Viborg gew. reg. Holstenske gew. regiment, Leib-regimentet, Hjælp til forståelse

Startet af Grethe Leerbech, 11 Mar 2019 - 17:57

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Min ane lader sig inrullere i Viborg Geworbne Regiment i 1789 på en 8 års kontrakt. Ved inrulleringen og kontraktstadføestelsen overføres han til Liv-regimentet (Holstenske gew. infanteri reg.)  Han blev opført som musketer, 66 tommer høj og "stærk"

Iflg. alle oplysninger ophæves dette i 1789. Iflg. Jørgen Green og Wadschier består det også af Holsteinische Beworbne Infanteri Regiment zwar Leib-regimentet. (Således står der i Stambøgerne)

Jørgen Green skriver også:  Viborgske gew. Infanteriregiment 1758 - 1772 . i overskriften for regimentet

Mine spørgsmål er:
1. Selvom der i alle oplysninger - jeg har set - står det ophæves i 1789, skriver Green altså 1772. Er det så først i 1772 det endeligt nedlægges, så de soldater der er inrulleret færdiggør deres tjeneste her??
2. Leib-compagniet- er det et compagni som - f.eks. ligesom Livgarden -skal værne og passe på prinsen eller evt. Hertug Frederik Christian 2. af Augustenborg , eller hvorfor hedder det liv-compagniet?

På forhånd tak

Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Morten Nielsen

Ifg. Karsten Skjold Petersens "Geworbne Krigskarle" ser det således ud:

Holstenske geworbne Regiment, oprettet 1735, skifter 1785 navn til
Viborgske geworbne Regiment, der nedlægges 1789.

Livkompagniet kaldte man det kompagni i et regiment, som regimentschefen førte kommando over.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Grethe Leerbech

Hej Morten

tusind tak for opklaringen med Liv kompagniet. '

Men desværre opklarede det ikke mit spørgsmål 1.
Min ane må jo være forflyttet til et andet regiment i 1789 men iflg. stambøgerne, som er online i familysearch, så slutter de "bare" uden nogen bemærkninger om nedlæggelse eller overflytning i 1790, og jeg ville godt have fundet hvor han kom hen herefter, men jeg skal være glad for det jeg har fundet selvfølgelig.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