Forbindelse mellem "præsteslægten Glud " og maleren Wilfred Peter Glud ???

Startet af Erik Andersen, 18 Maj 2019 - 17:39

Forrige emne - Næste emne

Erik Andersen

Hej
Er der nogen, der har forsket i forbindelsen til "præsteslægten Glud", der var præster i Glud op til omkring 1770 og kunstmaleren Wilfred Peter Glud, der levede fra 1872 til 1946.

Det jeg kunne ønske mig var, at man kendte til, at der var offentlige dokumenter, der belyser denne forbindelse - eller helt skyder den ide ned.


Imellem disse slægter/slægtsled kan godt være præstefamilien Glud fra Jebjerg-Lyby fra 1843 - 1920 - men jeg har forsøgt mange forbindelser - men ikke fundet den / de rigtige.

Jeg tror, at der er en forbindelse og kan det lykkes at få et hint til, hvordan denne nød knækkes, for jeg er overbevist om, at der er en/flere forbindelser mellem så specielt et navn.

Med venlig hilsen

Erik Andersen

Thorkild Møller Nielsen

Hej Erik

Umiddelbart tror jeg ikke at der er en forbindelse.

Wilfred Peder Gluds far hedder Christian Georg Glud og født 17/4 1842 i Glud af
Peder Rasmussen Glud (skolelærer) og Ane Andersdatter.

Peder Rasmussen er født i Glud (19 p trin 1801) opslag 15
og forældrene er Rasmus Mortensen og Karen Poulsdatter.

Vejle, Bjerre, Glud, Glud Sogn, Nørbye, 4, FT-1801, B9169
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     Fødested:
Rasmus Mortensen     52     Gift      Manden      Huusmand jord og Hiulmand       
Karen Poulsdatter     32     Gift      Kone             
Poul Rasmussen     8     -      deres Børn             
Morten Rasmussen!!     4     -      deres Børn             
Niels Poulsen     27     Ugift      Staaer i Lære      national Soldat      

Peder Rasmussen har formentligt begyndt at kalde sig Peder Rasmussen Glud da han bliver skolelærer - det lyder lidt finere

Venlig hilsen
Thorkild 
   

Erik Andersen

Hej

Stor tak for dit indlæg - og desværre ser det - også for mig - ud til at forbindelsen alene er, at de alle har "tilegnet" sig efternavnet Glud fra deres hjemby. Det ser heller ikke ud til, at der i KB er anført noget om navneændringer. og så skal man passe på.


I min slægt, der omfatter en række "Vedel'er" er der i 1788 en præst i Everdrup, Bårse,Præstø, der ved sine tvillingers død - i KB - omtaler sig selv som Wedel - og giver sine sønner dette efternavn.


Omkring 1950 er der en efterkommer, der skriver til Kirkeministeriet om hans forfædre egentlig hed Vedel eller Wedel.


Dette førte til en ret stor undersøgelse, hvor man kom frem til at efternavnet retteligt skulle have været Vedel.


Denne rettelse blev efter en resolution indført i KB Everdrup - i margen ud for tvillingernes fødsel - og der blev samtidig udstedt nye dåbsattester til de af efterkommerne, der stadig levede og bar navnet Wedel.


På et tidspunkt kunne det læses i AO - men ved en revision af AO blev der efterfølgende brugt en anden fotografering af denne KB - og den fotografering var foretaget før indsættelsen af resolutionen i KB.


En kort periode blev begge udgaver vist i AO - men så gled "den gamle" udgave ud og nu manglede resolutionen.


Jeg skrev til Rigsarkivet om denne hændelse og den er nu i orden.


Jeg spurgte samtidig om hvor stor rækkevidde, denne resolution har - er det alene efterkommere af præsten i Everdrup - eller er det alle efterkommere af den oprindelige Vedel - der er Anders Sørensen Vedel - skoleejer i Ribe, der i øvrigt heller ikke hed Vedel - men er født i Vejle som Anders Sørensen. Han rejste til "Den nye kirkehovedstad" - Ribe, hvor han antog navnet Anders Sørensen Vedel - nemlig Anders Sørensen fra Vejle.

Dette var "hverdagsnavnet" - ved højtidelige lejligheder fik det et latinsk tvist - og så var efternavnet Wellajus.


Svaret fra Rigsarkivet var meget enkelt - det måtte jeg selv finde ud af på Rigsarkivet.


Efter denne undersøgelse er jeg ret overbevist om, at alle Vedler ikke må kalde sig for Wedel - men man har kun foretaget rettelserne for efterkommere af præsten Vedel/Wedel fra Everdrup.


Med hilsen og tak

Erik

Arne Lago von Kappelgaard

Hej Erik !
Det må undre, at man i 1950 brugte så meget tid på, om præsten Lago Mathias Vedel/Wedel (1752-1827) brugte et enkelt "V" eller et "dobbelt W!"

Man skal ikke mange år tilbage, før man kan se gamle slægtsnavne stavet på utallige måder. En person kan skrive eget navn forskelligt.
Lago Mathias Vedel var sønnesønssønnesønssøn (2 x tipoldebarn) af Anders Sørensen Vedel (1562-1633) + Mette Hansdatter.

I Danmark Adels Aarbog 1946 s. 83 står følgende:
" Slægtens navnkundige Stramfader var Søn af Raadmand i Vejle Søren Sørensen og Hustru Sidse, Datter af Borgmester i Vejle Anders Bertelsen. Selv skrev han sig Anders Søffrinssøn Vedel, idet han kaldte sig efter sin Fødeby, hvis Navn i Middelalderen skreves Wæthla, Wæthel og Vedel. Den latinske Form er Vellejus."

I Sanct. Katarina klosteret i Ribe, kan man på præstetavlen (nr.07) se navnet Lago Andreæ Velleius, altså Lauge Andersen Vedel.

I Ribe domkirke, hænger der stadig portrætter af Mette Hansdatters farfar + farmor, Lauge Steffensen/Lave Staffensøn/Lago Stefanus Ripæ + Mette Christiernsdatter (d.15.06.1554 i Ribe). Lauge/Lago Steffensen var rådmand i Ribe 1544 (d.01.10.1554), og han lagde navn til en endnu levende efterslægt, hvor Lago-navnet stadig forekommer.


I den sidst udkomne Danmark Adels Aarbog (2015-2017) s.480 + 481 står 2 linier af Anders Sørensen Vedels slægt, "I linje Wedel Heinen" og "II linje Wedel."

Med genealogisk hilsen

Arne Lago von Kappelgaard