Bestilling af materiale i DAISY - det rigtige - første gang!?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 03 Maj 2019 - 11:13

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Jeg tror det efterhånden er lykkedes at spore mig ind på det materiale, hvor jeg kan finde min ane - Abraham Nielsen, som blev indkaldt til København den 9. juni 1840 til 1 Batl
Men for ikke at bestille det forkerte til læsning på - her bliver det læsesalen i Odense - så man kommer til at skulle afsted flere/mange gange, inden det rette findes, vil jeg lige spørge jer, om jeg her er på rette vej ved at bestille det nederste materiale på listen?

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=1.+infanteribataljon&d=1840&e=1845&f=&g=&h=&ngid=1239374&ngnid=1239385&heid=1246460&henid=1246460&epid=1246464&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Mvh.
Karl-Peter

Anne Messmann

Arkivserien går jo kun til 1841 - så det kan næppe være den.

Véd du, om han har meldt sig som frivillig til 3-årskrigen? - I så fald kan du nok finde ham her: https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_liste?a=&b=navneliste+over+frivillige&d=1&e=2016 (her fandt jeg min ane - de startede her med en kort oplæring, og blev herefter sendt afsted).

Fandt du ham i værket: Den Dansk-Tydske Krig i Aarene 1848-1850?
Derefter må du kunne finde ham i Forsvarets Arkiver. Hvis ikke du får svar her, ville jeg skrive og spørge Arkivaren på RA.

Det kildemateriale jeg har på min ane er for gammelt til umiddelbart at kunne genfindes på RAs hjemmeside.

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Karl-Peter Dammeyer

Jeg vil vælge at begynde med arkivserien der går til 1841 da det var 1840 han indkaldes, finder jeg ham der formoder jeg at kunne forfølge ham kontinuerligt frem til hjemsendelsen
Jeg tvivler dog på han var frivillig - men, når du beskriver hvordan du finder frem til den aktuelle person, opfatter jeg det som, at det er her på ens egen PC-skærm her hjemme i huset jeg kan sidde og søge mig frem til emnet

Når materialet er fundet står der jo "Bestil" og læsested og tidspunkt for: - Kbh. - Odense m.v. skal vælges - altså må man bevæge sig der til - her bliver det Odense - for se materialet igennem (du skriver ikke du selv tog til et landsarkiv for at læse)

Det kan godt være jeg skal have det skåret ud i PAP for at fatte det, som måske er åbenlyst, men for ikke at gøre noget unyttigt vil jeg hellere spørge mig til råds
Endnu kar jeg blot fundet ham i lægdsrullerne - man prøver jo gerne om det kan lykkes selv at finde løsningerne inden man går til "hovedet" = Rigs Arkivet direkte - det er jo derfor det i dag er digitalt

Mvh.
Karl-Peter


Anne Messmann

Hej Karl-Peter,
Beklager - jeg overså, at han blev indkaldt i 1840. Så er det måske det rigtige arkivalie, du har fundet, og kan derefter følge ham!
CitatJeg tvivler dog på han var frivillig - men, når du beskriver hvordan du finder frem til den aktuelle person, opfatter jeg det som, at det er her på ens egen PC-skærm her hjemme i huset jeg kan sidde og søge mig frem til emnet
Nej jeg gav dig blot et link, som jeg formodede, du kunne bruge til bestilling. Men Abraham Nielsen var næppe frivillig, da han blev indkaldt (kun mænd på landet blev på den tid indkaldt. Min ane var københavner, og Landskabsmaler, og meldte sig som så mange andre kunstnere som frivillig).

Mht. til at bruge spørgemuligheden hos Rigsarkivet: Selvfølgelig er det optimalt, hvis man selv kan finde frem til de rigtige arkivalier! Måske med hjælp her fra Forum. Men det er enorme mængder arkivalier RA ligger inde med, så mange, at selv de mest garvede arkivarer ikke altid kan svare, men må spørge en kollega. Ingen véd alt, og jeg ser ingen grund til ikke at ville spørge, hvis man selv forgæves har forsøgt, eller er i tvivl.

PS: digitaliseringens formål er, udover at lette adgangen, bl.a. også at beskytte arkivalierne.
Vh, Anne

Med venlig hilsen
Anne Messmann

Karl-Peter Dammeyer

Tak for dit svar - nu går jeg så i gang

Mvh.
Karl-Peter

John Damm Sørensen


Karl-Peter Dammeyer

Åh ja, jeg vil bestemt skynde mig at sende det du vist efterspørger, nu du kommen ind på banen, stor tak for det!

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#18003,965193

= lægdsrulle oplysninger - HS 27 - 21 - Abraham indkaldt 9/7 1840

Han kommer fra Stenderup s. - Hatting - Vejle
På indkaldelsestidspunktet var han tjenestekarl i Ølsted s./Hatting

I relation til dit storartede link om stambøger som jeg ikke havde nogen viden om, finder jeg emnet med nr.
384 - underofficerer og menige 1838 - 1856 det mest relevante

Hvis du anerkendte det vil jeg lokke mig ind og bestille materialet - men, hvad med nævnte  "arkivserie" der går til 1841, kunne der ikke også være oplysninger om den gode Abraham der

Mvh.
Karl-Peter

John Damm Sørensen

Det ser ud til, at Abraham er underofficer fra 24/10 1840. Derfor ville jeg også se i denne arkivkasse.
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=1.+bataljon&b=&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=1239374&ngnid=1239385&heid=2210421&henid=2210422&epid=2210421&faid=11&meid=2322272&m2rid=5913670&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=


Arkivserie: G. Stambøger (1783 - 1936)
Arkivskaber: Danske Livregiment (1. Regiment), 1. Bataillon
Arkivinstitution: Rigsarkivet
Medietype: Original, Papir m.m.
Beskrivelse fra/til: Enhed / rang / indkaldelsesår (Militære enheds navn, Rang, tjenestetype m.m., År)
Indhold fra: Underofficerer og menige 1838
Indhold til: 1856
Pakkens Nr: 384


Hilsen
John

Karl-Peter Dammeyer

Tak - og nu er jeg virkelig helt ovenpå, tingene ser ud til endelig at kunne lykkes, godt med erfarne folk i faget!

Materialet er bestilt til læsning i Odense

Mvh.
Karl-Peter