Alfred Larsen, Lolland-Falsters degne og skoleholdere (1960)

Startet af Christina Kaul, 09 Apr 2019 - 14:27

Forrige emne - Næste emne

Christina Kaul

Hi,

Jeg er østrigsk, jeg bor i Bruxelles et jeg leder efter bogen fra Alfred Larsen, Loland-Falsters degne og Skoleholdere (1960).
Jeg kan ikke høre bogen på et dansk bibliotek. Så jeg leder efter nogen, der har bogen, og vi kan se noget ind i det.

Jeg leder efter to personer, der skal nævnes i bogen:

Hendrik Hofmeier 1704-1736
Sogn degne i Sondre Kirkeby et Sondre Alslev (og laerer i Horbelev)

Peder Christian Hofmeier 1730-1783
Skoleholder i Skovby (Gundeslev)

Jeg forsøger især at finde ud af, hvornår og hvor Hendrik Hofmeier blev født i 1704, og da han blev udnævnt til Sogn Degn. Jeg ved, at han i 1725 var lærer i Lillebraende.

Hvis der er andre i bogen med navnet Hofmeier / Homejer, er jeg også meget interesseret i det.

Jeg ville være meget glad, hvis nogen kunne hjælpe mig med denne forskning.

Mange hilsen fra Bruxelles,

Christina Kaul

PS: Undskyld for min dårlige dansker !

John Damm Sørensen

#1
Hej,

I følge en ældre tråd skulle der findes en skannet kopi på dette site: https://tom-stryhn.dk/tng/index.php
Sidst jeg besøgte sitet (for adskillige år siden), kunne man tilgå det uden login, det ser imidlertid ikke ud til at være tilfældet længere.

Bogen findes tilsyneladende også på Vejle Bibliotek.
https://vejlebib.dk/ting/object/870970-basis%3A08516243

Hilsen
John

Christina Kaul

Hej John,

Jeg forsøgte at registrere mig hos Tom Stryhns hjemmeside. Men han nægtede min registrering.
Jeg forsøgte at overbevise ham via email, at det er vigtigt for mig. Men han sagde bare nej.
Siden jeg bor i Belgien, er det meget svært for mig at besøge et bibliotek i Danmark.

Derfor søger jeg en person, der ejer bogen. Eller nogen, der besøger biblioteket i Kobenhavn eller Vejle og kan se det op i bogen.

Hilsen, Christina

Anne Messmann

Med venlig hilsen
Anne Messmann

John Damm Sørensen

Citat fra: Christina Kaul [58035] Dato 10 Apr 2019 - 15:28
Hej John,

Jeg forsøgte at registrere mig hos Tom Stryhns hjemmeside. Men han nægtede min registrering.
Jeg forsøgte at overbevise ham via email, at det er vigtigt for mig. Men han sagde bare nej.
Siden jeg bor i Belgien, er det meget svært for mig at besøge et bibliotek i Danmark.

Derfor søger jeg en person, der ejer bogen. Eller nogen, der besøger biblioteket i Kobenhavn eller Vejle og kan se det op i bogen.

Hilsen, Christina

Nogenlunde det samme overgik mig. Gad vide hvem der har pi..et på hans sukkermad til morgen.

Jeg har forsøgt med at downloade fra usenet.nl, men det virker, som om man ender i en uendelig løkke med registrering af prøveabonnement uden nogensinde at få noget hentet.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Lad endelig være med at registrere jer på usenet.nl.
Det er lagt alle mulige  forhindringer for at opsige abonnementet igen.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Jeg har bestilt bogen, som findes på flere biblioteker end blot Vejle Bibliotek.

Hilsen
John

Christina Kaul

Hej John,

mange tak fordi du bestilte bogen. Så venter jeg og ser, hvad du finder i det.

Hilsen,

Christina

Grethe Leerbech

Hej Christina

jeg har adgang til Tom Stryhn, men her kan man ikke søge i dokumenter, scannede bøger etc. Kun i hans træ. Så det er nok derfor han ikke mener du har glæde af adgang til hans hjemmeside.

Håber du får dine informationer gennem John.

mvh
Grethe 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Mia Gerdrup

Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

John Damm Sørensen

Hej Christina,

Her er, hvad der står om far og søn.

Hilsen
John

Christina Kaul

John,

mange tak for siderne.
Nu har jeg nogle flere oplysninger.
Desværre er der ingen nøjagtig fødselsdato og fødested til Henrik 1703 —1736.
Der er en skifte til Henrik men dokumentet er endnu ikke digitaliseret. Jeg forsøger at finde der med rigsarkiverne.

Henrik var studerende i Nykøbing i 1725. Betyder det at han er fra Falster eller Lolland ?

Mange tak for din hjælpe,

Christina

John Damm Sørensen

Citat fra: Christina Kaul [58035] Dato 16 Apr 2019 - 10:35
John,

mange tak for siderne.
Nu har jeg nogle flere oplysninger.
Desværre er der ingen nøjagtig fødselsdato og fødested til Henrik 1703 —1736.
Der er en skifte til Henrik men dokumentet er endnu ikke digitaliseret. Jeg forsøger at finde der med rigsarkiverne.

Henrik var studerende i Nykøbing i 1725. Betyder det at han er fra Falster eller Lolland ?

Mange tak for din hjælpe,

Christina


Hvis han er fra Nykøbing, er han fra Falster. Hvis du kender skiftet, kan du muligvis få det skannet på famysearch.org. De har tonsvis af film, der endnu ikke er digitaliseret. Der går nogle uger, fra man har bedt om digitalisering, til filen er online, og man får ikke besked.

Jeg har lavet en fil med personregister fra bogen om degne og skoleholdere på Lolland-Falster. Det ligger her:
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/degne-og-skoleholdere-lolland-falster/personregister.pdf
Filen er søgbar.

Hilsen
John

Inge Busck Andersen


Claus Rønlev har netop oplyst at han har fået lov til at scanne de lollandske degne og skoleholdere af forfatterens enke. Bogen bliver lagt ind i Slægtsforskernes Bibliotek i overskuelig fremtid. Jeg skrev til ham, da jeg også savnede degnene ;)

Venligst Inge

Claus Rønlev

Titlen er indeholdt i aftalen mellem Danske Slægtsforskere og Copydan. Jeg har nu scannet den, og den kan downloades fra Slægtsforskernes Bibliotek via dette link: https://dis-danmark.dk/bibliotek/909825.pdf
Mange venlige hilsener
Claus Rønlev
www.ronlev.dk - en side med mere end 6.000 artikler om scannede bøger og andet med interesse for slægtsforskere