Jeg har en person Mads Christensen der var Podemester og gift med Maren Espensda

Startet af svenn chr. trønning, 31 Maj 2020 - 16:58

Forrige emne - Næste emne

svenn chr. trønning

Jeg har en person Mads Christensen der var Podemester og benævnes fra Gejstrup, Sjælland.

Han var gift med Maren Espensdatter Hiorsen hvornår ? ca. 1730-1740 i Ørsted Kirke, Ørsted Sogn i Rougsø Herred, Randers Amt.

Jeg kan ikke finde hvilken Sogn Gejstrup er på Sjælland., Eller om det kun er en by.

Nogle der ved hvilken sogn Gejstrup, Sjælland er??

På forhånd tak for hjælpen.

Svenn Chr. Trønning

Peter Kristiansen

Der er ikke noget sted som hedder Gejstrup.

Hvor har du det fra - kan du vise kilden her ?
M.v.h. Peter Kristiansen

Alice Oppenheim

..."Han var gift med Maren Espensdatter Hiorsen hvornår ? ca. 1730-1740 i Ørsted Kirke, Ørsted Sogn i Rougsø Herred, Randers Amt"

På AO er det Randers, Ørsted KB 1693-1761; opslag 323 - 30 Nov 1732 Mads Christensson i Stenalt og Maren Espen Hior(?)Datter i Hollandsberg(?)

Alice Oppenheim

Fandt dette, der ser tilforladeligt ud:
Ørsted kirkebog, opslag 506:
21. oktober 1732 - trolovet podemand ved Stenalt Mads Christensen og Maren, Espen Hiarsens datter af Hollandsbjerg.
Ørsted kirkebog, opslag 636:
Dom 1 Adv 1732 (30. november 1732) - copuleret Mads Christensen fra Stenalt og Maren, Espen Hiarsens datter af Hollandsbjerg.

1739 - ved skiftet efter faderen betegnes Maren Espensdatter som gift med podemester Mads Christensen på Gjerdrup; Sjælland.



Gjerdrup eller Gerdrup er en gammel sædegård, som nævnes første gang i 1151. Gården ligger i Eggeslevmagle Sogn, Slagelse Kommune.  ... https://www.danskeherregaarde.dk/nutid/gerdrup

Han er så ikke FRA Gjerdrup - men taget TIL Gjerdrup...

Alice Oppenheim

Når jeg trævler FamilySearch igennem, finder jeg dåb af deres børn:


Conradine Sophie Mattisen
dåb, 11 Oct 1739
Eggeslevmagle, Sorø, Denmark
Mattias Christeson Urtegaardsmand


Christian Christensen
dåb, Skælskør, Sorø, Denmark
født: 17 May 1742
Mathis Christensen
Maren Espensdr


Kirstine Urtegaardsmand
dåb, Skælskør, Sorø, Denmark
født:   7 Nov 1747
Matthias Christensen Urtegaardsmand
Maren Espensdr


Birgitte Christiane Mattisen
dåb,   11 Jul 1751
Eggeslevmagle, Sorø, Denmark
Matthias Christesen Urtegaardemand
Maren Espensdr

Urtegårdsmand=Podemester
Mads=Matthias


De har sikkert fået flere børn, for når de er gift i 1732, så er der plads til mange børnefødsler inden 1739!

svenn chr. trønning

Til Alice Oppenheim.

Må jeg sige dig tak, nej mange tak for din store hjælp til mig.

Med venlig hilsen.

Svenn Chr. Trønning