Svendebreve / bevis for en snedker i ca. 1830

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 25 Apr 2019 - 17:01

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg har en snedker fra Nørre Aldum Mark i Stenderup sogn - Vejle amt: Abraham Nielsen *1818

Mit spørgsmål går på hvordan man udførte svendeprøver i første halvdel af 1800-tallet, håndværkerne var i den såkaldte mesterlære, men fik man til sidst et "svendebrev" - eller en anden form for bevis på udstået læretid?

Mange "gik på valsen" - det var vel nærmest en betingelse at kunne fremvise et svendebevis, hvor man kom frem?
Men min søgen på emnet har ikke hjulpet mig videre med et svar, kan jeg få et hos en af Jer?

Den gode Abraham var senere med i krigen 1848 - her har jeg flere "praktiske" spørgsmål, men nu tager vi dem et af gangen

Mvh.
Karl-Peter

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karl-Peter Dammeyer

Endelig! - tak for dit link!

Vi har været ramt af et lynnedslag, det er derfor først nu det er blevet muligt at svare og bruge systemerne igen
I første omgang har jeg ikke fundet min "mand" - snedkersvenden, men så er der indgang til lægdsruller m.m., som jeg også skal se lidt på

Men nu vil jeg alligevel benytte lejligheden til at spørge om følgende:

Jeg har været inde på TG og AF i AO for at finde, hvornår min Abraham Nielsen kom til eller rejste fra de sogne han skulle være bosiddende/født i - 1818 - Stenderup sogn/Nørre Aldum Mark - før han drog ind i militæret/eller i krig i 1848 -1850 -                  og arbejde i efter hjemsendelsen: Stouenberg Mølle i Spetterup - Urlev sogn, hvor han ses i FT 1850

Men altså ingen til- og afgangs oplysninger i disse sogne - og spørgsmålet: registrerede man ikke soldater på disse lister i AO?

Mv
Karl-Peter

Aase Madsen


Til-og afgangslisterne er ført med mange huller og unøjagtigheder.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Karl-Peter Dammeyer


Egon Sørensen

Hej!

Abraham Nielsen tjener i Ølsted 1840

Vejle, Hatting, Ølsted, Ølsted Bye, en Gaard, 20, FT-1840, C7977
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Møller     55     Gift          Gaardmand      
Maren Jørgensdatter     46     Gift          hans Kone      
Jørgen Møller     11     Ugift          deres Børn      
Frederich Møller     10     Ugift          deres Børn      
Ane Kirstine Møller     13     Ugift          deres Børn      
Abraham Nielsen?     22     Ugift          Tjenestefolk      
Ane Mette Jørgensdatter     18     Ugift          Tjenestefolk      

Han ankommer til Ølsted 1. nov. 1836

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=173761&side=148&zoom=100  nr.9

Mvh.

Egon Sørensen

Karl-Peter Dammeyer

Sejt! - mange tak - godt gået!

Og så fandt jeg følgende:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=173761&side=188   -  #3

1840 - er han 22 år og rejser til København (indtil da har han været tjenestekarl) men ude i bemærkninger står der vist sådan:

udmærket godt - - - - -  + noget med militæret?

Nu bliver det jo lidt interessant om han kan følges videre i København - hvad han lavede der, og videre frem
Jeg vil nemlig gerne om det kunne munde ud i, om det kunne blotlægges, hvad og hvornår han deltog i 3-års krigen

- men lige tilbage til dit link Egon:
i #9 - Abraham Nielsen der ank. til Ølsted 1. nov 1836  -:       - - - - - - for Gaardm. A. Møller i Ølsted
- og i rubrikken for afg. Urlev s med    - - - - -  1. Nov. 1836
Altså lige et par ord jeg har svært ved at få helt hold på

-
Abraham blev Dannebrogsmand efter krigen - og så har jeg netop set efter om han fik/søgte erindrings medaljen i 1876 i linket under "Sall Data" - men navnet kommer ikke frem der (hvis jeg da har søgt rigtigt, men det tror jeg)

Mvh.
Karl-Peter

Egon Sørensen

#7
Hej!

Læg det til tydning du ikke kan tyde, der får du den bedste hjælp.

Navn:   Abraham Nielsen
Alder:   27   Civilstand:   Ugift
Fødested:   Stenderup S Veile A
Erhverv:   Tjenestefolk
Kildehenvisning:   352
Antal familier/hus:   1
Kilde:   FT-1845   Husstands-/familienr:   64
Matrnr/adresse:   Stouenberg Mølle
Sogn:   Urlev   Herred:   Bjerre
Amt:   Vejle   Stednavn:   Spettrup Bye
Indtastningsnr:   B6203   Løbenr.:   288

I 1850 tjener han på Stouenbjerg, men han er nok fraværende  og i krigstjeneste


Navn:   Abraham Nielsen
Alder:   32   Civilstand:   Ugift
Fødested:   Stenderup Veile Amt
Erhverv:   Tjenestefolk, Militair
Kildehenvisning:   240
Antal familier/hus:   1
Kilde:   FT-1850   Husstands-/familienr:   21
Matrnr/adresse:   Stouenberg Mølle
Sogn:   Urlev   Herred:   Bjerre
Amt:   Vejle   Stednavn:   Spetterup
Indtastningsnr:   B6204   Løbenr.:   135

Vejle, Hatting, Stenderup, Nørre Aldum Mark, et Huus, 91, FT-1860, D4422
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Abraham Nielsen     41     Gift     Snedker, Huusfader          Stenderup S. 
Else Nielsen     34     Gift     hans Kone          Barrit S. Veile A. 
Ane Kjerstine Nielsen     3     Ugift     deres Barn          Stenderup S. 
Cecilie Nielsen     2     Ugift     deres Barn          Stenderup S. 
   
