Hjælp til tydning af Dødsattest 1901 Nakskov

Startet af Johnny Viggo Johansen, 12 Jun 2019 - 18:12

Forrige emne - Næste emne

Johnny Viggo Johansen

Hej til jer alle!

Jeg har her en Dødsattest fra 1901 på min Tipoldefar
jeg har prøvet at tyde det hele selv og mener jeg er godt
på vej til at fuldende dette, men jeg er ikke helt sikker på
om det jeg er kommet frem til er rigtigt, jeg vil derfor høre
om nogle af jer her inde vil prøve at gå det igennem og tyde
dette så det er rigtigt håber på jerser hjælp.

på Forhånd Tak!

      Venligst
Johnny Johansen


                               Form.22
Dødsattest ved Selvmord og anden ulykkelige Hændelser
               Indtruffen pludselig Død 72

Fulde Navn:                                                                    Jørgen Johansen
Alder:                                                                               68
Fraskilt
Arbejdsmand
Bopæl:                                                      Svenskevej 8 Stuen.      Nakskov
Dødsdagen:                                           12 August 1901. Klokken Ca.11½.

Døds eller Findested:      Funden død i Familiens Køkken  ( han
                                            havde dog ? Sår på det angiven sted)
                                            hvor han antages at være falden om under
                                            Brystkassesmerter ved at bade sit Hoved ved
                                            Vasken. Blev funden af et par Nabokoner
                                            i køkkenet intet mistænkeligt Ved Ligsynet, her lå
                                            han i Familiens Dagligstue på gulvet, iført Benklæder
                                            Vest og Skjorte.

Findes der udvendig på legemet Spor         Nej!.  En ubetydelig skramme i panden. Som antages
af Vold eller andre Fænomener. Der           at hidhøre fra, at han i går aftes faldt om under
fortjene at bemærkes, og i saa Fald             et akkuplektisk Anfald .
hvilke?

Dødsaarsagen:                                                  Alcoliolisenis  'dirovicuy                 Ecelaupsia     
                                                                                                                                                            19
Bekræfte de fundne Data.                              Ja!  Flecuiti?  Ancuaolia   han som kron. Alko –
                                                                             Holist i høj grad, og angiver, at han havde
                                                                                                                              kramper i går aftes 
Anledning til yderligere
Undersøgelser eller Obduktion.                     Nej

Forsøgt Genoplivning.                                     Nej.   

Yderlige dødstegn.                                            Rigor Hjerterytme og Respiration ophørt.

Undertegnede erklærer herved, at jeg den 12 August 1901 i forbindelse med Byfoged fuld –
mægtig Meilstrup  Har synet liget af Arbm. Jørgen Johansen
og at ovennævnte sikre og utvivlsomme Tegn på virkelig Død er til stede.
                                                                                             Gotlieb Poulsen
                                                                                            Avtoriseret Læge                   


https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=18247157#351646,69934745

Ole Westermann

                               Form.22
Dødsattest ved Selvmord og anden ulykkelige Hændelser
               Indtruffen pludselig Død 72

Fulde Navn:                                                                    Jørgen Johansen
Alder:                                                                              68 År
                                                                                       Fraskilt
                                                                                       Arbejdsmand
Bopæl:                                                      Svenskevej 8 Stuen.      Nakskov
Dødsdagen:                                           12' August 1901. Klokken c.11½.

Døds eller Findested:           Funden død i Familiens Køkken  (han
                                            boede hos sin Søn på det angiven sted),
                                            hvor han antages at være falden om under
                                            Beskæftigelse med at bade sit Hoved ved
                                            Vasken. Blev funden af et Par Nabokoner.
                                            I Køkkenet intet mistænkeligt.  Ved Ligsynet, henlå
                                            han i Familiens Dagligstue på Gulvet, iført Benklæder
                                            Vest og Skjorte.

Findes der udvendig på legemet Spor         Nej!.  En ubetydelig Skramme i Panden, som antages
af Vold eller andre Fænomener. Der             at hidhøre fra, at han i Går Aftes faldt om under
fortjene at bemærkes, og i saa Fald             et ekklamptisk Anfald.
hvilke?

Dødsaarsagen:                                            Alcoholismus Chronicus                Ecclampsia     
                                                                      (kronisk alkoholisme)                    (krampe)                                                                                       19
Bekræfte de fundne Data.                            Ja!  Familien stempler ham som kron. Alko–
                                                                          holist i høj Grad og angiver, at han havde
                                                                                                             Kramper i Går Aftes. 
Anledning til yderligere
Undersøgelser eller Obduktion.                     Nej

Forsøgt Genoplivning.                                    Nej.   

Yderlige dødstegn.                                         Rigor Hjerteslag og Respiration ophørte !

Undertegnede erklærer herved, at jeg den 12' August 1901 i forbindelse med Byfogedfuld –
mægtig Meilstrup  har synet liget af Arbmd. Jørgen Johansen
og at ovennævnte sikre og utvivlsomme Tegn på virkelig Død er til stede.
                                                                                             Gotlieb Poulsen
                                                                                            Autoriseret Læge                   

mvh Ole

Johnny Viggo Johansen

Hej Ole Westermann [1234]
Jeg vil gerne sige dig stort tak for hjælpen,
jeg var trods alt på rette vej, men kan godt
se det når jeg ser hvad du er kommet frem
til, men kun ved at prøve så godt man kan
bliver man bedre til det, bla. med din hjælp
du efterhånden har givet mig mange gange
skal jeg nok få styr på det, jeg kan derfor
ikke takke dig nok men vil alligevel gør det
her mange tak.

      Venligst
Johnny Johansen