Brudens alder ved vielse - 15 år?

Startet af Tove Laursen, 25 Maj 2019 - 18:39

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

Jeg har en trolovelse 24. dec. 1704 med efterfølgende vielse 8. nov 1705 mellem Dorthe Pedersdatter og Christen Nielsen (Søgaard) i Feldingbjerg, Fjends, Viborg.

Jeg har antaget, at brudens far var Peder Christensen i Staaholm, da den førstefødte søn døbes Peder Christensen og senere får tilnavnet Staaholm.

MEN mit problem er, at Peder Christensen i Staaholm får en datter døbt Dorthe den 4. april 1690 - hvilket betyder, at "min" Dorthe kun er 15 år ved vielsen - kan det mon passe?

Christen Nielsen og Dorthe Pedersdatters børn hedder:
Peder - opkaldt efter morfar
Inger - opkaldt efter farmor?
Anne - opkaldt efter mormor
Niels - opkaldt efter farfar


Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Tove Laursen

Tak for denne oplysning, så er det i hvert tilfælde imod loven med dette eventuelle ægteskab i 1705.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Ruth Neumeister

Trolovelsen varede næsten et helt år, men det det kunne måske være, at der skulle en kongelig tilladelse til?

Eller måske har præsten eller forældrene været imod det tidlige giftermål, og har stillet som betingelse, at trolovelsen skullle vare et år for at være sikker på, at kærligheden holdt.
Der kan gisnes meget.

Jeg har i helt gamle vestjyske kirkebøger set et par vielser, hvor bruden kun var 15 år.


Hilsen Ruth

Tove Laursen

Tak for disse tanker, det sætter også perspektiv på den lange trolovelse.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Bjørn Rasmussen


Min egen 4x tipolde blev gift som kun 14 1/2 år gammel, men det var en unik situation hvor godsforvalteren pressede meget på da hun var eneste arving efter hendes tante.

Det var i 1787.

Jeg tænker at reglener nok er blevet bøjet lidt efter behov eller med rette tilladelse.

Tove Laursen

Tak for endnu et bidrag til dette spørgsmål.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Tove

Kongebreve før 1800 findes i kancelliets brevbøger, i dette tilfælde er det Jyske Registre (der er en række for hver landsdel):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/149

Vær opmærksom på at der er navneregistre under "Register til Jyske Registre". Hvis der findes et brev i registrene er eventuelle bilag under "koncepter og indlæg". De er lidt omstændelige at bruge, men når man først har lært systemet er de en guldgrube.

Se også nu desværre afdøde Kurt Kermit Nielsens hjemmeside, hvor han har offentliggjort adskillige uddrag af de jyske registre:
https://www.kkermit.dk

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Tove Laursen

Tak, Mikkel.

Her er da lidt at tage fat på, også områder, jeg slet ikke er nået til at lære om endnu, men altid dejligt at få viden om andre søgesteder.

Jeg må snarest forsøge mig udi disse links.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen