Begravelse 1866 - Stockholm

Startet af Morten Nielsen, 24 Mar 2019 - 14:16

Forrige emne - Næste emne

Morten Nielsen

Riksarkivet (SE): Klara kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/SSA/0010/F I a/11 (1862-1873), opslag 105

Vedr. nr. 243 Erik Frans Gustav Ernlund:

Kolonne 6:
Embete = Målergesellen
Er det malersvend?

Kolonne 15:
Enkling o. fränsk.: At han er enten enkemand eller fraskilt?

Kolonne 20:
Dödsort (om ej i hemmet): Er der tale om et hospital?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Poul F. Andersen

Kolonne 6:
Embete = Målergesellen
Er det malersvend

Ja.

Kolonne 15:
Enkling o. fränsk.: At han er enten enkemand eller fraskilt

Ja

Kolonne 20:
Dödsort (om ej i hemmet):
Er der tale om et hospital?

Det kan det være, men ikke nødvendigvis.

Dödsort = stedet for dødsfaldet
Venligst
Poul F. Andersen

Morten Nielsen

Hej Poul

Tak for dine bekræftelser.

Har du evt. et bud på, hvad der står i kolonnen "Dödsort (om ej i hemmet)"?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Eva Morfiadakis

Serafimer Lazarettet är han död på.

Han bodde på Fredsgatan 32.

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

Hej Eva

Tusind tak for dit svar.

Af dette link (nr. 243) fremgår det, at han er enkling. Har du en idé til, hvordan jeg finder hans hustru og evt. børn?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Eva Morfiadakis

http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M6006010360_150dpi.pdf

Vid mantalsskrivingen 1860 (gjord i slutet av 1859) är han ensam.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056055_00028#?c=&m=&s=&cv=27&xywh=509%2C2033%2C2324%2C1327

vänstersidan: han bor med sin yngre bror som också är målargesäll. Det står inget om enkling.

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

Hej Eva

Tak for din PDF og linket.

Jeg kendte godt linket. Faktisk bor de to brødre hos deres forældre Anders Ernlund og Anna Löfgren. Faderen er vagtmester på Kungliga Akademien för de fria konsterna, hvor de tilsyneladende har en tjenestebolig. Mit sidste spor af forældrene er husförhörslängden 1860; derefter kan jeg ikke finde dem. Jeg tænker, at de må være flyttet, hvis der er tale om en tjenestebolig.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Eva Morfiadakis

#7
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056146_00086#?c=&m=&s=&cv=85&xywh=307%2C2344%2C1878%2C1340

Hustrun dog i kolera 9/9 1853. Hon hette Gustava Fredrika Nobelin.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Adressen Nya Kungsholmsbrogatan 26 ska vara i kvarteret Lon men jag finner dem inte där. Jag kan inte se att de har fått barn i Klara församling.

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

Tak for dit fund, Eva. Den sidste husförhörslängde, hvor Erik bor hjemme hos sine forældre, er 1846; på det tidspunkt er han 19 år gammel.

Venlig hilsen
Morten Nielsen



Eva Morfiadakis

Eva M

Morten Nielsen

#11
Tak for link til dét, der vel i Danmark svarer til et skifte. Nej, det tyder ikke på, at der var børn i ægteskabet. Jeg bemærker, at hendes to brødre hedder Klintberg og ikke Nobelin.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Tilføjelse:
Det blev ikke et langt ægteskab: link

Eva Morfiadakis



Det här med efternamn är inte så lätt i Sverige. Hennes bröder kan ha tagit namnet Klintberg eller så är de bara hennes halvbröder.

På sensommaren 1853 utbröt bl a i Stockholm en koleraepidemi. Folk dog i tusental.

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

Tak for info. Ja, det er ikke let med navnene  :). Eriks fader tager navnet Ernlund og moderen Löfgren; begges fædre hedder Per, og Ernlund og Löfgren er da pænere end Persson og Persdotter :).

Venlig hilsen
Morten Nielsen