Århus Stadsarkiv 1897 - fattigudvalgets skrivelser

Startet af Anette Dyrby Hansen, 12 Mar 2019 - 15:37

Forrige emne - Næste emne

Anette Dyrby Hansen

Hej,
er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af noget mere om min oldemors biologiske far ?
Jeg har brugt mange mange timer efterhånden og har brug for lidt hjælp 😊

Helt konkret leder jeg efter nedenstående skriv fra fattigudvalget, Århus. Håber at der står lidt mere info om ham deri. I vores familie har han altid været den spanske soldat fra Koldinghus, hvad jo er fuldstændig 100 år forkert, så nu kunne jeg godt tænke mig, at få ham "opklaret" 😃

Udlagt barnefader, Styrmand Carl Georg Christiansen Smidt, Badstuegade 2, 5(eller 25), Århus. Fødselen er indført i bogen for Århus Domkirke med anmærkning: Indført iflg fattigudvalgets skriv af 23. marts 1897.

Barnets navn: Anna Smidt Pedersen, født 2/1-1897, Tandskov, Serup Sogn, Lemming, død 3/3-1983, Kragelund Plejehjem. Jeg har hendes cpr-nr., hvis det er.

Moderens navn: Larsmine Kristine Døssing (født Pedersen), født 21/12-1874, Tandskov, Serup Sogn, Lemming, død 1/12-1958, Rydalsminde Hvilehjem.

Det kunne godt tyde på, at Larsmine har bedt om "børnepenge" siden der er et brev.

Mvh Anette Hansen

Inge Nissen

Hej Anette

Har du prøvet Aarhus Stadsarkiv? Det kan være de kan hjælpe dog med at finde ud af, hvor Fattigudvalgets dokumenter opbevares, hvis de ikke selv har dem.
https://stadsarkiv.aarhus.dk.
Mailadresse stadsarkiv@aarhus.dk

VH Inge

Anette Dyrby Hansen

Hej Inge,
I rigsarkivet har jeg fundet:

Journaler over alimentationssager (1888 - 1933)
Arkivskaber:
Århus Kommune, Fattigvæsenet
Arkivinstitution:
Erhvervsarkivet
Medietype:
Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til:
Periode/protokolnr. (Periode, Litra, Løbenr.)
Indhold fra:
1893,1901
Indhold til:
Ingen beskrivelse
Pakkens Nr:
29

Med beskeden:

Arkivalierne er overdraget til Aarhus Stadsarkiv og kan derfor ikke bestilles i Daisy. Hvis du ønsker at benytte arkivalierne skal du kontakte Aarhus Stadsarkiv.

Søger jeg i Aarhus Stadsarkiv finder jeg det ikke der. Jeg ved ikke, om det er det rigtige jeg har fundet i Rigsarkivet, og er derfor i tvivl, om jeg så bare kan skrive til den mail du har opgivet til mig, for at bede om indsigt i selve brevet, eller om jeg skal bede om indsigt i journalen( som jeg ikke ved, om det er det rigtige sted at lede). Det er første gang jeg prøver det her 😊

Mvh Anette

Inge Nissen

Hej Anette

Prøv at sende en mail til stadsarkivet, jeg tror gerne de vil hjælpe. Fortæl hvad du ved og at du er i tvivl om hvordan du kommer videre.

Venlig hilsen Inge

Inger Toudal

#4

Skrivelsen vedrører sikkert barnets fødehjemstedsret / forsørgelsessted.  

Se https://mhenriksen.dis-danmark.dk/Fattigv/Fattiglov_1891.pdf - §§ 19 og 21

Vedr. den udlagte barnefader skal du nok have fat i alimentationsjournalen.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Anette Dyrby Hansen

Tusinde tak for hjælpen 😊
Jeg prøver at gå videre med det.

Mvh Anette