Elna Åstradsdotter i Kastrup 1766

Startet af Bertil Johansson, 22 Feb 2019 - 00:43

Forrige emne - Næste emne

Bertil Johansson

Elna Åstradsdotter, född 1734 i Blentarp socken i Skåne, födde flera oäkta barn. Ett barn föddes i Danmark enligt protokoll från Kämnärsrätten i Malmö (AIA:50) (1766) den 18 November 1766 § 1 :
"Quinfolcket Elna Ostrads dotter förekom och uptedde et bewis af Kyrkjoherden på Aamager Land i Dannemark och Taarnby Prästegård daterat d: 30 Sept: 1766, hwarmedelst attesteras at ett förbemälte quinfolcks oäckta gåssebarn wid namn Anders 11: weckor gammalt född på Accausements(?) huset i Kiöpenhamn och dödt i Castrup på Aamager, därstädes d. 9. Söndagen efter Trinitatis blifwit jordfästadt, likaledes hade detta quinfolck med sig et bewis d: 14. sistl. Sept: utgifwit af en ämbets Karl på Porcellains Bruket å Castrup och Aamager Land wid namn Siöberg, genom hwilket intygas at förbemälte hennes gåsse barn Andreas efter 3ne dagars utstånden sjukdom därstädes blifwit dödt. ....."

Jag har funnit följande begravningsnotis i Tårnby sogn Enesteministerialbog 1761-72 pag. 112:
"Domin: 9na post Trinit: d: 27 Julii ....
Dom: Eadem 51) Andreas Jenssön et litet uaegte Barn, födt af en Skaansk Quinde natus:(?) Ellen ?????? Begraven(?) i Castrup död Onsd: th: 23(?) Jul: ???? fatig(?) ?????.

Jag har följande frågor:
– Födelsenotisen är svårläst. Kan någon korrigera och komplettera min avskrift?
– Var ska jag söka efter notis om barnets födelse? I vilken socken (sogn)? Vad var "Accausementshuset" och var låg det?
– Finns det andra danska källor som kan ha uppgifter om denna Elna Åstradsdotter?
– Var kan jag finna information om " Porcellains Bruket å Castrup"? Var det vanligt att skåningar arbetade där? Kan något arkiv ha handlingar från bruket?

Om någon kan hjälpa mig att komma vidare med detta så är jag tacksam.

Bertil Johansson, Lund

Eva Morfiadakis

#1
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148956#148956,24619831

Det bör vara Den Kgl. Fødselsstiftelse. Jag satte min länk på 1766 men jag inte finna födseln.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=148956#148956,24619832

Här är en Andreas Jensen f. i maj 1766 men modern heter Karen Henrichsen.


https://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsstiftelsen

Info om Kgl Fødselsstiftelsen.

Jag har träffat på skåningar på glasbruket i Kastrup. Kanske fanns det också porslinstillverkning.

Eva M
Eva M



Gitte Johansen

#4
Eva, er du sikker på, det er moderen? Så vidt jeg kan læse er han båren af, og mange af de navne går igen, ligesom der tit står vågekone ved dåben.

Det kunne da være den rigtige, du har fundet i maj.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

 Læg mærke til tvillinger

Båren af 2 forskellige
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Eva Morfiadakis



Hej Gitte,

Du har alldeles rätt. Det står "baaren af". Läste för dåligt och fick det till "modren". Jag får skaffa mig nye briller.

Då bör det vara rätt barn. Jag har sökt i Fødselsstiftelsens arkiv men har inte funnit några fler arkivalier från den här tiden.

Eva M

Eva M

Bertil Johansson

Tack Eva M och Gitte för värdefull hjälp. Den Kgl. Födsels- og Plejestiftelsen hade jag inte hittat på egen hand, och presentationen av stiftelsen ger god information.

Jag tror också att födelsenotisen från den 11 maj är rätt och att Karen Henrichsen är gudmoder vid dopet, inte moder.

I notisen står det "... Andreas Jensen med tegn 105 ...". Kan "tegn 105" vara en kod till något register där moderns namn finns noterat (om modern var hemlig men inte anonym)?

Bilden av begravningsnotisen i Tårnby är tyvärr oskarp. Jag kan inte läsa vad som står mellan "Ellen" och "Begraven". Det ser ut som två ord varav det ena är tillskrivet ovanför raden. Kan det vara Ellens efternamn? Om någon har möjlighet att utläsa detta så vore jag tacksam.

Tack igen
Bertil

Gitte Johansen

#8
Denne er tydeligere

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=157989#157989,26525041

Ellen Aastradsd. fra Malmø kan der godt stå.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Bertil Johansson

Det fanns en bok till! Här är texten läsbar och namnet är Astradsdotter.

Jag är mycket tacksam för hjälpen.
Bertil