Brochuuset v. Gramrode - Nebsager s.

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 30 Maj 2019 - 09:38

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

En pudsig betegnelse til en gård/hus, som det bærer den dag i dag, og tilbage fra 1700-tallet

Ved min eftersøgning på en forklaring/begrundelse/årsag m.m. på navnets betydning, er jeg stødt på det et par andre steder i Jylland, også tyske link dukker op, men en decideret google forklaring er jeg ikke stødt på

Derfor efterlyser jeg en god forklaring på ordet/navnet: Brochuuset

Mvh.
Karl-Peter

Ruth Neumeister

Mon ikke ordet stammer fra det tyske?
Der findes mange byer Brockhausen i Tyskland, der betyder noget som misligeholdt by eller by i forfald.

Hilsen
Ruth





Inge Hedal

Hej
Broc er en meget usædvanlig stavemåde. Jeg kunne godt tænke mig at se det i en kirkebog eller en folketælling. Jeg forestiller mig, at ordet enten har forbindelse til adelsslægten Brock/Brok eller er en fejllæsning for Broehuuset.
Mvh Inge

Karl-Peter Dammeyer

Tak for Jeres bud på en opklaring
Slægten Broch - huset ligger nær ved Skerrildgård gods, så måske der i fordums tid kunne være en sammenhæng
Tidens borgere var økonomisk ikke så bemidlede, så teoretisk kunne det være en billig løsning at bo i et misligholdt hus
Det kan dog ikke sige det er i dag
Det er længe siden jeg sidst havde fat i sagen, og husker ikke præcis, hvor det stærk arkivalierne
Det må vente til jeg er hjemme igen på mandag, har lige nu kun min telefon ved hånden
Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

For god ordens skyld vil jeg lige samle op på spørgsmålet om BROCH navnet
Ved min søgning på aner i Stouby sogn viser det sig, at navnet der både kan være med H eller K - forekommer ret hyppigt i Stouby sogn i årene før og efter 1700
Desuden har DIS-medlem: Erik Broch Hansen beskrevet slægtsnavnet inde på DIS-hjemmesiden med overskriften:
"Slægtsforskning BROCH SLÆGTEN 700 år tilbage!"  - her kommer han tilbage til vikingetiden

Altså - navnet var udbredt på egnen, hvormed pågældende hus har været beboet af personer med aner til Broch-slægten

Huset må derfor "leve" med at blive kaldt "Brochuuset"   (evt. stavet anderledes)

Mvh.
Karl-Peter

Erik Brejl

Vejle amts stednavne angiver, at stednavnet nævnes i markbogen 1683, og forleddet er dyrenavnet Brok, altså en grævling.

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Karl-Peter Dammeyer

Tak for dit interessante bidrag til navnets oprindelse, der hermed nærmest får dobbelt betydning, forstået på den måde, at hvis forklaringen om vikingernes brug af dyre-navnet som person-navn, må der for videnskabsfolk være en dybere forklaring på, hvordan Grævling kan blive til Brok - eller omvendt - umiddelbart forbinder man jo ikke de to navne med hinanden

Men respekt for markbogens forklaring fra 1683

Mvh.
Karl-Peter

Karl-Peter Dammeyer

Min nysgerrighed fandt frem til nedenstående link, hvor ordet "Broc" - Grævling - omtales på bl.a. siderne fra 105 til 110

file:///C:/Users/skaboeshuse/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/0JKZR3UL/110038-Artikeltekst-225318-1-10-20181024.pdf

Sammenlagt giver "Brokhuset" hermed god forståelse på ordet, men om der specielt var mange Grævlinger netop der hvor huset ligger, eller det er p.g.a. beboerne i huset - det kan man jo så også give sig til at overveje

Mvh.
Karl-Peter