Sukkermester Theodor Alexander Rasmussen, Sakskøbing

Startet af jan hjort, 30 Maj 2011 - 19:58

Forrige emne - Næste emne

jan hjort

Jeg søger oplysninger om Theodor Alexander Rasmussen, der rejste i Vestindien (Skt. Croix og Cuba) i årene 1851-56/57 og blev sukkermester. Jeg har fundet frem til følgende om ham:

Theodor Alexander Rasmussen, født 2. oktober 1826 i Sakskøbing på Lolland, døbt 19. juni 1827. Søn af regimentskirurg og praktiserende læge Alexander Rasmussen (f. 1788, d. 1838) og Sophie Kirstine (/Christine) Magdalene Bøje (f. 1787, d. 1874). Boede ved FT 1834 på Søndergade 45 i Sakskøbing. Konfirmeret 9. maj 1841. Han havde 6 søskende. I FT 1845 er han ansat som urtekræmmerlærling hos Niels Bigum Holm i Vingårdsstræde 144, Kbh. I 1849-50 er han dragonrekrut (måske i Kbh?), men får fripas af en kassationskomité efter 11 måneders rekrutskole. I oktober 1851 rejser han med en brig (skib) Fra København til Skt. Croix via Madeira.

Oplysningerne stammer fra DDD, kirkebøger m.m.

Problemet er, at jeg ikke kan finde nogle oplysninger om hans færden efter hjemkomsten til Danmark/København i august 1857 (opholdssted, karriere, ægteskab, børn dødsår m.v.).

Er der nogle der kan hjælpe?   ???

Hans Poulsen



Hej Jan

"..oplysninger om hans færden efter hjemkomsten til Danmark/København i august 1857..".

- Hvorfra véd du, at Theodor returnerede til Danmark i august 1857?

- Var det mon kun på ferie eller i forretningsøjemed, og udelukker du, at han returnerede til Vestindien?

- Hvor mange steder var der brug for en sukkermester i Danmark i 1850'erne?

- Har du set efter i folketællingerne i de byer, hvor der lå sukkerfabrikker på den tid?

- Skiftede han mon erhverv?

- Døde begge forældre i Sakskøbing? Mon Theodor døde samme sted som forældrene?

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

jan hjort

Hej Hans, jeg svarer lige på spørgsmålene i rækkefølge;)

- Han returnerede til Kbh. via Hamborg, det sidste stykke vej med tog. Det oplyser han selv.
- Han rejser i 1851 ud for at få arbejde. Først til Skt. Croix (3,5 år) og derefter Cuba (2,5 år).
- Der var brug for sukkermestre mange steder i DK, men han får først titlen på Skt. Croix. Han er uddannet urtekræmmer herhjemme, men er arb.løs da han rejser.
- (Se ovenf.) Han optræder sidste gang i FT 1845 i Kbh. så vidt jeg kan se.
- Muligvis. Jeg ved det ikke.
- Faren dør i Sakskøbing, moderen formentlig også.

Venlige hilsner
Jan

Hans Poulsen



Hej Jan

"..Det oplyser han selv..".

Hvor? Brev? Telegram?

"..Der var brug for sukkermestre mange steder i DK..".

Taler du om fem, 10 eller 15 steder - eller er det som med småbryggerier et meget stort antal?

Hvis det er en forholdsvis begrænset antal steder, har du så undersøgt ft. 1855, 1860, 1870 etc. for at se, om han er beskæftiget der?

".. moderen formentlig også..". Har du slået efter? Opslagsnummer?  Er der et skifte?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

jan hjort

Det oplyser han i sine erindringer.

Ang. antallet af sukkermestre/sukkerkogerier, er jeg på ingen måder ekspert, men jeg ved, at der var flere større og mindre sukkerkogerier, både i Kbh og provinsen fra midten af 1800-tallet og fremad. Theodor fik lov at gå til hånde på et i Kbh i en kortere periode omkr. 1850-51, men dette var ureglementeret og vil ikke figurere nogle steder. Og han får som nævnt først titlen på Skt. Croix.

Ang. moderens dødssted kan jeg ikke svare helt præcist, for jeg har kun informationen om hendes død fra Enkekassen, hvor der ikke står sted. I FT 1845 bor hun hos datteren, Ida Jeanette Rasmussen, og svigersøn i Nørre Alslev. (Sakskøbing KB 1833-1843 AO 78). Familien (dem jeg har tjekket, søskende, forældre m.v.) bliver på egnen, især Lolland. Jeg ved ikke af nogle skifter, ej heller oplysninger om faddere (hvor Theodor kunne være imellem).

Men i det hele taget er det bare underligt, at han forsvinder ud i det blå efter hjemkomsten 1857 - og det er hans færden efter 57, der er interessant.



Hans Poulsen



Hej Jan

"..Det oplyser han i sine erindringer..".

- Hvornår udkom de?
- På hvilket forlag?
- Hvad er titlen på erindringerne?
- Nævnte han intetsomheslt om sit privatliv efter hjemkomsten fra Vestindien i august 1857?

"..Jeg ved ikke af nogle skifter, ej heller oplysninger om faddere (hvor Theodor kunne være imellem)..".

Så må du forske - undersøg, om der er skifter, hvem der var arvinger, få nøje rede på alle faddere etc.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

jan hjort

Hans -

det er sådan set underordnet i denne sammenhæng, eftersom de ikke kan bidrage med bedre informationer, end dem, jeg allerede har oplyst - og som jeg i øvrigt primært har fået stykket sammen, ved at benytte andre kilder som DDD, kirkebøger m.m.

Jeg ville ikke spørge om hjælp herinde, hvis jeg selv kunne finde de pågældende oplysninger, vel? Det er lidt troll-agtigt af dig at være så inkvisitorisk overfor min forespørgsel. Jeg har oplyst alt, hvad jeg for nærværende ved, og hvis du ikke har bedre forslag til hans færden efter 1857, vil jeg derfor bede dig lade være at kommentere yderlige.

VH
Jan

Hans Poulsen



Hej Jan

Jeg beklager, at jeg ikke kan hjælpe dig, men jeg håber, at andre slægtsforskere kan.

Det afgørende er, at du bliver hjulpet til et tilfredstillende svar, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke i så henseende.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Irene Christoffersen

Hej Jan

Kan denne Googl'en have slået ned på din "Theodor Alexander Rasmussen" ??

mvh
Irene Christoffersen

http://www.helsingorleksikon.dk/index.php/S%C3%B8nderups_Teglv%C3%A6rk
Mvh
Irene Christoffersen
Hillerød

jan hjort

Hej Irene,
mange tak for google'n :D Jeg kender godt henvisningen, men har af forskellige årsager (se nedenf.) ikke rigtig taget den ad notam før. Men dette selvfølgelig en klar anledning, og det vil blive eftertjekket! 8)

Indvendinger
- Iflg. DDD  figurerer den agtværdige TAL ikke i FT 1860, i hverken Frederiksborg el. Kbh. Amt, uanset navnekombination. Muligvis kan Helsingør Arkiv hjælpe (håber jeg;).
- TAL kan tidligst gøre sig som teglværksejer pr. 1857/58 - men han vender hjem til DK august 1857, så hvordan skulle han næsten kunne nå det inden den omtalte brand?
- Han har en stilling som sukkermester med i bagagen - der burde være rig mulighed for at udnytte det herhjemme, fremfor at gå over i en anden branche?

Jeg er ikke totalt afvisende, bare lidt skeptisk - alle muligheder er selvfølgelig åbne  8)

Og igen - tak for svaret  :D

Venlige hilsner,
Jan