Lærekontrakter 1780 - hvor gammel var man, når man kom i lære?

Startet af Niels Conradsen, 03 Apr 2019 - 09:16

Forrige emne - Næste emne

Niels Conradsen

Jeg læser i øjeblikket i ind og udskrivningsprotokol for læredrenge i skomagerlauget i Køge.

Jeg mener, at have fundet en forfader, men i så fald er han kommet i lære som 12-13 årig i 1782. Er det muligt eller sandsynligt?.
I andre aftaler i Køge står der dog, at mester skal holde lærlingen til konfirmation, så helt umuligt er det vel ikke?

Har I erfaring om lærlingealderen i denne tidsalder?

I Køge anvendes udtrykket "vellovlige" Skomager Hand Værk - "vellovlige" Grov Smed Profecion. Har "vellovlige" en speciel betydning?



Håber I kan hjælpe

Venlig hilsen
Niels


Jakob Ramlau

"Vellovlig" er nok en Form for kollektiv Selvros af et Laugs Haandværkere. Man understreger hermed at man tilhører et Laug i Modsætning til Fuskere, Bønhaser og det som værre var. Specielt Skomagerlauget havde en evig Strid med Lappeskomagere uden Svendebrev, og ikke saa hvervede Soldater supplerede deres ringe Sold med Skomageri. Man tillod dem vist endda at være "Frimestre": at udøve Haandværket uden Svendebrev ---men til gengæld maatte de ikke holde Lærling.
I Engelsk Historie svinger man sig op til Udtrykket "the worshipful Guild" for at understrege Gudsfrygtigheden hos de gode Laugsbrødre. Og en af Laugsbrødrenes gensidige Forpligtelser var just at bære en afdød Laugsbroder anstændigt til Graven.
Iøvrigt mener jeg ogsaa at Konfirmation skulde overstaaes før man gik i Lære. Men kontrollér lige hvornaar Konfirmation blev indført! 

Poul G. Michelsen

Konfirmationen blev indført i 1730'erne, og konfirmanterne kunne godt være mellem 15 og 20 år gamle ved konfirmationen.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Niels Conradsen