Brandforsikringsprotokollen, forståelse af

Startet af Connie Lehmann, 18 Mar 2019 - 15:19

Forrige emne - Næste emne

Connie Lehmann

Hej
Er der nogen der kan fortælle mig, om jeg har den korrekte forståelse af oplysninger i Brandforsikringsprotokollen?
Jeg har vedhæftet en kopi fra Brandforsikringsprotokollen, Otterup, 1819-1858, side 107 (opslag 13)

Gælder disse forsikringer den samme - matrikel, huslod, husplads?

For at starte 'bagfra' - så er klar over - Rasmus Nielsen: jf. Taksationsprotokollen er her tale om Matrikel nr. 14a (Lillegyden 8)
Rasmus køber matriklen i 1855 af Ørritslevgård Gods og forbedrer bygningerne, der tidligere har været forsikret af hans svigerfar: Niels Larsen - som må have haft den i fæste. For han ejede den ikke. Det dog ikke lykkes mig at finde noget/nogen eller nogle fæstebreve på Niels Larsen i perioden 1787 til 1855 for Ørritslev By og/eller Mark!
Men - Niels har jf. Taksationsprotokollen en forsikring fra 1835. Her oplyses det at bygningerne ikke tidligere har været forsikret.
Benævnelsen: Hestehavehus (kun med et forsikringsnummer - ingen henvisning til Taksationsprotokollen). Så hvad det betyder her ved jeg ikke.
Før Niels står der - Hans Hansen!
Jf. Taksationsprotokollen, så er - Hans Hansens bygninger takseret november 1811.

Så derfor: Når de nu er nævnt under samme pkt. i Brandforsikrings protokollen, gælder det så samme lokation?

venlig hilsen
Ole og Connie

PS Taksationsprotokollerne er læst på Arkivet i Odense. Jeg har 2 gange rejst der til for at læse i dem. Første gang gik mest med at forstå hvordan de opbygget og så at tyde dem.