. Mørch i Harte-B.; (J. J. Seidelin i Ulsted); [† •/7 1708; Biskop Bircherod lod ham høre, hvad han nødigt vilde, for hans Uskikkelighed, antagelig Drikfældighed].

KUM II, s. 47 (»Gundæus Nicolai Torupius«); Sixhøj nr. 558.

https://wiberg-net.dk/413-14-Hellevad-H.htm

8. 31/12 1698**, o. 25/1 99, Peder Andersen Brøndlund, f. 20/4 73; F. A. P. B. af Ø. Brønderslev-H., Præst i Dverberg paa Andøy, Troms; M. Birgitte Jensdtr. Bloch; St. Trondhj. 95; C. 97, h.; 1 ~ c. 99 F. D. Gunild Andersdtr. Hals, f. 68, † c. 05; 2 ~ 16/3 06 Sophie Jacobsdtr. Bruun af Skjæve, d. 10/1 83, † 23; 2 S., 1 D; 3 ~ Maren Gundersdtr. Torup af Børglum-V.-F., f. 92, b. Volstrup 17/4 42; [† 10/7 1733].

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Joan Funk

Hej Gitte
Tusind tak for din hjælp. Jeg vidste godt, at hans far var præst i Børglum, men du skal have stort tak for al det arbejde du har lagt for at hjælpe mig. Vil det sige, at Bredkjær er en stedbetegnelse, der er over flere sogne i Hjørring amt? Jeg troede, at det måske var en gård eller et gods?

MVH
Joan Funk

Gitte Johansen

Det er Præstegården, så vidt jeg kan læse det til.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

https://da.wikipedia.org/wiki/Klokkerholm

Landsbyen
Landsbyen Klokkerholm opstod omkring Hellevad Kirke og Bredkjær Præstegård på ejendommen Klokkerholms mark i årene efter 1859. Ved folketællingen i 1890 var der 6 mindre landbrugsejendomme på Klokkerholm Mark. På en af dem blev der opført en skole, der inden 1925 blev udbygget to gange. Og i 1898 opførte egnens bønder en brugsforening på det centrale sted ved møllen. Der var også en købmand. Så Trap kunne i 1901 ganske kort beskrive Klokkerholm således: "Klokkerholm med Skole, Mølle og Købmandsforretn.,"[6]
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Ved dåb står der Bredkjær Præstegaard
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Joan Funk

Hej Gitte
Jeg kan se i genealogi og personalhistorie tidsskrifts efternavnsoversigt, at der står en sognepræst Laur Mejssendorf. Det kunne godt være ham. Der er bliver henvist til bladet  fra 1951 og jeg ved ikke om det er sidetal, men der står 19 bagefter 1951. Det kan jo godt tænkes, at han i 1730, da han var fadder, allerede var præsteuddannet. Jeg har læst et sted, at han var uddannet cand theol i 1727.

MVH
Joan Funk

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Joan Funk

Hej Gitte
Endnu engang tak for din hjælp. Det er åbenbart svært, at finde Ham. Jeg  har skrevet til arkivet i Bredkær Vedslet sogn, for at høre om de eventuelt kunne hjælpe mig.
Det er også mærkeligt, at der ikke er et skifte efter hans mors død. Hun døde i 1734 på Langholt i Skæve sogn.

MVH
Joan