Peter Carl/Karl Nielsens færden i 1911-1012

Startet af Louise Jacobsen, 20 Mar 2019 - 13:28

Forrige emne - Næste emne

Louise Jacobsen

Kære alle,

Jeg søger hjælp til at klarlægge min oldefars (Peter Carl/Karl Nielsen, født den 19. august 1886, døbt den 21. november 1886 i Frederiksberg sogn)  færden i København. Han rejste som ung på valsen i Tyskland, men jeg kan ikke finde ud af hvor han befandt sig efter sin hjemkomst - vinduet er fra 1. september 1911 til 31. december 1912.
I flg. lægdsrullen var han indkaldt til militærtjeneste (artilleriet) i oktober 1912. Er der nogle, der er idéer til hvor man kan søge oplysninger?  Folketællingen tættest på var i januar 1911 i København, så den kan jeg ikke bruge. Jeg har en formodning, om at han boede hos sin mor  (Johanne Antoinette Aurelia Nielsen, født Spendrup, den 30. juni 1859. Hun var i en periode brødhandlerske) på Frederiksberg. Politiets registre/mandtaller dækker kun en mindre del af Frederiksberg og ikke den del, hvor jeg formoder, han boede.
Den første adresse efter hjemkomsten, jeg har kunne finde, er på Ndr. Fasanvej 26, 4. eller 5. sal som logerende hos cigarmagerske Oldenburg fra den 18. oktober 1912, men sandsynligvis var han i København mindst et år før.

Håber der er nogle, der har bud på, hvor jeg kan søge.
Med venlig hilsen
Louise Jacobsen

Britta Hansen

Hej Louise

Frederiksberg Stadsarkiv har Skattebøger og Mandtalslister, men materialet er endnu ikke tilgængeligt on-line. Du skal på deres læsesal.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Ove Clausen

Hej Louise Han er Borgerlig gift 27 september 1912 på Københavns Rådhus med Margaretha Brings M.V.H. Ove Clausen