Sølvbryllup i 1785? Sølvbæger med initialer, Mern sogn, Præstø amt

Startet af Lars Skovvang Larsen, 18 Maj 2019 - 19:26

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg er just blevet bekendt med et lille sølvbæger med inskriptionen "L L S   1785   E L D".

Bægeret har været på gården Kærgård i Tågeby, Mern sogn, Præstø amt.
Min tante - farbrors enke - fortæller at "Farfar", som er min farfar Lars Peter Larsen, født på Kærgård i 1892, fortalte at det var et "Bondebæger". Et sådant hørte til på en gård, og skulle blive på den gård.
Med min kendskab til både gården i Tågeby og til min slægt var jeg umiddelbart skeptisk overfor fortællingen i sin helhed, da der ikke i mange hundedrede år har været et par, der kunne matche initialerne.
Parret, der er tale om, er uden tvivl gårdmand Lars Larsen og Ellen Larsdatter i Sønder Mern. De havde en datter Karen Larsdatter, der blev gift med gårdmand Jens Boesen på Skalsbygården også i Mern sogn. Via dem er der med 2 døtre og ægteskab mellem en fætter og kusine slægtsforbindelse til Kærgård.

Og så til mit spørgsmål:
Fejrede man i slutningen af 1700-tallet sølvbryllup i bondestanden?
Lars Larsen og Ellen Larsdatter kan være blevet gift i 1760. Deres ældste kendte barn er født deromkring.
Eller er bægeret udtryk for at der har været lidt penge tilovers, der så er blevet sat i et sølvbæger?
Der er ikke bevaret kirkebog for Mern sogn fra den tid.

Lars Larsen og Ellen Larsdatter er mine dobbelte tip4forældre.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Anne Mette Hou

Jeg stødte på et tidspunkt på begrebet Jubelbryllup og forsøgte at finde ud af lidt om det med bryllupsdage, og der fandt jeg denne: https://pure.kb.dk/ws/files/9027790/c273d37fbf9ccc4c7a0da5a0b9fa2e9c.pdf

Så selvom det ikke er helt umuligt, så lyder fejring af sølvbryllup i 1785 i Mern ikke så sandsynligt.

Venlig hilsen
Anne Mette

PS: min tip3oldefar var i øvrigt Rasmus Boesen fra Skalsbygården.

Lars Skovvang Larsen

Hej Anne Mette.

Nej, der har nok ikke været den store fejring af sølvbryllup blandt os bønder i 1700-tallet.
Mon det trods alt har været en markering, de selv har foretaget? Vi får det ikke at vide med sikkerhed.

Interessant at du også kommer fra kraftcentret Skalsbygården.
Hvis du vil "hænges på" min slægtsforskning, vil jeg meget gerne have en udredning fra dig.
Jeg vedhæfter en fil med Rasmus Boesens aner så vidt jeg har kendskab til dem.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Ruth Neumeister

Fra nettet:
Traditionen omkring sølvbryllup er kommet til Danmark fra Holland i 1800-tallet via Tyskland, og borgerskabet var de første til at tage den nye tradition til sig.

F.eks.
I 1845 havde hertug Christian August af Augustenborg og hans gemalinde sølvbryllup. I festlighederne indgik en storslået ringridning med deltagelse af 450 ryttere.

Hilsen Ruth

Anne Mette Hou

Hej Lars,

Tusind tak for Rasmus Boesen og aner, og undskyld, at jeg ikke fik vendt tilbage - der gik lige arbejde og sommer i den.

Jeg er ikke så erfaren, så jeg ved ikke, hvor meget nyt, jeg kan bidrage med, men jeg vil meget gerne hægtes på.

Jeg har taget udgangspunkt i min oldemor, Ane Vilhelmine Pedersen, 1878-1920, som var den datter af den sidste kloge kone i Tjørnehoved. Vedhæftet er oversigt over hende og hendes aner tre generationer tilbage. Jeg har også noget længere tilbage, men der mangler jeg stadig en del opfølgning, og jeg kan se, at du har mange oplysninger allerede på aneopslag.dk (som i øvrigt er en fantastisk hjemmeside).

Venlig hilsen
Anne Mette