Personer Vammen / Wammen i Fleskum herred i 1600-tallet

Startet af Peter Kurrild-Klitgaard, 23 Jul 2019 - 13:46

Forrige emne - Næste emne

Peter Kurrild-Klitgaard

Findes der nogen her, der har beskæftiget sig med personer af efternavnet Vammen / Wammen og med bopæl i Fleskum herred i 1600-tallet?

Jeg kan af spredte henvisninger hist og pist se, at der befinder sig personer af navnet i bl.a. Nøtten i Ferslev, samt Lillevorde og Gunderup.

Jeg er særligt interesseret i en Peder Jensen Vammen / Wammen, der forekommer som gårdfæster i Nøtten i Ferslev i anden halvdel af 1600-tallet.

Han blev 1659 gift med Maren Pedersdatter ( Winther / Munk ) som hendes fjerde ægtemand og fik fæstet af gården fra hende.  Hendes forhold, familie, og enkelte referencer til ham, kan findes i Hans Gjedsteds artikel "Tingbogsnotater" (2008) her:

http://www.gugsoendertranders.dk/udgivelser/2008.pdf

Efter hendes død blev Peder Jensen Vammen i 1673 gift i Gunderup med en Maren Nielsdatter, datter af en Niels Nielsen i Skovstrup i Gunderup (død ca. 1680) og Anne Nielsdatter.

Jeg ville være særdeles interesseret i evt. børn af sidstnævnte par.

Samtidigt med Peder Jensen Vammen optræder bl.a. en Jørgen Jensen Vammen (-1669-) i Ferslev og en Laurids Jensen Vammen i Lillevorde (-1655/1679-).  Jeg antager, at de tre herrer kan have været brødre.

Tak for evt. input.

M.v.h.

Peter Kurrild-Klitgaard

Peter Kurrild-Klitgaard

Med "sidste par" mente jeg Peder Jensen Vammen og Maren Nielsdatter.