Abraham Nielsen dør 1871

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=169601&side=210  nr. 2

Mvh.

Egon Sørensen

Egon Sørensen

#8
God morgen.

Hvis det der stå her står til troende, var han nok berettiget til at modtage medaljen, men han døde før den blev uddelt

Et uddrag fra Wikipedia.

Stiftelse af
Christian 9. havde den 29. april 1864 afgivet et løfte om at indstifte en krigsmedalje for deltagelse i krigene 1848-50 og 1864. Da dette endnu ikke var sket i 1871 tog 3000 våbenbrødre kontakt til Kongen, for at få ham til at indfri hans løfte. Sagen blev drøftet på et statsrådsmøde den 21. januar, under punktet "Medaljen for Tapper daad 1864", hvilket endte med at Kongen overdrog sagen til Krigsminister Wolfgang Haffner. Wolfgang Haffner tog kontakt til Den kgl. Mønt, hvor professor Frederik Krohn kunne fortælle ham, at det ville tage cirka 2 år at præge de 100.000 medaljer på Mønten, hvorimod støbte jernmedaljer kunne fremstilles på den halve tid. Wolfgang Haffner fremlagde sagen for Christian 9. den 14. juni 1871 og gav her udtryk for at han mente, at Christian 9. burde tilbagekalde sit løfte. Kongen efterkom ikke dette ønske, men sagen blev sat i bero. På et statsrådsmøde den 10. april 1874 blev sagen taget op igen, fordi den nye krigsminister C.A.F. Thomsen, efter mundtlig befaling, havde indgivet ønske om at drøfte "medaljesagen", som sagen blev kaldt. Christian 9. gav C.A.F. Thomsen lov til at søge om den nødvendige bevilling i finansloven på 50.000 kr. for 1875-76. Erindringsmedaljen for krigsdeltagelse i felttogene 1848-50 og 1864 blev endelig stiftet den 10. juni 1875 af Christian 9., efter indstilling af C.A.F. Thomsen dagen før.[2]

FT 1870 fra Stenderup

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-CS21-R7RJ-C?i=887&cc=2778656  nr.44

Hvis jeg tyder det rigtig står der ved stilling pensionist og Dannebrogsmand

Mvh.

Egon Sørensen

Karl-Peter Dammeyer

Ja, god middag snart, og tid til en pause, men først tak for dine fund og beskrivelsen fra Wikipedia, alt sammen gode oplysninger

Mvh.
Karl-Peter

Anne Messmann

CitatAbraham blev Dannebrogsmand efter krigen - og så har jeg netop set efter om han fik/søgte erindrings medaljen i 1876 i linket under "Sall Data" - men navnet kommer ikke frem der (hvis jeg da har søgt rigtigt, men det tror jeg)

Hvis du søger på SA.dk under Søg i samlingerne, er der flere Abraham Nielsen, der har ansøg om Erindringsmedalje: https://www.sa.dk/find/#q=%22abraham+nielsen%22&side=1

Jeg har ikke været alle igennem, men fandt lige denne - har han en søn ved navn Anders Abrahamsen?: https://cs.sa.dk/picture/view-values/88873?selectedTab=4&locale=da
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Karl-Peter Dammeyer

Mange tak for din hjælp til at spore min Abraham Nielsen, en interessant liste at gå igennem, som hermed fik lært/vist mig om søgning på denne måde
Men en Anders Abrahamsen har jeg ikke

Længere oppe i tråden står at min ane døde 1871, altså nogle år før det blev aktuelt med ansøgninger og uddelinger af fortjenstmedaljerne


Mvh.
Karl-Peter

Anne Messmann

En af mine slægtninge var med i krigen 1848-1850, og det lykkedes mig at finde temmelig meget om hans færden på Rigsarkivet.
Det er en del år siden, måske ligger der noget online nu.

Et stort værk om denne krig ligger i al fald her: https://rex.kb.dk/primo-explore/fulldisplay?docid=KGL01008640365&context=L&vid=NUI&search_scope=KGL&tab=default_tab&lang=da_DK

Men så vidt jeg husker, skal du nok først i Forsvarets arkiver, og finde ud af, hvilken bataljon han var i. Så vil du kunne følge ham i bogen.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Karl-Peter Dammeyer

Super! - foreløbig er dit forslag lagt over i "Favoritter" listen, det kræver lidt mere end lige en ½ times tid at få hold på alle linjer i sagen
Men mange tak for den gode hjælp til at komme videre, ud fra en kollegas erfaringer

Mvh.
Karl-Peter