hjælp til tydning: tilgangsliste 1855, Hoed, Randers

Startet af heine petersen, 11 Maj 2019 - 10:52

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=359126#359126,70498820

Anna Maria Kreys konfirmation. Hon är född 13 jan. 1852 i Rendsburg. Jochum Krey från Mecklenburg är hennes far. Modern är kvinnan som  Krey senare gifter sig med.

Eva M

Eva M

heine petersen

hej Eva og Hans

endnu engang tak for interesse...

Hans -  jeg ved ikke helt præcis hvornår Johan kommer til Danmark

og du har helt sikkert ret i at der kan være en skrive fejl H og F... lyder meget sansynligt...

FT 1901 du har sat på.. kan godt forstå han ikke er i denne FT.    Johan dør nemlig i 1897.... :-)



Jeg har helt styr på og fundet alle hans Børn og efterkommere.. de er på plads.. både med fødsel, konfirmation, gift, død mm...


Jeg tror heller ikke at de to Johan'er er den samme.. men i teorien kunne "Johan" fra Jyllang godt ha at været på Sjælland...

jeg ved ikke om de to - hvis det er 2 forskellige Johan'er - om de har fælles slægtskab....


jeg har, et navn i mine papirer, på en bror til Johan.. han kaldes Johan Joachim Christian Krey... (sku meget forvirende :-) )

men ham har jeg ingen oplysninger på overhovedet... kun et årstal ved fødsel der siger 1813.. altså godt 10 år før Johan J. H. Krey....

venlig hilsen
Heine

Hans Chr. Baagøe

#32
Hej

Det med navneforvirring kender jeg kun alt for godt. Jeg har selv nogen Clasen, der både har været i Mechlenburg og Lauenburg, inden de kommer til Bække ved Vejen. Desuden matcher de navne med nogen andre Clasen, der kommer fra Holsten. Deres opfindsomhed er på niveau med dine Krey.

Noget helt andet med tippet om en broder, matcher disse oplysninger dine tilpas meget:

Joh. Jochim Christian Kray

Germany Births and Baptisms, 1558-1898
   birth:
25 September 1813
residence:
1813
Garwitz, Mecklenburg-Schwerin, Germany
   father:
Hans Jochim Kray
mother:
Maria Sophie Borchert

Hvis det er broderen, så kan du kun håbe på at familien er blevet længe nok i Garwitz.

Garwitz og Garwitz-Möderitz er begge online på archion.de

Jeg har ikke selv adgang, da jeg venter på nogle flere sognene øst og syd for Ratzeburg, inden jeg køber adgang.


Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

PS. Det er tilsyneladende forskel på, hvor man læser oplysningerne på FS:
https://www.familysearch.org/tree/person/details/KLDP-CJZ

Der angives fødesognet til at være Raduhn, og det er endnu ikke på archion.de

heine petersen

hej Hans

ja.. der kan være mange muligheder i skrivemåde og opfindsomheder, som du skriver ... og stavefejl kan meget vel forekomme..

jeg er godt klar over at man skal tjekke og helst dobbelt tjekke sine oplysninger.. :-)


Det ER en bror til Johann.. forældre er de samme som mine, så den er godt nok

jeg kender ikke den hjemmeside....archion.de.... men du har sikkert ret, hvis familie er længe i området .. kan de vel findes i archion.de


spændende og interresant er det.. men til tider også frustrende nå en ane ikke vil som vi vil... :-)


Vh Heine

Hans Chr. Baagøe

Hej

archion.de er der, hvor de evangeliske kirkebøger fra Tyskland kan ses, men der mangler desværre en hel del endnu.

I det link, jeg sendte, mangler din Johan, men der er 6 andre børn nævnt. Det kunne jo godt tyde på, at han er født i et andet sogn. Raduhn må vist være nabosogn til Garwitz.

Søsteren Marie Elisabeth blev gift den 6 Februar 1846 og døde den 15 Februar 1886 i Garwitz, så mon ikke det skulle være muligt at finde ud af, hvor din Johan er født?

