spørgsmål til dem der er kyndige i Tyskland og arkiver der.

Startet af Grethe Leerbech, 06 Maj 2019 - 12:23

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

Jeg har en ane i Neumünster, og jeg har skrevet til og betalt for oplysninger :

Ev.-Luth. Kirchenkreis Altholstein

Kirchenkreisverwaltung
Kirchenbuch-, Melde- und Archivwesen

og fået svar, at man ikke har ham i kirkebogen for Neumünster.

nu er mit spørgsmål om hvordan jeg kommer i forbindelse med de katolske kirker, for iflg. andre optegnelser bla. folketællinger skulle han være født i Neumünster.  Så når jeg får svar fra kirchenkreisverwaltung, går jeg ud fra det kun gælder de ev.-luth.  kirkebøger???

En fjern slægtning i Tyskland-som desværre ikke er aktiv på nettet længere - og jeg har ikke hans adresse  - har informeret mig om at der skulle findes 2 mulige personer med samme navn indenfor samme mulige årgange.

min ane:  Wilhelm Dethlef Reimers, født 1814 i Neumünster, webergeselle. som i folketællingen 1840 arbejder i Flensborg, Feulestrasse, på en uldfabrik i Jürgensbye, (Didrichsen) og som i Schausende i 1841 får en søn, men som præsten skriver, er han allerede taget af sted til  Hohenweststedt. I 1835 folketællingen er der en lehrjunge i Neumünster ved navn Detlef Reimers 17 år - f. ca. 1817 hos tuchfabrikatn Rohweder

der skulle være født en Hans Detlev Reimer i 1818 i Neumünster, som slår sig ned som webermeister i Schlesvig, Friederichsberg
samt en Max Detlev Reymer f. 1816 i Neumünster . Men der kan måske være en anden mere rigtig person i de katolske kirkebøger.

på forhånd tak

grethe




Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

undskyld-jeg har lavet en fejl.
Hans Detlev Reymer  sådan skulle det staves, født 1818 i Neumünster har ikke slået sig ned i Schleswig som webermeister.
det er en Claus Dethlef Reimers, (folketælling 1845) men han er født i 1802. men i folketællingen skrives der, han er født i Neumünster.

mvh
grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inger Buchard

#2
Nu er der sikkert ikke mange katolikker i Holsten udenfor byer som Altona, men Matricula lægger katolske kirkebøger online - se http://data.matricula-online.eu/de/deutschland/

Se DIS-Wikis forside
https://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Forside

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Grethe Leerbech

tusind tak Inger.
De 2 link dem gemmer jeg- Håber så at Matricula kommer med nogle bøger der løser mysteriet.

mvgh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