Tugthuse og forbedringshuse - Hvor finder man dem

Startet af Helle Jespersen, 21 Maj 2019 - 15:28

Forrige emne - Næste emne

Helle Jespersen

Min tipoldemor er som sunket i jorden mellem 1906 og 1921. Jeg mangler hende derfor i FT1911 og FT1916.
Jeg har afsøgt de steder hun har været både før 1906 og også efter 1921. Men ikke umiddelbart fundet hende.
Jeg mangler et par gader i Horsens.

Inden hun flyttede retur til området omkring Horsens, var hun en periode på Sjælland, hvor hun bl.a var nogle år på en fattiggård.
Retur i Jylland lever hun enten på fattighjælp eller som vaskekone.

Så min tanke har været om hun måske kunne have været på et forbedringshus eller noget i den stil, siden jeg ikke kan finde hende i de to nævnte folketællinger.

Blev personer som var indsat sådanne steder stadig ført i folketællingerne eller hvor skal man søge efter dem?
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Steffen Andersen

Med venlig hilsen
Steffen
5792

Steffen Andersen

Med venlig hilsen
Steffen
5792

Helle Jespersen

Ja, jeg har klappet stort set samtlige databaser af.
Både Familysearch, Danish Familysearch. DDD. MH.

Jeg har prøvet med flere efternavne, da hun både figurerer med Jørgensen og Rasmussen. Men også har barn med en Jepsen.
Heller ikke der var der held.

Jeg har manuelt trevlet stort set hele oplandet i voer Herred, Skanderborg amt igennem manuelt for de to årgange. Stadig uden at finde hende.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Mikkel Eide Eriksen

Hej Helle

Hun kan have været husvild. Godt nok skulle alle tælles, men jeg har én som vagabonderede rundt i samme periode, og som jeg er ret sikker på ikke står i et par folketællinger, da hans færden ellers er ret veldokumenteret.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Jespersen

Ja det kan tænkes at hun har været husvild.

Træls, men jeg må se om jeg kan være heldig, at hun er noteret et eller andet sted.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

John Damm Sørensen

Hvad kom der ud af henvendelsen til forsørgelseskommunen?

Hilsen
John

Helle Jespersen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 24 Maj 2019 - 23:01
Hvad kom der ud af henvendelsen til forsørgelseskommunen?

Hilsen
John

Skrev til dem, men har intet hørt. Vil prøve at rykke for et svar. Noget må de jo kunne sige. Om ikke andet, så i hvert fald om det er rette sted at spørge eller ej
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.