Du kan evt. få en til at lave et opslag i Garwitz, og så ellers vente på, der bliver lidt flere sogne tilgængelige fra området, ellers er der jo et feriemål?

Det ser ud til at Ancestry har en eller flere optegnelser på: Johann Jochim Friedrich Krey

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

heine petersen

hej Han

Linke du sendte kan jeg ikke se.. skal være logget ind...

ok.. en søster til Johann?.. hende kendte jeg så ikke.. tak for det


jeg har fundet de 6 børn af Johann.. 5 piger og en dreng... den først født pige er født i Rensburg, Tyskland d. 13 januar 1852....


Drengen Johannes - der er den anden fødte af børnene -  er født 17 marts 1857 i Ulstrup, Danmark



Jeg må forsøge at kikke i archion.de - havde aldrig hørt om denne side...samme gælder Ancestry... er ikke medlem men kender den godt.



:-) mange tak for din interesse Hans

venlig hilsen
Heine



Hans Chr. Baagøe

Hej

Du skal registreres som bruger på Familysearch for at se scannede arkivalier og tilsyneladende også for at se slægtstræer. Der er dog en lille del, du skal være medlem af kirken, for  at se, eller også skal du besøge et af deres slægtshistoriske centre.

Archion.de er en betalingsside, når du skal se de scannede kirkebøger, du kan dog se linkene, til de bøger, de aktuelt har. Prisen for 1 måned: 1-Monats-Pass: 19,90 Euro inkl. MwSt.

Jeg har her kopieret lidt af oplysningerne om Johann's forældre og søskende:

Forældrene:
Hans Jochim Kray
1784–Deceased  •  KLDP-CJZ ​​
Marriage: 3 November 1809 Garwitz, Mecklenburg-Schwerin, Germany
Maria Sophia Borchert
1788–Deceased  •  KLDP-CJ8

Børnene:
Maria Dorothea Kray
1810–1810  •  LKVD-HZC ​​
Johann Jochim Kray
1811–1813  •  KLDP-CJC ​​
Johann Jochim Christian Kray
1813–Deceased  •  KL8P-F2V ​​
Anna Elizabeth Dorothea Kray
1815–Deceased  •  LKVD-CFL ​​
Maria Elizabeth Kray
1819–1886  •  LKVD-CVL ​​
Dorothea Sophia Christiana Kray
1821–1821  •  LKVD-CGW


De vanskelige opgaver er ind imellem de mest spændende, især når det lykkes at finde noget.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

heine petersen

hej Hans

tak for det fundne og sendt.. :-)

Ja det er da helt forståelig at man skal være medlem mm...for at se forskellige kirkebøger mm.

Til tider kan det at forske i en slægt, godt kost nogle kroner og øre :-) .. og som du skriver med hensyn til det omkring de vanskelige opgaver, godt kan være de mest spændende; Ja.. bestemt ....og især det lykkes af finde noget...


Jeg kan se at, de børn du har fundet, er ældre end min Johann, så er fra 1823.

og kun 3 af dem overlevede?...



Jeg havde kun navnene på Johanns forældre, så deres brullyp er også ny for mig.. tak :-)

venlig hilsen
Heine



Hans Chr. Baagøe

Hej

ja, det ser sådan ud, men der kan jo være flere, hvor din Johann er født, den sidst kan jo være født omkring 1833.

Familysearch er gratis. Den er også god, hvis du skal finde nogen i en folketælling, især hvis du ikke ved, hvor i landet, de er. Det samme gælder, hvis de er flyttet til et andet land. I  standardindstillingen er den heller ikke kritisk over for stavemåde. Hvis du i forbindelse med det fundne også kan se det scannede arkivalie, behøver du ikke at kontrollere andre steder. Ved bynavne og sogne, der findes flere af i landet, skal du lige kontrollere, at stedbetegnelsen er korrekt. Det samme gælder for pastorater med flere sogne. Ålsø-Hoed er et af dem, der ind imellem er forkert.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

heine petersen

hej Hans


ja.. familysearch kan godt bruges....og selvfølgelig kan der godt være flere børn - jeg har ikke kikket om der er...


vh Heine