Udygtighedspas

Startet af Helle Jespersen, 08 Apr 2019 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Udygtighedspas, hvor finder man dem online?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Marie Holck

Det fremgår af Lægdsrullerne, hvis en mand har fået udygtighedspas.

Helle Jespersen

Ja det ved jeg. Men jeg har set nogen der har haft et dokument hvor der står udygtighedspas på.
Og med en nærmere angivelse af, hvorfor vedkommende har fået det.

Men jeg har ikke fundet ud af, hvor man finder disse.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

John Damm Sørensen

Udygtighedspas fik man, hvis man under indkaldelse blev fundet uegnet til besøgstjeneste. Jeg vil derfor mene, at du skal lede kassationssager fra den hærafdeling, som din person var udskrevet til.

Hilsen
John

Anne Marie Holck


John Damm Sørensen

#5
Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 10 Apr 2019 - 11:24
Besøgstjeneste??
Det var stavekontrollen, som åbenbart ikke er så krigerisk, der rettede krigstjeneste til besøgstjeneste.

Jeg tænkte på disse arkivalier:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_liste?a=Kassationskommissionen&b=&d=1&e=2019

Hilsen
John

Helle Jespersen

Tak, jeg vil se om jeg kan finde noget i det link du sendte John.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Anne Marie Holck

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 10 Apr 2019 - 23:48
Citat fra: Anne Marie Holck [392] Dato 10 Apr 2019 - 11:24
Besøgstjeneste??
Det var stavekontrollen, som åbenbart ikke er så krigerisk, der rettede krigstjeneste til besøgstjeneste.

Jeg tænkte på disse arkivalier:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_liste?a=Kassationskommissionen&b=&d=1&e=2019

Hilsen
John

Ja, ja - ikke engang stavekontrollen kan man stole på :) :D