Hvor finder jeg oplysninger om Niels Christian Jensen?

Startet af Keld Sørensen, 21 Feb 2019 - 23:08

Forrige emne - Næste emne

Keld Sørensen

Niels Christian Jensen er f. 18. november 1898 i Ringsted Landsogn.
Omkring 1907 flytter familien - forældre og otte børn til København og bosætter sig på adressen Sindshvilevej 19A, st.th. I FT-1911 nævnes familien, inklusive Niels Christian -  plus en nyfødt pige.
I november 1912 nævnes faderen for sidste gang og forsvinder herefter »ud i det blå«.
I FT-1916 er familien flyttet til adressen Langelandsvej 51.
I denne FT nævnes Niels Christian Ikke. Han er nemlig i tjeneste hos gårdejer Jens Christian Jørgensen i Lyngby Sogn, Sokkelund Herred, Københavns Amt.
Se opslag https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9BQ-3FCZ-5?i=34&cc=2717471
Derefter forsvinder han sporløst.
Har søgt ham i de kirker, der relaterer til både Sindshvilevej og Langelandsvej for oplysninger om hans konfirmation. Jeg har også søgt ham i lægdsrullen, men uden resultat.
Derfor har jeg brug for hjælp og et gennembrud til at komme videre...
Mvh.
Keld Sørensen.

Søren Tafdrup

Hej Keld,

De umiddelbare idéer er såsom disse:
1) Kan der findes et skifte efter Niels Christians mor (hvor han vil være nævnt, hvis han lever på dette tidspunkt)?
2) Hvad med FT-1921, - er Niels Christian måske stadig hos gdr. Jørgensen i Lyngby?
3) Niels Christians brødre og søstre: Ses Niels Christian nævnt som fadder for nogle af sine nevøer og niecer? Er de mange søskende faddere for hinandens børn?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Keld Sørensen

Hej Søren,
Tak for dine forslag til at finde oplysninger om den »forsvundne« Niels Christian Jensen.
1. Jeg har set skiftet efter hans mor, der dør i 1957. Her er han ikke nævnt i modsætning til de øvrige fem søskende, der lever efter moderens død.
2. Han er ejheller hos gårdejer Jørgensen i FT-1921.
3. Han er ikke nævnt i forbindelse med dåb for nogle af hans søskende, ligesom han ikke er nævnt i forbindelse med dåb af nevøer og niecer.
Har besøgt Frederiksberg Stadsarkiv, for der om muligt at finde noget om den nævnte person. Men det gav intet nyt.
Så jeg leder videre!
Mvh.
Keld.

Søren Tafdrup

Hej Keld,

Har du tænkt på, om nøglen til at finde Niels Christian måske er hans far? Det er noget mystisk, at faren 'bare' forsvinder efter 1912 - efter at have været familiefar med i alt 9 børn i omkring 15 år. Døde han? - eller emigrerede han til USA, Argentina eller andet? Hvis faren levede og fik et liv et andet sted, kan det jo være, at sønnen senere sluttede sig til ham.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com