Lægdsrulle Peder Christian Petersen * 19. april 1872 i Fraugde.

Startet af Ole Holst Petersen, 03 Maj 2019 - 15:16

Forrige emne - Næste emne

Ole Holst Petersen

Det er nu nogle år siden, jeg senest jagtede anerne, og det lader til, at jeg har glemt alt om lægdsruller. Desværre virker mine gemte muligheder til søgninger på Arkivaliaonline ikke.

Det drejer sig om Peder Christian Petersen, født i Fraugde 19. april 1872, uddannet karetmager og hjulmand. Han var i et års tid på valsen, før han slog sig ned i Vøjstrup ved Nørre Broby.

Jeg har søgt på 3. Kreds, lægd 112 - 113 med optagelse 1890, slettet 1910, men uden held.

Kan nogen sætte mig igang med den rigtige søgning?

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Gitte Johansen

Han var da godt nok svær at finde, fordi han jo ikke var hverken i Fraugde ( til at starte med) eller Nørre Broby

nr. 2 i Avnslev

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481039#19457,1468778

nr. 28 i Fraugde

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481039#19471,1472911

og utspas
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Holst Petersen

Tusind tak for hjælpen, Gitte. Og det er jo ikke første gang, at du har hjulpet mig!
Det lader åbenbart til, at min bedstefar ikke har været soldat. Så vidt jeg ved, havde bedstefar ingen fysiske eller psykiske problemer, så det kan jo undre, at han slap.
Han blev gift i Nørre Broby kirke den 29. januar 1898 med Emma Christine Christensen, så hans tur på valsen må jo være mellem konfirmationen 2. oktober 1887 + minimum 4 års læretid, og vielsen i 1898. Ved du, om der findes registre over de personer, der tog på valsen? Eller er det udelukkende folketællinger, jeg skal lede i for at fastsætte et nærmere tidspunkt for rejsen?
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Gitte Johansen

Hej Ole

I 1890 er han hjemme.

Odense, Aasum, Fraugde, Fraugde Mark og Radby, 14, Hus, 41, FT-1890, C6692
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Niels Pedersen     40     Gift     Husfader     Husmand     Fraugde Sogn, Odense Amt 
Marie Kirstine Christensen Grønbek     38     Gift     Husmoder          Søllinge Sogn, Svendborg Amt 
Peder Christian Pedersen     18     Ugift     Søn     Gartner     Fraugde Sogn, Odense Amt 
Anna Kirstine Pedersen     10     Ugift     Datter          Fraugde Sogn, Odense Amt 
Mathea Johanne Kristine Pedersen     7     Ugift     Datter          Birkum Sogn, Odense Amt 
Christen Pedersen     5     Ugift     Søn          Birkum Sogn, Odense Amt 
Hans Anton Pedersen     3     Ugift     Søn          Birkum Sogn, Odense Amt 
Johannes Martin Pedersen     1     Ugift     Søn          Fraugde Sogn, Odense Amt 
   

Så bliver han skrevet op i Aunslev samme år, så det kunne være før. Der burde stå i lægdsrullen, hvis han rejste udenlands.

Eller efter 1895, men jeg ved ikke, hvor man kan se det.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Holst Petersen

Hej Gitte.
Jeg beklager meget, men der må åbenbart være flere, der hedder Peder Christian Petersen i Fraugde på den tid!

Min oldefar hed Elias Pedersen og var landpost. Min oldemor hed Gjertrud Marie Hansen og døde 12. oktober 1872.

Jeg har forsøgt at gennemgå folketællinger i Fraugde og Vøjstrup (Nørre Broby) i 1880 og 1890. I 1880 var bedstefar stadig i Fraugde, men han er ikke med i folketællingerne for nogle af de to sogne i 1890, så formodentlig er han i lære i andet sogn, eller han er allerede da taget på valsen. Jeg vil prøve at gennemgå folketællingen 1890 for Avnslev.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Gitte Johansen

Det var mig, der ikke så mig for

Svendborg, Vindinge, Avnslev, Aunslev Overby, Hus, 8, FT-1890, C0307
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Johan Jacobsen     34     Gift     Husfader     Snedker     Sønderborg 
Karoline Konradsen     32     Gift     Husmoder          Aunslev 
Mathilde Hansen     10     Ugift     Barn          Aunslev 
Frederik Jacobsen     3     Ugift     Barn          Aunslev 
Anders Jacobsen     2     Ugift     Barn          Aunslev 
Maria Jacobsen     1     Ugift     Barn          Aunslev 
Konrad Jacobsen     20/10-89     Ugift     Barn          Aunslev 
Lars Rasmussen     37     Gift     Husfader     Karethmager     Aunslev 
Anne Rasmussen     31     Gift     Husmoder          Aunslev 
Kamilla Dothea Rasmussen     5     Ugift     Barn          Aunslev 
Anne Katrine Rasmine Rasmussen     3     Ugift     Barn          Aunslev 
Laura Christine Rasmussen     2     Ugift     Barn          Aunslev 
Niels Jørgensen     20     Ugift     Lærling          Hjulby 
Peder Christian Pedersen     17     Ugift     Lærling          Fraugde Sogn, Odense Amt 
Kirstine Marie Johansen     15     Ugift     Tyende          Ronninge Sogn, Odense Amt 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ole Holst Petersen

Hej Gitte.

Så lavede du atter Bingo! Tusind tak igen igen.

Har du nogen anelse om et register med en eller anden form for rejsepas/tilladelse til at gå på valsen, da familiehistorien går på, at Peder Christian Petersen turede rundt i nuværende Sønderjylland, der på det tidspunkt beklageligvis var tysk landområde?

Grundet vores eneste barnebarns konfirmation i dag og min yndlingshustrus sygdom varer det nok nogle dage, inden jeg atter kommer til tasterne.
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder