Text från 1638

Startet af Andreas Karlsson, 30 Maj 2011 - 06:33

Forrige emne - Næste emne

Andreas Karlsson

Jag brottas med en text i Faurås härads dombok från 1638 där två lösdrivare har sovit hos Jens Olsen i Hielssøe. Det nämns i texten ett par vantar som någon lämnat, men jag kan inte reda ut om det är Jens vantar eller om det är lösdrivarnas vantar, och hur detta hänger ihop. Så här vittnar Jens:

"Daa Er framstanden Jenss Ollssen i Hielssøe och sagde att nu forgangen Kyndelsmes tiide war hand och hans stalbroder (=de båda lösdrivarna) till hans (=Jens) och haffde laant huss och om Nate tiide løb den fra och løb fra it par wanter som de lod igien legge."

Denna text får jag inte ihop. Om de glömde kvar (løb fra) sina egna vantar så kan de ju inte ha kommit tillbaka till gården för att lägga tillbaka vantarna. Om vantarna däremot tillhörde Jens så kan de ju inte ha "glömt kvar dem"? Tänker jag fel? Kan någon på andra sidan sundet hjälpa mig?

Stort tack på förhand!
Andreas Karlsson

Mikkel Eide Eriksen

Hej Andreas,

Som jeg læser "løb fra it par wanter som de lod igien legge", er "igen" i betydingen "tilbage", altså at de "lod [wanterne] legge tilbage." De er ikke kommet tilbage, men har ladt vanterne blive tilbage.

Jvfr. Kalkar: "Igen 2) tilbage; kørde ieg keyseren aff landhen wdh, han glømde igen boode skiold oc spywdh. Rimkr. i3 (jvfr. isl. gleyma eptir)"

Jeg er ikke sikker, men vil tro at det er en af løsdrivernes vanter.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Andreas Karlsson

Hej!
Tack för hjälpen. Detta giver mycket mer mening i texten.

Bästa hälsningar,
Andreas