Landpostbude 1880 til 1900

Startet af Egon Hansen, 06 Jun 2019 - 21:35

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Hans Pedersen på Jordløse sand (den del af bymarken som ligger mellem landsbyen og Tissø) anføres i folketællingerne 1860 og 1870 som husmand og fragtmand og i 1880 som husmand og landpost.
Han dør i 1884 og hans enke, Hanne Pedersen overtager postruten og går hver dag, i all slags vejr turen fra Jordløse over St Fuglede til Aagerup postkro på landevejen mellem Kalundborg og Slagelse hvor hun udveksler post med postvognen inden turen går tilbage over Svallerup og Ubby til Jordløse.
Om vinteren kunne hendes lange skørter være stive af frost så hun kunne sættedem hen i et hjørne af stuen når hun kom hjem.(Fortæller et barnebarn som boede i samme hus)
Hanne døde i 1898. På den sidste tur hun nåede, sad hun fast i en snedrive, hvor hun blev fundet af en søn og nogle naboer som gik ud for at søge da hun ikke kom hjem til sædvanlig tid..

Hun blev bragt hjem i seng, men rejste sig ikke mere!
En søn, Anton Pedersen overtog postturen den korte tid dervar tilbage inden Slagelse .Værslev banen blev indviet og postvognen mellem Slagelse ophørte
En Epoke var forbi
Kan jeg forvente at finde noget om Hans Pedersen og Hanne i literatur om postvæsnet eller er der kun skrevet om tjenestemænd byerne?
Hans og Hanne var min farfars forældre.
mvh Egon Hansen

grethe jensen

portraetgalleriet har desvaerre kun senere landpostbude end dine, men i indledningen er der mange interessante oplysninger om postvaesnet i fordumstider:
Dansk Portrætgalleri, Bind I: Det kgl. danske Postvæsen
https://dis-danmark.dk/bibliotek/909736.pdf

Mvh GJ

Kirsten Ørum

Hej Egon

Det er desværre således, at der ikke er meget at finde om postbude på landet fra før 1900 tallet. Et er at de ikke er portrætteret, men de er heller ikke alle opført i postetatens annaler.


Det er spændende at læse din fortælling om postbuddet Hans og hans enke.

Der er også i min slægt postbude, som jeg kun kender til via overleveringer fra generation til generation.


Mvh
Kirsten Ørum