Andreas fra Annestad og Kirstine fra Visby, Sverige

Startet af Birte Wienecke, 20 Feb 2019 - 17:46

Forrige emne - Næste emne

Birte Wienecke

Så har jeg igen brug for hjælp i Sverige. Det drejer sig om Andreas og hans kone som nogen gange kaldes Kirstine Lindgreen Pedersdatter, han må være født ca 1780 og hun ca 1778.
Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Willingbæk Fiskerleie, et Huus, 74, FT-1845, B3536
Fødested:
Andreas Nielsen 
65 
Gift   
Fisker 
Annestad Sogn, Sønderbo Lehn i Smaaland i Sverige 

Christiane Pedersdatter 
68 
Gift 
hans Kone 
Visbye Sogn i Skaane 

Peter Larsen 
17 
Dattersøn 
her i Sognet [Esbønderup sogn, Fborg amt] 

Jeg håber der er en der lige kan opspore dem så jeg kan finde mere.
mvh Birte

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0024131_00078#?c=&m=&s=&cv=77&xywh=727%2C586%2C1175%2C838

Det föds en Anders den 5 april och döps den 8 april 1780 i Annerstad församling. Föräldrar Nils Andersson och hustrun Martha i Skeen.

Visby församling finns inte i Skåne. Väsby finns i Skåne.

Det skulle kunna var hon här född 1777 men fadern heter inte Lindgren.


http://www.ddss.nu/ddss/birthResult?foddID=255388

Eva M
Eva M

Birte Wienecke

Tak fordi endnu engang hjalp mig, sidste gang fandt jeg bagefter en hel bunke på Google. Det var 2. gang jeg spurgte om Visby, det er nok den eneste by danskerne har kendt til.
Er der en database der fortæller hvornår man tager til Danmark, eller gjorde man det i smug.
mvh Birte

Eva Morfiadakis



Jag har en betaldatabas med utvandrare men så tidigt som de antagligen utvandrade finns det sällan utflyttningsböcker.

Man får försöka finna t ex skiften efter föräldrarna om de dog efter barnen utvandrade. De utvandrade barnen kan vara nämnda.

Eva M
Eva M

Birte Wienecke

Jeg var engang på arkiv for mormonerne, og der så jeg mange husforhør, og kunne følge familien flytte, men så skulle de flytte igen og kom ikke frem til hvor de havde sagt, jeg vil tro de da var taget til Danmark.
Tak for al hjælpen, jeg tror jeg nu er færdig med Sverige i denne omgang.
mvh Birte

Eva Morfiadakis

#5
Familjen bör ha kommit till Danmark före 1811 för deras son Niels Christian A är född i Esbønderup 1811. Om de är gifta i Danmark kan jag inte säga. Kyrkboken i Esbønderup är på vissa ställen omöjlig att läsa.

Annerstad och Väsby ligger långt från varandra. Man får anta att han flyttat till Skåne och träffat henne eller att de träffats i Danmark.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=149220#149220,24672442

Mette längst ner på högersidan. Döpt 26 nov. 1810. Föräldrar Anders Nielsen och Christine Persdatter? från Vostrup?

Jag vet inte om det är deras barn. I så fall har de kommit före 1810. Nu kommer jag inte ihåg när Niels Christian var född om det är 9-10 månader mellan barnen.

En dotter bör de ha haft eftersom de har en dotterson hos sig 1845. Dottersonens mor heter Johanna Maria Andreasdatter.

Frederiksborg, Holbo, Esbønderup, Willingerød Skoledistrict, Willingerød Bye, et Huus, 17, FT-1834, C7445
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Larsen     27     Gift          Huusmand og Hjulmand      
Johanne Marie Andres Datter     26     Gift          hans Kone      
Peter Larsen     6     Ugift          Deres Børn      
Maren Larsen     2     Ugift          Deres Børn

Detta är väl dotterns familj. Dottern bör var f. ca. 1808. Är hon född i Esbønderup eller i Sverige?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=203484#203484,38590070

Här är en konfirmation för en Johanne Marie Andersdatter 1823 i Esbønderup. Hon är döpt 11 okt 1808 i H....? kirke. Jag kan inte läsa stället. Är det en plats i Sverige kan jag finna föräldrarna.

Eva M
Eva M

Birte Wienecke

Jeg har ikke haft tid til at se på det du har skrevet og det har jeg heller ikke de næste dage, Jeg har fået andre til at tyde hvor Johanne blev døbt, og der er foreslået Hornbæk, men der er ikke kirkebog på det tidspunkt.
mvhBirte

Birte Wienecke

Mette er ikke deres barn, hun er født ca 5 mdr. før Niels.
Jeg forestiller mig at de måske hver for sig er kommet til Hornbæk, mødt hinanden, er blevet gift der og fået det første barn, og så er de flyttet videre til Esbønderup. Johanne er desværre også død 1839 så vi har ikke hendes fødested i en FT. Men Hornbæk har jeg fra "hjælp til tydning af tekst". Desværre er der ikke på det tidspunkt, ca 1808, arkivallier der viser hvordan man flytter rundt.
tak for din interesse, mvh Birte