Sikringsstyrken under 1. verdenskrig

Startet af Jannik Landt, 13 Jun 2019 - 15:26

Forrige emne - Næste emne

Jannik Landt

Min Morfar var indkaldt til sikringsstyrken under første verdenskrig. Jeg tror at det var til Københavns befæstning.
Er der nogen muligheder for at finde navne på indkaldte i Sikringsstyrken og hvor og hvor længe, de var indkaldt?

Helle Jespersen

FT1916 er et godt udgangspunkt. Her fandt jeg i hvert fald min oldefar. Han var på Baadmandsstrædes kasserne. Det som i dag er Christiania.
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

Steffen Andersen


du burde kunne finde ham i lægdrullen, her vil det fremgå hvornår han var indkaldt. Sandsynligvis flere gange, min morfar og farfar var indkaldt 3-4 gange a ca 3 måneder
Med venlig hilsen
Steffen
5792

John Damm Sørensen

Jeg vil også advokerer for lægdsrullen. Vi har før behandlet spørgsmålet om, hvor slægtninge aftjente værnepligten under første verdenskrig, og her var lægdrullens anmærkninger en god hjælp. Også FT1916 kan give nogle oplysninger med eksempelvis bemandingen af forterne omkring København og som allerede nævnt kasernerne.

Hilsen
John

Jannik Landt

Tak for indlæg
Jeg startede med FT1916, hvor jeg fandt min morfar hjemme i Maribo. Så der var han ikke indkaldt.
Min morfar er iøvrigt født i 1878 og derfor ikke helt ung, da han blev indkaldt (ca. 36 år).
Jeg ved ikke hvor, han gjorde tjeneste, men synes at have hørt noget om Vestvolden (?).
Jeg vil se på lægdsruller snarest.

Hans Vesterholm

jeg tror der en der er blevet lavet under navnet Europeana 1914-1918 jeg har afleveret oplysninger om min far til Vejle Stadsarkiv for et par år siden med billeder og hans soldaterbog,

Egon Hansen

Min far var født i 1891 og aftjjente sin værnepligt i Frederitcia i 1912. I 1914 tjnte han som landbrugsmedhjælper på Vestsjælland og blev indkaldt til siikringssttyrken med tjenested i Holbæk. men blevv efter kort tids indkaldelse overført til Arbejdsstyrkerne og hjemsendt på grund af åreknuder.
Mvh Egon Hansen

John Damm Sørensen

Hej Jannik,

I nogle af disse artikler kan du, hvornår menige fra forskellige egne blev indkaldt og hjemsendt.

Hilsen
John

John Damm Sørensen

Citat fra: John Damm Sørensen [1492] Dato 14 Jun 2019 - 20:17
Hej Jannik,

I nogle af disse artikler kan du, hvornår menige fra forskellige egne blev indkaldt og hjemsendt.

Hilsen
John
Her er linket http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/%22sikringsstyrke%22/page/2/allowedonly/true

Hilsen
John

Jannik Landt

Tak for svarene
Artiklerne fra aviserne gav mig et godt billede af, hvad sikringsstyrken egentlig betød for folk under 1. verdenskirg.
Regner med at se på lægdsruller i min ferie.