Om at møde op til session (1.verdenskrig/sønderjyder)

Startet af John Pedersen, 22 Feb 2019 - 16:37

Forrige emne - Næste emne

John Pedersen

Kan jeg få lidt hjælp til hvor jeg skal søge efter Andreas Frederik Rasmussen, født 1885, Åbenrå. Han var med i 1.verdenskrig. Hvor mødte åbenråerne op til session, og hvor skulle de melde sig til tysk krigstjeneste?

Hanne C. Christensen

Hej.

I de alfabetiske lister (= lægdsruller) står, hvornår han mødte på session og ved hvilket regiment han skulle aftjene værnepligten.  Du skal finde ham under fødestedet i Aabenraa landråd i listen for 1885 eller 1905 (alt efter om listerne er ført efter fødselsår eller sessionsalder). Listerne kan findes på www.sa.dk.

Det er IKKE ensbetydende med, at han deltog i 1. verdenskrig ved samme regiment. I hans soldaterbog ville der stå, hvorhenne han skulle møde ved evt. krigstjeneste. Der findes INGEN samlet liste over, hvem der blev indkaldt til hvilket regiment under 1. verdenskrig.

Har du set, om han er nævnt på www.denstorekrig1914-1918.dk, hvor der pt. er over 8.400 personlige sider om krigsdeltagere?  Og der kommer dagligt nye sider til.

Med venlig hilsen
Hanne Christensen
Forsker hovedsagligt i det østlige Sønderjylland med grene til Tyskland, samt primært Jylland og Fyn.
Er pt. optaget af 1. verdenskrig - se www.denstorekrig1914-1918.dk

John Pedersen

Tak Hanne. Dog kan jeg ikke finde noget der hedder Aabenraa landsråd. Jeg kan slet ikke finde ud af hvor jeg skal begynde. Jeg har tidligere indsendt oplysninger som er påkrævet for at få ham registreret som een af de sønderjyder, der deltog i 1.verdenskrig, men han er endnu ikke at finde på listen.

Else Skovbo Jensen

Hej

Der findes uddrag af de alfabetiske lister for Landrat Apenrade, men af en eller anden mig uforståelig grund, kan linket ikke kopieres.
Det er nok ikke fuldkomne lister, for der står det er på løse papirer.
Prøv at google  og se om du finder noget.

mvh
Else

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal