Mærkelig betegnelse af fader ved dåb

Startet af Leif Starinsky von der Recke Bigler, 18 Maj 2019 - 23:03

Forrige emne - Næste emne

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Det drejer sig om dåben af datteren Mette Kirstine Sørensdatter som enhver jo kan se i den vedhæftede udskrift - ligesom alle andre ord faktisk kan tydes uden besvær - lige bortset fra ordet efter faderen Søren Christensen:

Tjenestekarl Søren Christensen alter? Degn=Søren og hustru Else Marie Nielsdatter osv...

Hvad i alverden kan dette Degn=Søren betyde? Han kan vel næppe være degn da han er tjenestekarl, og en anden grund til at han formentlig ikke kunne være degn er at han gjorde Else Marie gravid 5½ år før de blev gift og det ved datterens fødsel den 15. august kun var 4 måneder siden han var blevet gift med hende!

Hvad betyder alter Degn=Søren?

Link til kirkebog:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584780#361989,70557407

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Ole Westermann

Jeg læser Tjenestekarl Søren Christensen eller Degn-Søren - så det er blot hans kaldenavn.
Måske søn af en degn?

mvh Ole

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Ole

Tak for tolkningen. Det må være rigtigt hvad du skriver, men jeg har endnu ikke ikke fået konstateret om hans far var degn. Men selv om han var, er det måske alligevel lidt mærkeligt eftersom Søren Christensen ved datterens dåb bor 30 km fra faderens bopæl og ingen i Simested formentlig ved noget om det hvis hans far havde været degn.

Men jeg ser heller ikke andre forklaringer.

1000 tak
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry

Ole Westermann

Forældrenes vielse 16.april 1851
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=361985#361985,70557167 h.s. nr 3
Ungkarl Søren Christensen, 28 Aar, tjenende hos Niels Huus's Enke i Simmested. og
Søn af entlediget Degn Christen Sørensen, født i Sebbersund den 23 April 1823 etc...

mvh Ole

Ole Westermann

Viborg, Rinds, Simested, Simmested Bye, Degneboligen, 1, FT-1834, C2918
Christen Sørensen     37     Gift          Skolelærer og Kirkesanger      
Else Nielsdatter     47     Gift          hans Kone      
Søren Christensen Sørensen     11     Ugift          deres Børn      
Maria Sørensen     10     Ugift          deres Børn 

Viborg, Rinds, Simested, Simmested Bye, 1, Degneboligen, 2, FT-1840, C2976
Christen Sørensen     43     Gift          Skolelærer og Kirkesanger      
Else Nielsdatter     52     Gift          hans Kone      
Søren Christensen     17     Ugift          deres Børn      
Maria Christensdatter     16     Ugift          deres Børn 

Viborg, Rinds, Simested, Korsøegaard, hovedgaard, 27, FT-1850, C2885
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Andreas Martin Lund     57     Gift          Eier af gaarden, huusfader     Nestved 
Børgine Lund     46     Gift          hans kone     Brenderup s, Odense a 
   m 5 børn + bl.a.
Søren Christensen     27     Ugift          Arbeidskarl     Sebbersund s, Aalborg

Leif Starinsky von der Recke Bigler

Hej Ole

Tak for det store arbejde og undskyld at jeg ikke har svaret før, men jeg så det først i dag. Jeg søger ellers efter alle tilgængelige folketællinger, så jeg forstår ikke hvordan jeg kunne misse de 2 første, men den tredje havde jeg fundet. Men jeg har gang i så mange slægter at det sommetider kan være lidt uoverskueligt. Men nu har jeg tjek på det og tak for det.

Mht. kirkebogen havde jeg læst ordet Degn for Vagn - det var derfor jeg ikke havde grejet at han var Degn. Også tak for det.

Mange hilsner
Leif
Leif Bigler
Forsker i slægterne Sihm, Vindum, Sejten, Bigler, Boysen, Beckmann, Starinsky, von der Recke m.fl.
Bruger MyHeritage, FamilySearch og Ancestry