Fra Sjælland til Jylland i 1890

Startet af Helle Jespersen, 20 Mar 2019 - 08:37

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Hvordan kom man fra Sjælland til Jylland i 1890?

Hvordan krydsede man storebælt? Var det med dampfærge eller hvordan foregik det?

Gik der tog over Fyn og krydsede man Lillebælt på samme måde som storebælt?

Min tipoldemor tager nemlig først i 1880 turen fra Jylland til Sjælland sammen med sin mand, som er fra Sjælland.
Og i 1890 tager hun turen retur uden mand og børn.

Men jeg er usikker på, hvordan rejsen kan være foregået dengang
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Steffen Andersen


På Det tidspunkt  var der  færger Korsør-Nyborg og Fredericia-Strib
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Helle Jespersen

Tak, så blev jeg lidt klogere der.
Jeg har faktisk ikke beskæftiget mig så meget med transporten rundt i landet. Da de fleste af mine aner, har været rimelig stationære, så det meste nok har været klaret med hest og vogn.

Så har hun nok taget resten af turen enten til fods, eller med tog
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Steffen Andersen

en fin oversigt over hvornår jernbaner blev åbnet og lukket

http://danskejernbaner.dk/vis.bane.oversigt.php
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Ruth Neumeister

#5
Fredericia-Strib 1886.

http://www.kwmosgaard.dk/ferries/marie_1890.htm

og

"Den første danske jernbanefærge var en dobbeltendet hjuldamper med et 38 m langt gennemgående spor, konstrueret efter samme princip som de ældste skotske færger. Den hed Lillebelt og var anskaffet af De Jydsk-Fyenske Statsbaner til overfarten Fredericia-Strib, og sejladsen påbegyndtes 19.3.1872. I de følgende år blev der anskaffet flere mindre hjulfærger af samme type til de korte danske ruter. I november 1883 indsatte De Sjællandske Statsbaner de to dobbeltsporede hjuldampfærger Korsør og Nyborg på Storebæltsoverfarten. Færgerne, som var 77,4 m lange og 17,7 m brede over hjulkasserne, havde en effektiv sporlængde på 120 m. Næsten hele passagerapteringen var anbragt under vogndækket (kælderfærger)"


http://denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./S%C3%B8fart/Motordrevne_skibe/f%C3%A6rge

mvh
Ruth

Helle Jespersen

Tak til jer også Steffen og Ruth.
Gode nyttige links og beskrivelser i der også kommer med. De er yderst brugbare også.

Det er alligevel noget af en tur hun har tilbagelagt. Fra Hallenslev Nord for Slagelse til Hylke Syd for Skanderborg er der i dag 202 km.
Dengang måske lidt mere, da vejene nok ikke var nær så lige og mange som i dag.
Tillige to gange færge, og en gang minimum med tog. Resten til fod eller muligvis med bus, hvis der gik nogen.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Inger Buchard

Du skriver
eller muligvis med bus, hvis der gik nogen

Bilen var knap nok opfundet i 1890. De korte strækninger fra jernbanestation har hun enten tilbagelagt til fods eller med hestevogn, f.eks. kunne man ofte køre med den, der bragte post frem til landsbyerne - eller med folk, der kom forbi og tog een med på ladet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Helle Jespersen

Ja det kan du have ret i Inger. Kan se, at hun faktisk har kunne køre med tog fra Fredericia til Århus, og at den er stoppet i både Hatting og Hylke som er to af de byer hun har opholdt sig mest i, i Jylland. Og den korte tur fra stationen til opholdsstedet, da er hun højest sandsynligt nok gået.

Eneste rute hvor jeg tænker det har været lidt mere udfordring er på Sjælland med turen fra Hallenslev nord for Slagelse til Færgen i Korsør. Der kan jeg umiddelbart ikke se på togruterne, at der har gået et tog.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.