Lægdsrulle Helsingør

Startet af Jamie Jeanett Jaconelli, 14 Apr 2019 - 08:20

Forrige emne - Næste emne

Jamie Jeanett Jaconelli

Først i 1843 har Helsingør eget lægdnummer.

Men tænker, trods fødsel i Helsingør, må de jo være indført et eller andet sted.

Hvor vil du lede efter Niels født 1783 på Helsingør overdrev og far hedder Peder?
(ser ikke ud som om Tikøb indeholder Helsingør)

Aase Madsen



Særligt for købstæder
Købstæderne var oprindeligt udenfor lægdsinddelingen. Men eftersom mange værnepligtige fra landet flyttede til byen,
blev købstæderne i 1843 selvstændige lægd.
Før dette år blev tilflyttere registreret i det tilgrænsende landlægd. Eks. blev værnepligtige i København indtil 1833
registreret i Københavns Amts 1. lægd (Hvidovre) og fra 1833-1843 hos krigskommissæren for 1. sjællandske distrikt.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jamie Jeanett Jaconelli

Citat fra: Aase Madsen [1866] Dato 14 Apr 2019 - 12:11


Særligt for købstæder
Købstæderne var oprindeligt udenfor lægdsinddelingen. Men eftersom mange værnepligtige fra landet flyttede til byen,
blev købstæderne i 1843 selvstændige lægd.
Før dette år blev tilflyttere registreret i det tilgrænsende landlægd. Eks. blev værnepligtige i København indtil 1833
registreret i Københavns Amts 1. lægd (Hvidovre) og fra 1833-1843 hos krigskommissæren for 1. sjællandske distrikt.

Den regel kender jeg godt, men nu var det Helsingør, jeg spurgte ind til og ikke København. Og min tanke var Tikøb som tilgrænset lægd. Og det er så det sogn, jeg ønsker at få bekræftet inden jeg leder 10 år igennem, på så stort et lægd.(1+2)

Aase Madsen




1788-1793


Tikøb   Kronborg   1-2   Frederiksborg   30-31
Venlig hilsen.
Aase Madsen