Optagelse i lægdsrullen

Startet af Knud-Helge Andreasen, 01 Mar 2019 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Knud-Helge Andreasen

Min farfar blev født 31/1-1883, han fyldte derfor 18 i januar måned 1901 og blev som følge heraf optaget i lægdsrullen samme år.
Han blev optaget i lægdsrullen under 2-208-Æ-10, altså 2. udskrivningskreds lægd 208 år 1901 som nr. 10.Det er Maribo Amt, Falster Sønder, Nykøbing Falster.

Min farfar var ærkekøbenhavner og iflg. diverse folketællinger, mandtaller og registerblade bevægede han sig nødigt udenfor København og kan kun kortvarigt have været i Nykøbing Falster. Samtidig var han ikke en person der opsøgte myndighederne eller gjorde opmærksom på sig selv. Mig bekendt har han overhovedet ikke nogen tilknytning til Nykøbing Falster.

Her kommer så spørgsmålet, hvordan foregik optagelsen i lægdsrullen rent lavpraktisk, skulle man møde frem et eller andet sted og hvordan fik man besked om dette og hvorfra vidste myndighederne besked med hvor man befandt sig henne. Det fremgår heller ikke af rullerne på hvilken dato man er indskrevet. Han er allerede fragået dette lægd 22/1-1901, altså kun 22 dage efter at han skulle være indskrevet.


NB Har søgt i diverse litteratur om lægdsruller men kan altså ikke finde noget der beskriver dette.

Knud-Helge Andreasen

Med venlig hilsen
Knud-Helge Andreasen
1944kha@outlook.dk

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud-Helge Andreasen

Tak for svarene.

Jeg har ingen problemer med at følge ham i rullerne indtil han får Utjenstdygtighedspas i 1904, men jeg undrer stadig på hans optagelse i Nykøbing F., det er nok en af de ting man bare må lade ligge.
Med venlig hilsen
Knud-Helge Andreasen
1944kha@outlook.dk

Gitte Johansen

Du spørger om, hvor man møder op, og det står jo i det link, jeg har sendt med. Han må jo så bo i Nykøbing, da han skal indskrives. Længere er den vel ikke??


Om de Værnepligtiges Optagelse i Rullerne.
§ 7.
Enhver Mand bliver med opnaaet 17 Aars Lægdsrullealder at optage i
Lægdsrullen. Til den Ende skal, efter forudgaaet offentlig Kundgjørelse i
October Maaned fra Lægdsforstanderen, Enhver i Løbet af November og
December i det Aar, i hvilket han fylder sit 17de Leveaar, melde sig hos
Lægdsbestyreren (Lægdsforstanderen eller Lægdsmanden) paa det Sted, hvor
han er bosat; tillige afgiver han sin Døbe- eller Fødselsseddel (see Lov af 4 Marts
1857 § 2), som til dette Brug udstedes uden Betaling, og opgiver sin Bopæl i
Lægdet (jfr. § 48) for Lægdsbestyreren, der meddeler ham et Indtegningsbeviis
om hans Optagelse i Rullen.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud-Helge Andreasen

Ja det må du jo have ret i, men jeg har nu stadig lidt svært ved at tro på det. I FT fra 1. feb. 1901 står hans sidste opholdssted som København.

Jeg takker for dine svar.

Mvh. Knud-Helge
Med venlig hilsen
Knud-Helge Andreasen
1944kha@outlook.dk