Kirkerne på Holmslands Klit i 1700 tallet

Startet af Anne Larsen, 14 Mar 2019 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

Anne Larsen

Hej :)

Hvilken kirke brugte man i årene 1600 til 1800 tallet på Holmslands Klit. De kirker i klitterne er jo meget yngre.Omkring 1869

VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Inge Hedal

Hej
Prøv at søge i Wibergs præstehistorie: https://wiberg-net.dk/
Jeg fandt fx Nysogn.
Mvh Inge

Anne Larsen

Hej Inge

Tak skal du have. :)

Jeg prøver at se der i Gammel/Nysogn.

Venlig hilsen
Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland

Anne Larsen

Hej
Jeg har ledt og ledt i kirkebøgerne fra Nysogn, Holmsland, Ringkøbing amt, fandt ikke noget. :(
Men til gengæld fandt jeg dette her i et skifte:


191 Christen Pedersen i Bandsby [i Nysogn] på Holmsland. 31.5.1749, fol.21.
E: Anne Thuesdatter. LV: [Peder Jensen] Taftebjerg, præst på Holmsland. B: Thue 17, Kirsten 15, Iver 12, Inger 9, Maren 6, Margrethe 4, Christiane, nyfødt. FM: farbrødre Mogens Pedersen i Bøndergårde i Gammelsogn, Niels Pedersen i Anneksgård i Gammelsogn, Peder Pedersen i Ungersensgård i Gammelsogn. Af første ægteskab B: Anne 24, Peder 22. FM: morbrødre Laurids Iversen i Østerbygård, Mads Pedersen i Poldergårde. Desuden nævnes enkens svogre Gravers Pedersen i Kærgård i Nysogn, Knud Nielsen i Anneksgård i Gammelsogn.

Nu tror jeg at jeg har fat i den rigtige Peder Pedersen (Holm) Hans fødeår passer . Gården passer også med det andet skifte jeg har fundet:
411 Sidsel Christensdatter Holm i Ringkøbing. 3.6.1778, fol.156.
Enke efter [Peder Pedersen]. B: Cathrine 24, Christen 23, Margrethe 19, Karen 15, Peder 15, Jens 12. FM: farbror Christen Pedersen i Ungersensgård på Holmsland, fasters mand Jens Pedersen i Nygård på Holmsland.
Dokumenter. Hvad er det for dokumenter der omtales?

Men jeg mangler at finde Sidsel Christensdatter Holm og deres vielse.

Mon der er en der kan hjælpe mig med dette.
VH Anne
Venlig hilsen
Anne
Djursland